En bevægende uge

Denne uge, som lige pt. lakker mod enden, har været utrolig bevægende på alle måder, da det overskyggende tema desværre må siges at være døden i denne omgang.

Lige op til Påske var det først det meget voldlige overfald på det 16-årige avisbud, Dennis Özgu Unzun, på hjørnet af Polensgade og Lergravsvej, som de fleste nok vil sætte i forbindelse med dette års Påske. Han døde dagen efter på Rigshospitalet uden nogen sinde at komme til bevisthed igen som følge af ét slag med et baseball bat.

På ugedagen for Dennis Özgu Unzuns død, troppede op imod 5000 10.000 mennesker på Rådhuspladsen i København, for at vise deres modstand mod vold, hvilket har bare i år medført døden for først 19-årige Anton Njie Hansen og sidst 16-årige Dennis Özgu Unzun. Det blev gjort med et fakkeloptog fra Rådhuspladsen ned forbi Christiansborg, videre til Kongens Nytorv hvor man samledes på pladsen i stilhed, for så at gå af Gothersgade op til Nørreport og retur til Rådhuspladsen. Inden selve turen rundt i det indre København, blev Dennis mindet med et minuts stilhed.

Nogle af de forsamlede 5000 10.000 mennesker på Rådhuspladsen i København.
Her er alle forsamlet på Kongens Nytorv efter at være gået fra Rådhuspladsen.
Her er vi på vej tilbage til Rådhuspladsen.
Her bliver faderen til Dennis Özgu Unzun interviewet til tyrkisk TV.
Flere billeder kan ses ovre på Flickr.

Samme dag som Dennis Özgu Unzun døde, gik en af mine tidligere kollegaer bort i den lave alder af 50 år som konsekvens af en blodprop i hjertet. Hun havde længe kæmpet med et dårligt hjerte, havde endda fået udskiftet hjerteklapperne i en omfattende operation og til sidst gav hun så op. Hun vil blive savnet af mange mennesker, hvilket gælder både familie, nuværende og tidligere kollegaer.

I går på vejen til bisættelsen af min tidligere kollega, blev jeg så ringet op fra arbejdet, der så kunne fortælle mig, at en af mine klienter var død på hospitalet som konsekvens af kræft. Han var blevet indlagt i Påsken lige kort efter han var kommet hjem derfra, fordi han næsten ikke kunne gå på det ene ben. Det viste sig, at kræften var begyndt at trykke på nerverne. I går blev kræften så desværre vinderen.

6 responses to “En bevægende uge

  1. Trist indlæg, Malte. Nissen bliver helt trist…

    Glædelig påske til dig i øvrigt – tror ikke jeg har fået det sagt.

  2. @Brian: Tak skal du have og i lige måde. Jeg håber på, at den kommende uge får lov til at være lidt mere lys…

  3. Hej Maltesen,

    Sender dig mine tanker og ønsker dig en markant bedre næste uge. Jeg krydser i hvert fald fingre for, at den ikke kommer i nærheden af oplevelserne i denne uge.

    /Leif

  4. @Leif: Tak skal du have. Jeg håber også du får en god uge🙂

  5. Hanne B. Stegemüller

    Hej Maltesen

    Næste uge kan kun blive bedre. Tre dødsfald på én uge, er da næsten ikke til at bære.

    Tak for de dejlige billeder fra Rådhuspladsen.

    ../Hanne

  6. @Hanne: Tak skal du have. Beskeden om det sidste dødsfald var tæt på at bringe mig lidt ud af fatning, da jeg som sagt var på vej til bisættelse, da beskeden om det kom til mig via telefon.
    Hvis du er medlem af Facebook, kan du finde flere billeder fra fakkeloptoget hér.

Skriv et svar

