Klogere på Multipel System Atrofi

Selvom jeg strengt taget har fri denne weekend, er 4 timer dog blevet afsat til det man med et pænt ord kalder arbejdsrelateret, hvilket først og fremmest skyldes professionel nysgerrighed foranledet af en mine klienter på arbejdet, som har en sygdom, som jeg indtil for ganske få måneder siden ikke havde hørt et ord om. Sygdommen kaldes Multipel system Atrofi (MSA). Førhen den for alvor blev diagnosticeret under eget navn, blev den kaldt Parkinson Plus, da den minder utroligt meget om Parkinson på mange områder, hvilket har fået læger og neurologer til at fejl diagnosticere deres patienter indtil for ca. 10 år siden, hvor der for alvor kom skred i tingene.

En af dem, der har gjort meget for at få øjnene op for MSA, er den tidligere studievært på TV-Avisen, Birgit Meister, som var gift med en af de første herhjemme, der fik diagnosticeringen MSA. Det skete godt nok i England, hvor de er længere fremme i forskningen omkring sygdommen end herhjemme. Hun har sammen med nogle af dem herhjemme, som er mest fremme i forskningen omkring MSA, fået dannet en landsforening for patienter og pårørende, hvilket sker ud fra Bispebjerg Hospital, hvor de ledende i forskningen har til huse.

Da jeg som nævnt har en klient med denne sygdom, har det været spændende at vide om denne sygdom. For nogle dage siden viste han mig så en notits i Parkinsonforeningens blad, hvor der var omtalt en konference, som ville finde sted netop i dag ude på Bispebjerg Hospitalt, hvor læger og pårørende ville være blandt talerne. Det tog mig ikke mange minutter at tænke over det, så jeg fik ringet til MSA foreningen og fortalte at jeg var ansat i hjemmeplejen og om jeg var velkommen til at deltage i konferencen. Det var jeg i den grad, da de i foreningen kun er glade for at flere får noget at vide om sygdommen, også læger, neurologer og plejepersonale, som jeg hører til.

Godt 50 mennesker, patienter med sygdommen, pårørende og almindelig nysgerrige som mig selv, troppede så op på Bispebjerg Hospital denne fantastiske lørdag, hvor solen skinnede udenfor, mens vi sad inden for og lyttede til en række fordrag. Personligt er jeg dog mest glad for at troppe op og lytte, da ingen tager skade af at blive klogere, selv ikke på en lørdag, hvor man har fri. Det betyder at jeg også kan fortælle mine kollegaer på arbejdet om denne sygdom.

One response to “Klogere på Multipel System Atrofi

  1. der burde være en markering over antallet af hits – som passerede 100.000 ret tæt på din fødselsdag

Skriv et svar

