Kampen mod middelmådigheden

Både på TV, i aviserne og på nettet, er der blevet fløjtet til kamp mod middelmådigheden. Det første står DR for i form af X Factor, hvor produceren Thomas Blachman efter det sidste program i fredags, er garant for det. I aviserne er det især journalisten på Berlingske Tidende, Mads Kastrup, der er garant for det samme. Og på nettet er det undertegnede, som har sat gang i en ny facebook-gruppe med samme formål.

Lad os for en god ordens skyld starte med Thomas Blachman, denne seriøse og “jeg-tager-mit-arbejde-alvorligt” mand, der i den grad gik i kødet på gruppen “Vocaloca” i fredags, hvor han sagde “Jeg kan hverken mærke jer og jeg kan ikke høre jer”, da de var færdige med at synge titelsangen fra “Krummerne”, hvorefter han tillod sig at snuse til den ene af pigerne i gruppen.

Se indslagt med Vocaloca og Thomas Blachman herover .

Uanset, hvad man skulle mene om Thomas Blackmans fremgangsmåde, er han jo bare hudløs ærlig og kalder bare en skovl for en skovl, hvilket ikke ligefrem er tilladt i middelmådighedens land. Og det er vel også grunden til, at mange blandt publikum buer af ham.

Samme Thomas Blackman hyldes af den førnævnte journalist på Berlingske Tidende, Mads Kastrup, der så vælger udskifte ordet “middelmådigheden” med ordet “Bubberficering” i hans blog på avisen med klar henvisning til den altid på TV nærværende Bubber.

Selve uddybningen kan man læse på Mads Kastrups blog og derfor bruger jeg ikke noget tid på den her, men vil gå videre til det næste, som har klar reference til Thomas Blachman og Mads Kastrup, da jeg heller ikke er den, der hylder middelmådigheden eller “Bubberficering”. For på det allestedsnærværende medie, facebook, er der nu startet en gruppe op, der går til kamp mod netop “Bubberficeringen” under navnet “Stop Bubberficeringen af dansk TV” med klar henvisning til den føromtalt middelmådighed, som gør sig gældende på TV.

Og ikke mindst er det en hyldest til både Blachman og Kastrup for at råbe op mod middelmådigheden.

11 responses to “Kampen mod middelmådigheden

  1. @Leif: Det kan man da kalde kort og godt🙂

  2. Jeg synes så passende at Blachman kunne udvide sin kamp mod middelmådigheden til også at gælde det danske sprog. “Jeg kan hverken mærke jer, og jeg kan ikke høre jer” – det er ganske enkelt dårligt dansk!
    (Jeg er med i Facebook-gruppen FIDUSO – Folkefronten af Intelligente Danskere til Udbredelse af Sproglig Omhu!🙂 )

    Efter min mening er X-Factor i øvrigt netop et eksempel på “Bubberficeringen” af dansk tv. I stedet for at give alle de middelmådige sangere anledning til at blamere sig på landsdækkende tv i den bedste sendetid så hr. og fru Kakkelbord kan sidde og buhe eller klappe af Thomas Blachman når han sviner dem til, kunne man passende nedlægge programmet så de slet ikke nåede så langt! (Personligt har jeg fundet alle tiders måde at undgå problemet på: Jeg lader ganske enkelt være med at se X-Factor og American Idol og hvad alle de der hjernedøde programmer i øvrigt hedder!🙂 )

  3. @NikolajKJ: Jeg synes nu Blachman har ganske ret omkring Vocaloca for et par uger siden, hvor de sang Krummesangen, hvor starten af sangen blev brugt til at drille Blachman. Han, Thomas Blachman fortæller bare medlemmerne af Vocaloca, hvor dårlige de er. Og det er han vel nødt til at forklare i et sprog, som de forstår😉 – men det behøver han så heldigvis ikke at gøre mere, da Vocaloca er færdige i programmet…
    Personligt er jeg heller ikke den store tilhænger af den slags programmer, men har udelukkende fuldt med, da en af mine venner har været kameramand på de båndede udsendelser, der blev lavet før liveshowet.

  4. Lad mig først sige, at jeg absolut intet ved om x-factor eller Thomas Blachman på forhånd, da jeg af gode grunde ikke følger med i dansk pop-tv. Men den mand, der skabte sig i den video dér, virkede da både usaglig og intetsigende? Han får kommunikeret, at han hader sanggruppen, men er da på ingen måde konstruktiv?

  5. @Lars: Hvis du havde set programmet fra begyndelsen af, ville du helt klart forstå hvorfor, han reagerer som han gør. Vocaloca har intet at byde på og når ikke rigtig ud til publikum, hvilket er det Blachman prøver at understrege ved at sige det, han siger til gruppen. Han holder sig bare til det han mener, er sandheden. Ikke noget andet…

  6. Hvis Vocaloca intet havde at byde på, hvorfor skulle de så optræde på DR1 i primetime? Det er det jeg ikke forstår!

  7. @NikolajKJ: Det er vi vist mange, der er enige om…

  8. @maltesen: Tja, jeg vil ikke forsøge at forsvare den tåbelige sanggruppe, blot pointere at dommeren virker så meget desto mere tåbelig, når han som fodboldidioten træder op på scenen, snakker sort og begynder at snuse til dem, som om det har noget med deres talent at gøre…😐

    Så kan du give det en intelligent udlægning her og forklare hvad han ud fra dit synspunkt “prøver at understrege”, men forstår bare ikke helt din motivation. Gruppen er inkompetent, ja, men det er ham dommeren så sandelig osse – og som NikolajKJ indirekte påpeger: Det er en eller anden redaktør på Danmarks Radio vist osse.😀

  9. Hehe, faldt mig lige ind, jeg ikke lød særlig rar i sidste kommentar. Beklager.🙂
    Kan være jeg har fået Blachman-syndrom?😉

  10. @Lars: Det er et spil mellem Blachman og Vocaloca, som har kørt over nogle gange, hvor Blachman sagt noget til dem i det forrige program, hvilket de synger om i starten af Krummesangen, en sandhed, som jeg kun kan være enig i med Blachman. De ting kan man både finde på Youtube og på dr.dk…

Skriv et svar

