Hvad er en amagernummerplade?

Personligt havde jeg ikke hørt udtrykket før end da jeg læste om det i Berlingske Tidende efter at være kommet hjem fra arbejde, hvor jeg faldt over anmeldelsen af jubilæumsudgaven af Politikens “Hvem Hvad Hvor”, der regnes for at være opslagsbogen over alle opslagsbøger. Og som bekendt skal man læse meget før ørene falder helt af, for her stødte jeg nemlig over udtrykket “Amagernummerplade”. Helt nøjagtigt er udtrykket en nedsættende for den engang populære tatovering, som mange yngre kvinder fik for en 5 – 6 år siden på lænden.

Personligt har jeg aldrig set den store fidus i disse tatoveringer, som fra den ene dag til den anden, blev ganske ganske populære blandt kvinderne. I det hele taget kan jeg ikke se ideen i at få en tatovering, da det må gøre hulens ondt og jeg bryder mig ikke særligt meget om nåle i det hele taget. Og, hvad gør man så, når man enten bliver træt af den pågældende tatovering eller moden ændrer sig?

22 responses to “Hvad er en amagernummerplade?

  1. Man vælger et motiv man ikke bliver træt af … og man bør selvfølgelig lade være med at få den hvis det bare er et modelune for en.

    Jeg bryder mig ikke meget om nåle og er en kylling hver gang jeg møder op til donortapning, men faktisk synes jeg ikke at det gjorde så slemt ondt at blive tatoveret. Det er værre at føde børn.

    I øvrigt troede jeg at sådan en tatovering hed et “røvgevir” … har heller aldrig hørt betegnelsen “amagernummerplade”.

  2. @Fru Green: Jeg havde heller ikke hørt om det før jeg læste ovenstående og blev ganske naturligt lidt provokeret grundet jeg bor på den dejlige ø, Amager. Hvorledes det gør ondt at få børn, vil jeg lade gå over i det uvisse, da vi mænd af naturlige grunde slipper for det😉

  3. “Amagernummerplade” super udtryk. Måske skyldes det at de ses en del på fem-øren.

    Personligt har jeg det dobbelt med tatoos, de er på grænsen mellem lækre og vulgære, og for mig er det mest vippet til den vulgære side, så jeg har afholdt mig.

    Bla. fordi jeg altid har kunnet set det mormsomme i følgende scene: jeg sidder der på hjemmet og så kommer børnebørnene, og jeg kan udbryde “kom og se farmors tatovering” og frem på underarmens slappe hud ruller en skonnert med slækkede sejl – nej du, hellere bare slapheden selv.

    ../Hanne

  4. @Hanne: Ikke for inkarneret amagerkaner som mig. Tilgengæld synes jeg bedre om udtrykket røvgevir😉 – desuden sætter jeg mere lighedstegn mellem tatoveringer og rockere…

  5. Hvis man bliver træt af sin tatovering kan man få den fjernet. Det er ikke så galt men det koster en hel del penge og bliver aldrig rigtig godt. Man kan, hvis man ikke er heldig, risikere at hver sommer kommer tatoveringen frem igen i hvid…

  6. @Henrik: Burde man så ikke bare droppe at få den i stedet for?

  7. @Maltesen: Smerte er jo en relativ ting. Min mor sagde altid at hun ville hellere føde børn end at have nyresten (igen en smertesammenligning, som du ikke kan være med på … sorry). Som jeg skrev er jeg mere nervøs når jeg skal give blod end den gang jeg skulle tatoveres … psyken spiller helt sikkert ind.

    Jeg har selv en tatovering. Om jeg har slatne arme med eller uden tatovering når jeg bliver gammel … Det kan da godt være at Skt. Jørgens lanse og hest bliver lid slatne at se på, men det er mig lige meget. Tænk bare at få lov til at blive gammel.

    Og så kommer jeg nok ikke til at sidde med bare skuldre resten af mine dage – slet ikke hvis huden hænger – og den kan jo dækkes til med almindelig tøj.

  8. @Fru Green: Den med at give blod, kan jeg sagtens følge dig i, da jeg selv ha givet blod førhen, men har på grund af mit arbejde ikke længere tid til det, hvilket jeg ærgrer mig over, da det trods alt går til et godt formål🙂

  9. Den pågældende tatto hedder også et amagerstempel. Det er et udtryk som har været kendt længe, nu er det efterhånden meget dårlig smag at få den sædvanlige triple tatto på lænden. Bare lige lidt mere info.

  10. Hey Maltesen. jeg er altså ikke rocker.😀

    Sjovt med det der udtryk, som jeg heller ikke havde hørt før – men den slags tatoveringer blev jo også først moderne laaangt efter at jeg havde fået min (som ikke er plceret på bemældte sted) – og egetlig er de da meget smarte – hvis jeg skal vælge mellem at kigge på en tatovering eller en røvsprække fordi bukserne sidder for langt nede, foretrækker jeg da til hver en tid førstnævnte udstillingsekemplar.😀

  11. Jeg havde heller ikke hørt om amagernummerplader… tilgengæld har det længe været benævnt “amagerplader” i min mund. Og ja, det er der ikke ment noget positivt med.

  12. @Bidy: Den er heller ikke hørt før…

    @Harning: Ingen regler uden undtagelser😉 – jeg må indrømme, at hverken det ene eller det andet ser særlig pænt ud (hverken på mænd eller kvinder…)

    @Lenora: Hvorfor er det lige at Amager skal nedgøres på den måde😦 – denne dejlige ø med snart 300.000 indbyggere fortjener et langt bedre ry end at blive hånet på denne måde…

  13. Hm, nu vil jeg jo ikke ligefrem vise dig min..
    Så argumentet bliver lidt svært at modbevise.😀
    Dog vil jeg alligevel forsøge mig med en påstand om, at tatoveringers udseende isig selv/ på personen de sidder på m.v. er meget individuelt og at jeg personlig mener at en tatovering helst skal sidde et sted hvor den ikke nødvendigvis kan ses af andre – og at de kan være klædelige.

  14. @Harning: Det behøver du heller ikke:mrgreen: – men visse typer af mænd har mange gange deres buksekant helt nede om ballerne, når de f.eks. kører på cykel, hvilket ikke ligefrem er appetitligt, når man kører bagved. Det var bare det, jeg mente med det.
    Det er helt fint, at nogen gerne vil have dem siddende på sig, men jeg er bare for meget kylling til det…

  15. Du er altså bare for meget. Du skal da ikke gå ind og rette i mit navn. Hvad bilder du dig ind. Du skal ike lukke det samme pladder ud som sidste gang, med at hvis jeg ikke selv har en blog så må jeg ikke skrive under et synonym. ud for ens E mail står der “Mail (will not be published) (påkrævet)” Det fatter du åbenbart ikke. Nu får WordPress endnu en klage over dig og din blog stil. Du er sgu værrer end Hodja, han retter/ sletter ikke i andres indlæg.

  16. @Bidy: Det intet med din e-mail at gøre, da den ikke bliver publiceret, men derfor kan jeg stadig se folks e-mail adresser, når jeg logger på. Og jeg tolerer ikke synonymer på min blog, hvilket jeg har gjort opmærksom på før. Hvis du ikke kan klare det, kan du jo bare holde dig væk, for hér bestemmer jeg altså. Desuden er wordpress drengene fuldstændige ligeglade med, at du himler over den slags barnagtiger…

  17. Amagernummerplade – et begreb, som jeg har stiftet bekendtskab med før. På en eller anden måde syntes jeg, at det er et meget sigende begreb. Måske er det også fordi, at jeg ikke bryder mig særligt omkring tatoveringer. Sådan er vi jo så forskellige.

    For plastikkirurgernes synspunkt tror jeg, at der er god “business” i tatoveringer, det er vist det mange af dem lever af at fjerne i øjeblikket.

    http://www.tinathomsen.wordpress.com

  18. Det sjove ved de såkaldte amagernummerplader eller røvgevirer, som jeg foretrækker at kalde dem, er at de som regel sidder på lænden af lidt for flommede piger, som går i lidt for korte bluser…

  19. @Jlo: Hvilket bestemt ikke se kønt ud…

  20. Højrebladet Komet

    På engelsk kaldes de ‘slut stamps’.

  21. @Højrebladet Komet: Wonder why…

  22. En tatovering gør altså ikke særlig ondt at få lavet – shading og detaljer bider lidt, men det er klart til at leve med. Jeg har på nuværende tidspunkt 2, den ene fra denne mandag, og jeg er så glad for dem at man skulle tro det var umuligt. De er en del af min krop i al fremtid, og det kan jeg godt lide. Jeg foretrækker altså også betegnelsen røvgevir – jeg bliver så ked når Amager kritiseres på den måde – for der er immervæk MANGE i Brøndbyvester, Ishøj osv. der har den samme type tatovering – og jeg synes faktisk heller ikke de er så pæne igen. Men skal man have én, er det da ikke det værste sted. Lige midt i bærret er da værre…så kan man ikke undgå at se skidtet…

Skriv et svar

