Bor Gud virkelig i Gørløse?

Desværre fik jeg ikke set den første gang, hvor udsendelsen “Gud i Gørløse” blev sendt på DR1 en onsdag aften, hvor jeg havde gæster. Efter at have set genudsendelsen her til formiddag, ærgrer det mig dybt, at vi ikke fik gjort det i stedet for det, der var på programmet, for der er meget at snakke om, hvad enten man er kristen eller ej.

I selve programmet følger man både foreningen Evangelist til et sommerstævne, man får et interview med Christian Hedegaard (den ubestridte leder af foreningen) og man møder pårørende, som har mistet familiemedlemmer til foreningen, som de ikke længere ser. Alt i alt, en dokumentar skruet godt sammen uden at være kritisk på fårhånd.

Meget hurtigt lage jeg mærke til nogle ting, der i den grad sprang mig i øjnene. Og det var helt klart den måde, som specielt Christian Hedegaard behandlede de familier, som enten have mistet en nu tidligere ægtemand eller en søn til Evangelist og dernæst behandlede familierne, som stod tilbage med en masse spørgsmål, som om de havde et problem, at det var deres egen skyld.

Som kristen er jeg dybt rystet over den måde, som Christian Hedegaard hele tiden fornægter, at problemet skulle ligge hos foreningen Evangelist og dermed hos ham selv. En selvbenægtelse som man efter min mening vil se hos personer, der har psykiatriske træk.

Hvis Evangelist og Christian Hedegaard ikke havde noget som helst at skjule, hvorfor tager han så ikke en åbenhjertig snak med familiemedlemmerne og fortæller, hvad Evangelist står for, hvad deres arbejde er, hvorfor det et vigtigt at tro på Jesus? Og samtidig lytter til den kritik, som familiemedlemmerne nu engang sidder tilbage med?

Et andet område, hvor jeg som sundhedsfaglig uddannet person også blev dybt rystet, var i forbindelse med det sommerstævne, hvor Christian Hedegaard tager journalisten Vibeke Heide-Jørgensen med på en rundtur bagom hele stævnet, hvor man møder en masse forskellige personligheder, der er kommet med i Evangelist på den ene eller anden måde. Blandt andet møder man en tidligere kloakmester, der nu driver et rehabiliteringscenter for psykiske syge, hvor medicinen bliver taget fra dem. Undskyld jeg spørger, hvor uansvarligt er det lige at sætte en person, der ikke har en pind forstand på det, til at gøre den slags uden nogen som helst lægefaglig uddannelse? Her mødte man også pårørende, hvor et familiemedlem havde været i kontakt med det førnævnte rehabiliteringscenter, men måtte genindlægges på et psykiatrisk hospital for at blive behandlet for yderligere komplikationer oven på mødet med foreningen Evangelist.

6 responses to “Bor Gud virkelig i Gørløse?

  1. Så ikke selv udsendelsen, men dit referat er rystende læsning.
    Kommer til at tænke næsten 50 år tlbage i tiden på et citat fra Kaj Munks Ordet:
    “Vorherre skabte Grundtvig, men fanden skabte grundtvigdianerne!”
    Det kan sikkert omformuleres…

    Kig gerne indenfor på min blog!

  2. En blandet udsendelse, hvor vi nok en gang ikke får alle dele med. Fx synes jeg det er underligt, at den mand der har forladt sin kone og barn ikke også interviewes.
    Jeg er desuden enig med dig i, at det virker uforståeligt at en kloakmester leder et behandlingssted. Dette synes jeg godt DR kunne have dykket mere ned i for at få flere nuancer frem. DR kunne med fordel have droppet indslaget om teenagedrengen der ikke taler med sin mor og søskene fordi han hellere vil være sammen med venner og “ligesindede”. Den synes jeg vi har hørt før og set i mange andre sammenhænge. Også tilfældet med teenagepigen der græder over at hendes kæreste pludselig ikke vil gå i seng med hende synes jeg fylder alt for meget i forhold til relevansen. Hvad er der blevet af at fortælle om fordelene ved afholdenhed?!

    Af en dokumentar at være synes jeg det var for tyndt og for ensidigt. Jeg har læst på Christian Hedegaards blog at DRs udgangspunkt for udsendelsen var at undersøge det overnaturligt og mirakler i forbindelse med sommerstævnet. Hvis det er rigtigt, så har DR ikke spillet med åbne kort, hvilket mildest talt er dybt uproffessionelt uanset hvad jeg ellers måtte mene om Evangelist, deres metoder og teologi.

  3. @Rimkogeren: Tja, næsten en uge efter, er jeg stadig rystet oven på den udsendelse.

    @Mojo: Jeg tror aldrig der vil komme en dokumentarudsendelse, som er fuldstændig neutral i sin holdning til alle.
    I følge rulleteksten, var den fraskilte mand, der ikke ønskede at være med og man jo ikke tvinge folk til at være med i en dokumentarudsendelse, som de ikke vil være med i. Klippene med pigen, der har mistet sin kæreste til Evangelist kunne sagtens være klippet helt væk, da det efter min mening haltede for meget i forhold til resten af indholdet i udsendelsen.
    Personligt tror jeg mere på DR i den sammenhæng i forhold til, hvad Christian Hedegaard og Evangelist skulle mene om den sag, da jeg ganske enkelt ikke tror på nogen af dem. Vibeke Heide-Jørgensen, der har lavet udsendelsen om Christian Hedegaard og Evangelist oplyser i forbindelse med udsendelsen, at man i planlægningen af udsendelsen ønskede at gå med så åbent sind som muligt ind i arbejdet, så man kunne få neutral dokumentar som muligt. Det var bare ikke muligt, da Evangelist er meget forbeholdne over for kritik af bevægelsen som sådan og Christian Hedegaard især.

  4. øv, nu havde jeg lige skrevet en kommentar, og så kommer jeg torsk til at lukke vinduet før tid.

    Kort fortalt derfor: Jeg kan følge dig og DR. Og jeg kan følge Chr. Hedegaard. Udfordringen er, for mig at se, at jeg ikke tror de kan følge hinanden.

    Jeg tror de opstiller præmisser for hinanden som ikke kan indfries. Der er tale om et paradigme-klash af mastodontisk karakter.

    Øv.

  5. @Maltesen: Ja, Christian Hedegaards interview med kloakmesteren var meget tankevækkende.. især i lyset af historien om kvinden, de ik kunne helbrede.

    @Mojo: Efter udsendelsen kom der et skilt frem, hvor det blandt andet blev sagt, at Jannes mand ikke ønskede at medvirke i udsendelsen. Så i dette tilfælde kan man dårligt bebrejde DR.

    Kærestehistorien var efter min mening også lidt uinteressant, men til gengæld synes jeg, at Kira har en meget værdifuld historie at fortælle. Én ting er at ens kæreste slår op med én i et teenageforhold – men at miste et barn, det er noget af det værste, en forælder kan komme ud for, og disse ting står uden sammenligning.

  6. @Lars: Enig. Den med kloakmesteren fortjente mere opfølgning. Dette kunne med fordel have fyldt hele udsendelsen, når nu DR ikke, som Hedegaard udtrykker på sin blog, ville gå efter at undersøge mirakler og den slags.

    Teenagekærestens historie var temmelig sekundær og kunne have foregået hvor som helst. I denne sammenhæng synes jeg det er lidt vulgært at pigen udstilles/udstiller sig på denne måde at hun føler sig presset ind i noget og at hun omvendt er sur over at hun ikke kan presse kæresten til at ville knalde med hende.

Skriv et svar

