Budgetforlig i København – en om’er.

Alt imens blækket på det netop færdige budgetforlig for København tørrer, er det på tide at give sin mening til kende, da jeg er dybt skuffet over det, som jeg har været vidne til løbet af det snart overståede uge, hvor forældrene lagde pres på kommunens politikere og vandt.

På sin vis, er det da meget flot, er man som almindelig borger, kan lægge pres på de folkevalgte, når de laver besparelser, der i den grad råber til himmelen. Problemet er bare, set med mine øjne, at andre grupper kommer til at bøde for det pres, som forældreorganisationerne fik lagt.  Specielt ældreområdet, hvor den enkelte borger måske ikke har den samme styrke til råbe kommunens politikere op og få sin mening hørt på samme måde, som det er sket for forældrene, vil fremstå som den helt store taber.

Faktisk finder jeg det dybt kynisk, at forældrene og deres organisationer udelukkende tænker på sig selv uden, at de tager helhedsperspektivet med ind over. Samtidig finder jeg det også hovedrystende, at et af verdens rigeste samfund overhovedet, kan finde på at tænke i besparelser den ene gang efter den anden, når der er så mange penge i den fælles kasse, at de sagtens kunne bruges til at forbedre både børnepasning, skoler og ældrepleje.

Oven i alt det andet undre jeg mig over, hvor de ældres egne organisationer blev af, da der blev forhandlet budget i København. Havde man travlt med middagsluren, siden man først vågnede op, da det var for sent?

For at sige det som det er: Det er en om’er.

3 responses to “Budgetforlig i København – en om’er.

  1. Maltesen, spørgsmålet er vel, om man kan forvente, at protesterende borgere “tager helhedsperspektivet” med, når de protesterer? Jeg tror, at det vil tage noget af brodden af, hvis man gjorde det. Og spørgsmålet er, hvem der er kynikere i denne sammenhæng? Er det forældrene og organisationerne, der tænker på børnenes vel, eller er det de kommunale politikere med Ritt Bjerregård i spidsen? Men ellers er jeg i det store hele enig med dig.

  2. @Capac: Det var mere en opfordring til at gøre det fremover vel vidende, at det nok ikke ligefrem sker. Både forældrene og deres respektive organisationer på den ene side og politikerne på den anden, har deres del af ansvaret, hvilket er derfor jeg langer ud efter begge parter…

  3. Nej, man kan åbenbart ikke forvente, at folk tænker på andre end dem selv.

    Til gengæld må man som aktionerende så leve med, at andre tager kritisk stilling til ens forehavende. Og i den sammenhæng kan jeg konstatere, at flertallet i Borgerrepræsentationen mener, at de udviklingshæmmede er for sent ude… (!)

Skriv et svar

