Luderjournalistik i blogland

Reklamebureauet Bloggerwave har søsat en forholdsvis ny fidus, der skal få bloggerne til at omtale forskellige produkter og ydelser fra diverse firmaer – positivt og dermed tjene penge på det. Og på nuværende tidspunkt, har firmaet ifølge epn.dk 7000 kunder fordelt verden over, hvoraf godt 400 er danskere.

Personligt bryder jeg mig slet ikke om den slags “nyhedsformidling”, hvor et givent firma betaler mig for positiv omtale på min blog. Dermed er det allerede fastlagt fra kundens side, hvilket ting der vil komme med i min bedømmelse af det pågældende produkt og, hvad der ikke vil komme med.

En helt anden ting, hvor bloggere har reklamer på deres blog. Den slags kan jeg ikke hidse mig op over, men at være et firmas forlængere arm, er direkte åndsforladt. Og dermed er hele tanken ved at blogge røget helt i vasken.

Den positive side af sagen er, at firmaet slet ikke ikke er registreret hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, da de tre indehavere ifølge epn.dk ikke har kunnet skrabe kapital nok sammen til at oprette anpartsselskab.

Hvis et firma vil høre min mening om deres produkter, må de også vende sig til knap så positiv omtale – det gør jeg ganske gratis og uden at være penneføre for nogen som helst…

19 responses to “Luderjournalistik i blogland

  1. Ja, jeg synes også det er lidt skørt. Lad os håbe det går i sig selv igen.

  2. Enig. Det er rart at være autonom. Og så kan jo også slippe for deres rædderlige gule banner…

  3. @Mikael: Helt enig🙂

    @Capac: Så længe det ikke indbefatter stenkastning mod politiet eller andre, er det ok for mig at være autonom i den sammenhæng😉

  4. Vi holder os til verbale henkast, udkast, mudderkast osv.😉

  5. @Capac: Og så skal vi vel heller ikke glemme opkast, når Dansk Folkeparti kommer med rabiate holdninger i forhold til indvandrene som sådan og muslimerne i den grad😉

  6. Hvis nogen vil betale mig for at svine FCK – så stiller jeg da gerne min blåååg til rådighed😉

  7. @Brian: Ingen regler uden undtagelser😉

  8. Netop – just my words!:mrgreen:

  9. Jeg elsker Dansk Folkeparti, men hader også luderjournalistik.

  10. Jeg bryder mig ikke om det heller – men desværre lægger min egen blog for tiden ryg til en kæmpe øjebæ af en reklame for det nævnte firma. ØV.

  11. @Fru Green: Det gør samtlige blogs ovre hos smartlog.dk😦
    Gad vide om smartlog.dk kan leve med den negative omtale meget længere?

  12. Ja, i hvert fald er der ikke noget smart over smartlog med det banner!😉

  13. Tjaa, hvis jeg nu alligevel ville omtale et produkt positivt ville jeg da gerne modtage penge for det🙂

  14. Der er jo frit valg heldigvis. Jeg ser intet galt i at reklamerer og få penge for det, hvis man selv vil. Og er man utilfreds med smartlog så vælg dog noget andet – sværere er det ikke! Ikke noget at hidse sig sådan op over i mit hoved!

  15. @Henrik: Så længe det sker uden at være penneføre for et eller andet firma, der udelukkende vil have reklame for deres produkter.

    @Deborah: Jo, men jeg sætter min tvivl om indholdet, hvis det udelukkende er positivt og ukritisk over for produktet…

  16. Jeg er nu ikke så bekymret, Maltesen – jeg tror godt, at folk kan gennemskue, når en blog anpriser noget på basis af hjertet kontra at vedkommende har fået penge for det.

    /Leif

  17. @Leif: Men, jeg tror bare ikke alle måske kan læse sig frem til det, hvis det er godt skrevet og vedkommende måske “glemmer” at fremføre, at det faktisk er en reklame, som vedkommende får penge for at skrive.

  18. hov … hvem taler om at hidse sig op …

    Der er forskelle på ikke at bryde sig om noget eller synes det er ærgeligt og så at hidse sig op. I min verden.

    En ting er at reklamere for Bloggerwave en anden er at gøre det på så enorm en måde som Smartlog havde valgt.

    Men du har ret, Deborah, man kan jo bare skifte væk fra Smartlog. Hvilket endnu en overvejes, selvom reklamen er blevet fjernet nu.

    For den var tæt på at være lige så stor som folks blogheader – og det er ikke hensigtsmæssigt. Gratis eller ej.

  19. @Fru Green: Jeg ved godt, at smartlog.dk ikke sådan havde noget med Bloggerwave at gøre ud over, at Bloggerwave havde en kæmpe reklame, der godt kunne folk til at tro, at det var blogheaderen. Og måske ikke specielt hensynsfuldt, hvilket måske også er grunden til at smartlog.dk har fjernet den igen?

Skriv et svar

