Sci-Fi

Jeg har længe haft en forkærlighed for litteratur, der omhandler emnet Sci-Fi i større eller mindre grad. I den forbindelse er jeg blandt andet stødt på den unge og danske forfatter, Brian Roland Larsen, som har udgivet Sci-fi-serien “Solar”, der finder sted år 3617, hvor mennesket har bosat sig i hele 17 stjernesystemer med Sol (det med Jorden, Månen og Mars) som det vigtigste, da det er her regeringen for de 16 af stjernesystemerne holder til, men det sidste, “Outbracker” har sin egen. Grunden dertil får man beskrevet i bøgerne, så det vil jeg ikke komme ind på her.

Anyway, mennesket regner (stadig) sig selv for at være den eneste levende race i hele universet lige indtil en skønne dag, hvor en hidtil ukendt race pludselig dukker op og angriber en forskningsbase yderst i Sol – sektoren for at starte en desideret indvation af menneskets verden, da nogen anser mennesket som værende farligt som race og derfor har hyret en anden race til at udslette mennesket fra Mælkevejen.

Den angribende race kaldes Loortech og er race meget lig mennesket på mange områder, men lever udelukkende for at udslette ikke-værdige racer. Dog er der forskelle, da Loortech kommer fra et ukendt sted i galakse, de er blåhudet og en yderst ondskabsfuld race, der ikke går i vejen for at myrde og slagte milliarder af andre inden for andre racer. Både deres våben og (rum)skibe er mennesket overlegen langt hen af vejen.

Med 4 bind af planlagt 7, er angrebet på Sol en realitet, da både Europa (månen) og Mars er faldet sammen med mindst 6 af menneskernes stjernesystemer og det endelige angreb på selve Jorden står for døren.

Hvordan det kommer til at ende, aner jeg ganske enkelt ikke, da de sidste 3 bind i serien endnu ikke er udkommet på forlaget Mellemgaard.

Indtil nu har jeg valgt at låne bøgerne på det lokale bibliotek, men havde ellers besluttet mig for at investere i bøgerne, men er kommet i det problem, at første bind, “Solar (I) Indvation, er udsolgt fra forlaget (æv). Nu har jeg skrevet til forfatteren for at tjekke ud, om han kan hjælpe mig…

20 responses to “Sci-Fi

  1. Hm… Vil du “arve” et fejlkøb? For nogen tid siden kom jeg til at købe Lars Jakobson: “I den røde dronnings slot”. Den lyder spændende, hvis man er til genren – men det er jeg slet ikke. Giv et pip til tusnelda at stofanet.dk – hvis du vil ha’ den. Jeg hader nemlig bøger, der går til spilde🙂.

  2. @Fr. Møller: Under kraftig overvejelse – vender lige tilbage med et svar efter weekenden…

  3. Jeg købte engang “Solar (I) Invasion”, som jeg vist nok har nævnt for dig ved tidligere lejlighed, men lige nu står den på Andreas Joensens hylde. Det kan være, du kan lokke ham til at sælge den.

    Det pæneste, jeg kan sige om den bog, er vist: Pænt cover. (Ellers er det vist nok den elendigste bog, jeg nogensinde har læst.)

  4. @Lars: Nu har jeg som sagt læst de 4 første bøger og de er kun blevet bedre og bedre som historien skrider frem og man dermed lærer de forskellige personer at kende. Måske en opfordring til at læse de 3 andre bind😉

  5. Fedt et bogtips! Og så endda et som bliver ved på maaaange sider – hvis den altså holder hvad du lover:D
    Har lige afsluttet Kings de tre sidste Mørke tårn – og havde troet, at jeg nu skulle til at læse Simmons omigen i mangel på nye opslag – nu må jeg i stedet ud på en vild bogjagt, og det er jo altid hyggeligt.
    Men, derudover burde du skamme dig! Låne på biblioteket, helt ærligt! Bøger skal købes, sættes i reolen og bydes tilbørligt velkomne i hjemmet.
    pps.. (og den stakkels sultende forfatter ska da også tjene nogle penge :D)

  6. @Maltesen: En forbedring af personkarakteristikkerne kan ikke redde første bind fra at være makværk. Brian Roland Larsen kan bare ikke skrive, han kan ikke formulere et sig, og grammatikken er så slem, at det skærer én i øjnene at læse udsagnsordet “farede” på hver anden linje i handlingssekvenserne. Plottet er så fyldt med huller, at det kunne have været Monty Pythons flyvende cirkus, og handlingen er hele vejen slemt forceret. Kampene i rummet er noget værre rod, og værst af det hele, så mangler bøgerne den anden dimension, den obligatoriske dybde, der kan appellere bare en lille smule til tankevirksomheden.

    Romanens eneste styrke er, at den står som eksemplet på alle de ting, en forfatter kan gøre galt. Nogen burde seriøst have givet den dreng en hånd med den bog, så han ikke endte med at udgive noget så ydmygende og pinligt.

    Sorry, havde egentlig ikke tænkt mig at skrive alt dette. Der skal naturligvis være plads til uenighed. Til gengæld kan jeg følge din fascination af Stephen King, den mand kan nemlig sit kram.🙂

  7. “han kan ikke formulere et sig” – ja, der skød jeg vist mig selv i foden.😀

  8. @Harning: Problemet er, som jeg skriver på bloggen, at første bind ikke er til slag i butikkerne, da det er udsolgt fra forlaget. Derfor har jeg været nødsaget til at låne dem på biblioteket – meget mod min vilje…

    @Lars: Jeg er helt enig med dig i, at dybden mangler i bind 1, men den kommer faktisk. Set i lyset af, at BRL er 16 – 17 år, da den udkommer, så er det da meget godt gået.
    Stephen King er bare mesteren…
    Bang😉

  9. @Lars Sikke dog nogle aversioner den bog har afstedkommet hos dig- så bliver jeg jo først nysgerrig – Hvad angår mandens grammatiske problemer bliver jeg nødt til at sige – at ja, det ville også irritere mig grænseløst, men til den anden side ved jeg også at det kan skyldes korrekturlæseren (hvilket det forbavsende ofte gør) – så måske er han undskyldt?
    @Maltesen, så alvorligt var det nu ikke ment.:D, men det glæder mig at du ser biblioteket som en nødløsning og læg endelig pres på forlaget – da jeg jo nu også vil have fat i nogle ex.

  10. @Harning: Jeg håber at have svar en af dagene…

  11. Du må da godt få bogen jeg har helt gratis (plus fragt), hvis altså det er ok for Dorland. Jeg har ikke ligefrem nogen planer om at læse den.

  12. @Andreas Joensen: Det lyder vist helt i orden med Lars ud fra hans hans ordvalg🙂 – faktisk kommer jeg snart til Århus, så kunne jeg måske ligge vejen forbi og hente bogen?

  13. Ok, jeg skriver lige en mail.

  14. @harning: En korrekturlæser kan kun gøre så og så meget, medmindre han/hun har lov at notere historien ned og så ellers genskrive romanen. Men ja, det ville helt sikkert have gavnet BRL, at nogle flere mennesker havde kigget ham over skulderen.

    @maltesen: Jeg var selv 16-17 år, da jeg læste den. Det var faktisk, derfor jeg købte den.😉 Og samme sommer fik jeg pustet liv i mine egne ambitioner om at blive forfatter, idet jeg tænkte: “Hvis han kan få udgivet dét her, så har jeg også en chance.”😀

    Indtil videre har jeg dog endnu ikke sendt noget ind til et forlag, da jeg ikke selv har været så med mine skriverier, at jeg kunne tænke mig, de var tilgængelige i en boghandel. Desuden lagde jeg hobbyen lidt fra mig i gymnasiet (tiden blev brugt på andre ting). De sidste 3-4 måneder har jeg dog været i fuld gang med at skrive på min fjerde roman, selv om det nok kun er mig selv og gode venner, der får glæde af den.

    Jeg kan i øvrigt anbefale Stephen Kings lille bog kaldet “On Writing” (eller på dansk: “Om at skrive”). Den er interessant, både for folk, der forsøger at skrive, og for folk, der generelt godt kan lide at læse Stephen King.

  15. @maltesen: Fint med mig. Jeg kunne ik lige huske, om jeg havde lånt eller skænket den til Andreas – men under alle omstændigheder har du større glæde af den, end jeg har🙂

  16. @Lars, tror du misforstod mig. Hvad jeg mente var at fejl som fx.: “farede” faktiskt kunne være korrekturlæserens – ikke forfatterens. – Og når forfatteren så får sit manus tilbage, er det ikke sikkert at han har noteret sig det, idet han jo “ved” hvad der står – og derfor er blind for fejlen.
    Erfaringen her i familien er ihvertfald at hvor rart det end er med en korrekturlæser – så tænker de nogen gange lidt for meget selv………
    Min seneste erfaring var da en korrekturlæser konsekvent ændrede mit “gud” til “Gud”, hvorefter jeg – som ateist med en pointe – var nødt til at ændre det hele tilbage.

  17. @harning: Ok, så du mener, at korrekturlæseren måske har rettet “for ud af døren” til “farede ud af døren”? En mulighed, jeg ikke havde overvejet.

    Der skal selvfølgelig også være en frihed til at forsøge at præge sproget. Cecil Bødker stavede konsekvent ‘hovedet’ som ‘hodet’, fordi hun syntes, det var mere rigtigt.

    I dit tilfælde: Om Gud er med stort eller lille må vel bero på, om man forholder sig til en bestemt Gud eller til konceptet, (en) gud. Som ateist kan man vel sagtens skrive Gud, selv om det så forstås på et hypotetisk plan.

  18. @Lingvisten

    Mener bestemt du gav den til mig, spurgte endda om du ville have den igen, hvilken du bare grinede af hvorefter du kom med alle dine kritikpunkter af bogen. Jeg har også forsøgt at give bogen væk til flere andre, hvilken ikke er lykkedes før nu🙂

    Men jeg må give dig ret Laars, bogen er bestemt ikke velskrevet. Jeg kunne i hvert fald ikke komme videre end første kapitel.

  19. @Lars. Jeg mener at ikke alle korrekturlæsere kan stave. Og i mit seneste tilfælde, så vist går det med begge dele g/G – bare ikke i denne specifikke sammenhæng.
    Friheden til at præge sproget synes jeg personligt – er forfatterens egen – ikke en evt. korrekturlæsers.

    Når nu det er sagt så findes der, og har op i gennem tiderne jo fundtes fantastiske historiefortællere som hverken har kunne læse eller skrive selv. Det i sig gør vel næppe selv historien dårlig – og som sagt er jeg jo også enig i at “farede” er irriterende (højst sandsynligt ville jeg klappe bogen sammen efter to af slagsen) – men nu er jeg også emsig……….

    Er vist ved at kommentere heeelt uden for indlæggets egentlige indhold – pinligt- sorry Maltesen😀

  20. @Harning: Modsat visse andre blogs, you know who, skal der være plads til alle🙂

Skriv et svar

