Hitlers krig i Norge

Den norske forfatter og historiker, Asbjørn Jaklin, har begået bogen “Hitlers Nordfront”, der primært omhandler om, hvorfor Norge skulle besættes under 2. Verdenskrig og frontkrigen i Sovjetunionen ved Murmansk liggende ud til Barentshavet. I forbindelse med Hitler’s ordrer til retræte valgte man den brændte jords taktik, der kort fortalt gik ud på at brænde alt ned til grunden, som kunne bruges af fjenden i deres befrielse af Norge, hvilket først og fremmest kunne være Sovjetunionen set med nazisternes briller. Noget af det eneste, som fik lov til at stå, var kirkerne. Norge var både Hitlers helt store satsning og grunden til hans manglede succes mod Sovjet.

Grunden til, at bogen er interessant for mig er, at meget af indholdet foregår i det område, hvor jeg har været på ferie i Norge. Det sætter umiddelbart mere perspektiv på tingene, når jeg har set nogle af de første skure, som blev opført til beboerne lige efter tyskerne var væk. Nogle af dem har fået lov til at stå og bliver stadig brugt til andre formål i dag.

Bogen fik jeg af mine forældre i eftermiddags, så en anmeldelse må lige vente til senere, men anmelderen Bent Blüdnikow hos Berlingske Tidende kalder bogen “… Fornem historieskrivning…”. Resten kan læses her.

4 responses to “Hitlers krig i Norge

  1. Jeg læste godt anmeldelsen i avisen. Lyder spændende og ekstra sjovt når du jo har været i området! 🙂

  2. Ah ja, endnu en bog man kunne have læst, hvis man lige levede de der par hundrede år ekstra..

  3. @Mikael: Nemlig 🙂

    @Lars: Æh, hvad med evigheden :mrgreen:

Skriv et svar

