Så kør dog ordenligt

I denne uge skal man se sig godt for, hvis man er cyklist i hovedstaden, da der bliver holdt godt øje med, hvordan cyklisterne ter sig i trafikken. Først og fremmest kommer kampagnen i sporet på debatten om juristen, der tog billeder af cyklisterne og lage dem ud på nettet, hvilket fik debatten om cyklisternes hensynsløse kørsel i trafikken op og vende i medierne.

Som cyklist synes jeg selv, det er helt fint med denne opmærksomhed på cyklisterne i denne uge. Problemet er bare, at mange har taget loven i egen hånd og kører som det passer dem. Så må andre bare springe for livet, hvis de kommer kørende på fortovet eller over for rødt.

Det, der virkeligt får mig op i det røde felt, er især forældres hensynsløse og ligegyldighed over for andre trafikanter, når de færdes ude i bytrafikken på cyklen sammen med deres børn. Så burde det vist ikke undre nogen, hvis børnene en skønne dag kører lige så hensynsløst eller være…

4 responses to “Så kør dog ordenligt

  1. Trafikmoralen er generelt for nedadgående i DK, desværre.

  2. @Henrik: Jeps, det oplevede jeg selv her til eftermiddags, da jeg var på vej hjem fra min søsters og svogers kolonihave længere ude på Amager. Lige da jeg havde passeret Øresundsmotorvejen på Kongelundsvejen, kunne jeg se to kvinder (mor og datter?) på fortovet længere fremme sammen med en barnevogn. Da jeg skulle til at passere dem, valgte den unge kvinde, som var nærmest cykelstien at skråne hen over den for at komme over til lyssignalet, da de åbenbart skulle ud til Ørestaden, uden at se sig for.

    Det betød, at jeg var ganske få centimeter for at ramme hende med temmelig meget fart på. Da jeg stoppede op for konfrontere hende med hendes manglede respekt for andre trafikkanter, var det nærmest mig som fik skylden for det nærmest skete til trods for vidners udsagn…

  3. Det er så svært – for der er skyttegravskrig lige med det samme.
    Jeg tror, det hænger sammen med den tendens til individualitet, der findes i vore dage. (og jeg ved ikke hvornår den startede). Alle synes, at man da lige kan gøre sådan og sådan, fordi det er lettere for en selv. Man glemmer så at tænker over, at det faktisk bliver til ulempe for andre.
    Umiddelbart sad jeg og gned mig i hænderne, da jeg hørte om cyklistkampagnen, og tænkte “Så ka de lære det”. Men der er jo nok flere sider af den sag. Fx om politiet med de knappe ressourcer hellere skulle bekymre sig om værre forbrydelser.
    Men jeg kan altså heller ikke tage de cyklister, der fx føler sig for fine til at tage cykelstien, eller tonser ned ad fortovet eller på gågaden, eller vædrer uskyldige buspassagerer, der skal af bussen.
    – og jeg ved af egen erfaring, at det faktisk ikke er svært at prøve at holde sig til færdselsloven. [pudser glorien]

  4. @Conny: Jeg tror, du har ret i det med at folk i dag tænker mere på sig selv frem på at tænke på konsekvenserne, når de opfører sig knap så smart i trafikken.
    På den anden siden er det også i orden, at politiet fra tid til anden viser cyklisterne som alle andre trafikanter, deres udelte opmærksomhed.

Skriv et svar

