I midnatssolens land

Siden sent tirsdag aften har jeg befundet mig i byen Berlevåg, som befinder sig små 2000 km fra Nordpolen. Selve byen ligger ud til Berentshavet, som enhver fisker her i byen har megen respekt for. Faktisk er det sådan, at bølgerne heroppe har så megen kraft, at de sagtens kan flytte de tetrapoder, som er bygget langs ydermolerne ud mod havet, der vejer mellem 15 og 25 tons – stykket. Indbyggerne i byen har brugt et par generationer til at få bygget havnen færdig (ca. 100 år), kun afbrudt af vinter, storme og 2 verdenskrige. Og det er uden at nogen som helst er blevet skadet alvorligt eller dræbt under arbejdet.

Det med tetrapoderne er dog en nyere opfindelse, som opfundet af nogle franskmænd og deres erfaringer blev brugt til byggeriet for ca. 40 år siden, mens starten på molebyggeriet altså startede ca. 60 år før det. Og i 1976 stod molerne så langt om længe færdigt.

Selve byen Berlevåg består af 1100 sjæle, hvoraf nogle er fra Danmark (min familie), Rusland og fra Schweiz. Og resten er nordmænd.

Bunden af Trollfjord. Læg mærke til, hvor stille vandet er…

Her passerer vi Polarcirklen kl. 07.11.15 d. 15. juni 2007.

Siden min sidste post har jeg både oplevet at passere Polarcirklen med M/S Nordnorge (det skib som sejlede os nord- og østpå) i retning mod Kirkenes, der er endestation for Hurtigruten, at blive døbt af Kong Neptun ombord på skibet (det er en gestus, som kun passagerer, der har været ombord fra starten i Bergen, oplever), besøge et vildmarkscenter i Tromsø og se mere end 150 Huskeyhunde, være inde i fjorden Trollfjord (hvor Hurtigrutens skibe kun kan komme ind, hvis vandet på fjordene er mere end blikstille) og selvfølgelig opleve midnatssolen. Oven i det har jeg efterhånden fået taget en stak billeder (700 stk.) og filmet stort set hver dag.

Midnatssolen set fra M/S Nordnorge

I dag skal jeg ud og sejle med min fars kusines mand ombord på den båd, som han sejler med sammen med de kunder, som betaler for at komme ud og fiske med med. Det giver nok muligheden for at få fisket lidt og måske opleve dyrelivet ude på åben hav, hvor vi kan møde søpapegøjer, måger og måske en spækhugger.

Skriv et svar

