Dopet eller ikke dopet

Denne dag kan gå hen og blive historisk inden for sportsverden, hvis Ørnen fra Herning i eftermiddag indrømmer brugen af doping tilbage i de gode gamle dage i 90’erne. Først og fremmest er det medierne som vejer blod siden Bjarne Riis i et interview med Line Baun Danielsen sagde “Jeg er aldrig testet positiv og desuden går jeg ind for en prober sport” tilbage i 1998 på TV2.

Siden da har spekulationerne gået på, om Bjarne Riis virkeligt har brugt epo eller ej med Ekstra Bladet i spidsen. Og blandt holdkammeraterne er det kommet frem, at brugen af epo åbenbart har været ganske gens på det hedengangne Telekom-hold, hvor kun Bjarne Riis og to andre ikke har indrømmet noget som helst.

I 1998 kom det frem, at Festina holdet havde brugt epo hvilket medførte udelukkelse af holdet. Og resten af de deltagende ryttere valgte at lave en sit-down strike på asfalten.

Og i historiens klare lys har vi alle været vidner til den ene rytter efter den anden, som har indrømmet brugen af ulovlig doping i de glade halvfemsere.

Personligt har jeg det sådan, at jeg er blevet godt træt af de ryttere som 9 år efter vælger at stå frem for at indrømme deres brug af doping. Kort fortalt tror jeg ikke, at ret mange ryttere overhovedet kan sige sig fri for at have brugt doping dengang og derfor er lidt ligeglad med det, der sker i dag. De eneste som virkelig får noget ud af det, må være medierne som får nogle flere skandalehistorier at svælge sig i.

bjarne_riis.jpg

Bjarne Riis indrømmer brugen af bl.a. epo foran verdenspressen…

Jeg kan kun sige: “Kan vi ikke bare komme lidt videre?”

13 responses to “Dopet eller ikke dopet

  1. Ja det er da noget latterligt noget de har gang i nu – det koster dem jo ingenting, de går nok egentlig hen og tjener på det i form af goodwill og lign.

    Iøvrigt kan Riis kun gøre en ting og det er at indrømme. Hvis han benægter er der alligevel ingen der tror på det.

  2. Eller skriver en bog eller to…

  3. Nej, det er bestemt ikke ligegyldigt! Bjarne Riis har været et stort sports-idol, og der har ganske givet været en del unge, der har drømt om en karriere indenfor cykelsporten, og måske satset på det for senere at finde ud af, at sporten var befængt med uhæderlighed.

  4. @NikolajFR: Doping specielt inden for cykelsporten er langt fra nogen verdensnyhed, da selv min far har fået tilbudt doping dengang han selv kørte som amatørrytter for Bananen i slutningen af 50’erne og starten af 60’erne. Han afslog at bruge det og stillede cyklen væk…

    Så det med en uhæderlig sport har været fremme så længe, at vi bare har brug for at komme videre end det…

  5. Det svarer lidt til, at USA står frem og siger: Nej! Vi har aldrig været på månen… Det er vigtigt! Men hvor ville jeg ønske, at Bjarnedrengen lige havde kastet en lille kommentar om, at doping er farligt, og man skal holde sig fra det.

  6. @JLo: Har de ikke været det😉 – Bjarne Riis sagde det indirekte ved at fortælle journalisterne at han ikke ville vise eller fortælle til kamerarene, hvordan det blev gjort så den unge generation af cykelryttere fik spøjse ideer. Det synes jeg er godt.

  7. Det kan man sige. Hvis det skal hjælpe cykelsporten, at alle de her afdankede cykelryttere bekender deres synder, så skal det være fordi, de kommer med kraftige advarsler. Ellers er vi jo bare tilskuere til, at de kan få lettet deres hjerter, og det er der ikke mange ,der får noget ud af.

  8. @JLo: Til hvilken nytte ud over at medierne får en masse at skrive om?

  9. Det ville gavne, hvis de her gamle cykelryttere sagde… Ja – det er nemt at dope sig, men lad være, for det er super farligt. Måske ville det få nogle unge talenter til at holde sig fra sprøjterne.

  10. Tjah, hvis alle ryttere var dopet, var det jo “fair” kamp.. No matter what, har jeg aldrig brudt mig om manden.

  11. @JLo: Jeg synes det er svært at sige, hvad der skal gøres…

    @Preben: Det er også min mening, som det næsten står skrevet…

  12. Jeg synes Bjarne Riis’ tilståelse var lidt ynkelig, især det at han sagde at han stadig er stolt af sin sejr.

  13. @NikolajKJ: Det mener jeg ikke, da han på sin vis vandt en sejr på lige fod med de andre deltagende i Tour de France.

Skriv et svar

