Havfruehumor

Man kan sige hvad man vil, men at iklæde Den Lille Havfrue i burka klokken skidt om natten, kan kun betegnes som værende et humoristisk indslag i den værserende (politiske) sag om tørklæder og burkaer.

Politiets centrale vagtleder fortæller i følge Berlingske Tidende, at der ikke var nogle skilte eller andre ting på havfruen, der kunne antyde det dybere formål med aktionen. Lige så ved politiet heller ikke, hvem bagmændene var efter at have fået et opkald via alarmcentralen klokken 05.33.

Personligt kunne jeg godt tænke mig at se Den Lille Havfrue udklædt så hun ikke sidder der på sin sten og “kun” er iklædt bronze…

18 responses to “Havfruehumor

  1. Tjah, så kunne det blive noget i stil med Manneken pis, der står lige rundt om hjørnet i forhold til Gran Place i Bruxelles, som bliver klædt ud på alle mulige sære mærkedage.

  2. @Sebastina: Det gik jeg selv glip af for 1½ år siden, da jeg sidst var i Bruxelles 😦 – Manneke Pis var nemlig under reparation dengang…

  3. Hm, jeg ved nu ikke helt. Jeg syntes faktisk, at det er lidt for meget af det gode…

  4. @Brian: Burkaen eller gøre det samme med Den Lille Havfrue som med Manneke Pis 😉

  5. Nu er det ikke første gang havfruen får burka på – men jeg syntes faktisk det er respektløst. Kan vi ikke holde den debat på et nogenlunde anstændigt niveau?

    Hvad tror du der ville ske, hvis vi rejste ned til mellemøsten og satte små g-strengstrusser på nogle muslimske nationalklenodier?

    Just my question…. :mrgreen:

  6. @Brian: Den første gang var jeg foraget, da det dengang handlede om at holde Tyrkiet uden for EU – dette minder mere om et mediestunt i den verserende sag om tørklæder og burkaer…

  7. Jeg syns da næsten det værste i det er at folk har ringet 112 for at fortælle det til politiet…

  8. @Malte: Ingen ved jo faktisk hvad budskabet var – det kan vi kun gætte på!

    Under alle omstændigheder syntes jeg det er fantastisk dumsmart, at klæde fruen ud i en burka. Jeg har intet imod burkaer – ej heller folk der går med sådan nogle. Men skulle vi ikke nøjes med at placere dem på de kvinder, der rent faktisk ønsker at gå med sådan en? Er det her ikke en slags tvangsburkanisering?

    Anyway – jeg bryder mig ikke om det!

  9. Brian siger “Men skulle vi ikke nøjes med at placere dem på de kvinder, der rent faktisk ønsker at gå med sådan en?” Jeg spørger så “men ved vi at de rent faktisk ØNSKER at bære en sådan?”
    Det er da også pænt småligt at reaktionen kommer efter at en ‘død’ eventyr figur bliver udsat for det samme som virkelige kvinder gør i den virkelige verden.

  10. @Henrik: Enig

    @Brian: Nu ved jeg ikke, om kvinder i bronze ligefrem har en mening om tingene som Den Lille Havfrue. Men, skal der være presedens må det også betyde, at Manneke Pis i Bruxelles heller ikke må tvangsiklædes forskellige typer beklædningsgenstande…
    Den med Tyrkiet omhandler den forrige omgang, hvor hun blev hældt i en burka med tilhørende besked til offentligheden.

  11. @malte: Så du syntes ikke, at der er en besked til offentligheden denne gang?

    @Henrik: Du har altså en apriori forståelse af, at kvinder rent faktisk bliver tvunget til at gå med tørklæde imod deres vilje? Det syntes jeg altså er et noget søgt argument. Det er da pudsigt, at så mange kvinder står frem og fortæller, hvordan de frivilligt har bestemt at de vil gå med tørklæde. Skulle vi ikke bare passe os selv og vores eget liv i stedet for at gå op i om andre kan lide at gå med hip-hopper bukser, tørklæde eller Ecco-sko?

    Helt ærligt…

  12. @Brian: Det er lige præcis dét, der er min pointe – ellers kommer vi til at bevæge os på samme nivaeu som rendestenen

  13. @Malte: Nu er jeg ikke med længere. Hvad var din pointe? At det var en ok happening for at gøre opmærksom på en sag, som du syntes er vigtig?

    I så fald er vi dybt uenige!

  14. @Brian: Overhovedet ikke – lige som dig går jeg ind for vi hver i sig bør passe os selv og vores eget liv i stedet for at gå op i om andre kan lide at gå med hip-hop bukser, tørklæde eller Ecco-sko modsat det som Dansk Folkeparti står for…

  15. Godt så! Så fik vi vist det på det rene 😉

  16. Tja, vores religionsfrihed i dk er vist ikke noget at råbe hurra for, og når damen nu har forsøgt at konvertere til islam 2 gange, men stadig får tørklædet tvunget af… suksuk, hvilken redelighed.

    Et billede af hendes første forsøg i 2004 kan i øvrigt ses her: http://annestorgaard.wordpress.com/2007/05/24/havfrue-opr%c3%b8r/ 🙂

  17. ” Den Lille Havfrue iklædt burka” Aj hvor er det her småligt! Spind efter spind, propaganda efter propaganda og jeg ved ikke hva?
    hvor lang tid fortsætter dette her fis, hvor jeg er træt af det! Det gavner kun DF og deres tilhænger. Fordi ligeså snart der ikke er mere problemer mellem muslimer og dansker, så står DF arbejdsløs, og de vil de helst undgå!

    Kan vi ikke bare lade os leve fred i side om side, og opbygge dette samfund sammen? Hvad betyder udseende eller rette sagt tilhørsforhold, hvis man lever i samme land!

    Jeg må nok sige, jeg har stødt her i maltesen, nogle af de mest ‘open-minded’ danske blogger indtil videre :-

    forstæt en god søvn

  18. @Lulu: Problemet er bare, at et parti som DF hellere vil operere med dem og os i stedet for os alle…
    Men, ellers tak for rosen 🙂

Skriv et svar

