Kunsten at græde i kor

Mikael og jeg har fået aftalt, at vi skal se en af årets mest omtalte film, ‘Kunsten at græde i kor‘, der har fået nogle af de bedste anmeldelser rundt om i medierne, i aften. Desuden har jeg set flere bloggere i min blogroll, der har omtalt filmen og i et hvis omfang også bogen, som filmen er bygget over.

Jeg skal nok give en anmeldelse af filmen, når jeg har set den.

12 responses to “Kunsten at græde i kor

  1. Jeg er vist den eneste i din blogroll, der har omtalt filmen med med et indlæg på vaskeægte sønderjysk! Det må da give lidt streetcredit?
    :mrgreen:

  2. Rent blær… hvem der bare kunne det. Mit indlæg om filmen var både på rigsdansk og temmeligkortfattet, men jeg kan virkelig varmt anbefale filmen. Og selvom man er vestjyde, så kan man faktisk godt forstå, hvad de siger.

  3. @Brian: Så kaster jeg håndtegn til dig😀

    @JLo: Mine vestjyske aner regnes i 1/16, så jeg er glad for de danske undertekster😉

  4. Jep. Min bornholmske biograf-medgænger havde også god gavn af dem.

  5. @JLo: Efter at have set filmen undrer jeg mig over, hvorfor der overhovedet var undertekster – jeg havde ingen problemer med at forstå, hvad der blev sagt på noget tidspunkt…

  6. Jeg syntes heller ikke, de var noget problem. På den anden side, kan det godt være, at man ubevidst kigger på underteksterne, og derfor har en ide om, hvad de siger, og så bliver det jo også nemmere at forstå – jeg ved det ikke.

  7. Var det virkelig rigtigt sønderjysk? Det var vist ikke helt hardcore. Jeg forstod i hvert fald det hele..🙂

  8. Det var meget meget “blødt” sønderjysk og flere af dem var helt tydeligt ikke sønderjyder – det lød meget påtaget. Det var IMHO ca. kun Allan der snakkede ordentligt sønderjysk. Søsteren lød som en københavner der prøvede at snakke sønderjysk og f.eks. den “onde” købmand lød overhovedet ikke som om han prøvede at snakke sønderjysk.

    Den bliver iøvrigt vist uden undertekster i syddanmark – incl. Esbjerg – og det er ikke en ubetinget success, ikke alle forstår det hele (og en film man ikke forstår syns man sjældent er særlig god).

  9. @Henrik: Meget bekendt ligger Esbjerg i Vestjylland😉 – Bjarne Henriksen som spiller Budde er københavner, mens pigen der spiller Sanne er sønderjyde…

  10. Maltesen – der tager du faktisk fejl, Vestjylland starter først rigtig ca. 10-50km nord for Esbjerg alt efter hvem man spørger. Esbjerg er i Sydjylland – det er den del af Jylland der ligger mellem Sønderjylland og Vest/Midt/Østjylland🙂

    Desuden skrev jeg jo Syddanmark som iflg. regionskortet også omfatter Fyn – men Fynboerne har fået lov at få undetekster på svjv.🙂

  11. Fyn har æ unnetækste.

    A tøws heller ett de wå så swæ å fostå.

    Or something.

  12. Blot lidt info omkring de medvirkende (facts indhentet fra et foredrag om filmen, samt nogle artikler): Søsteren -Sanne som hun hedder i filmen- er bestemt ikke københavner, men indfødt sønderjyde. Moren -Hanne Hedelund- bor i Odense, men er vokset op i Sønderjylland. Og sandt nok har mange af de andre lært sig sproget så godt som muligt – instruktøren ville gerne have eftersyncet nogle flere replikker for at gøre det mere præcist, men producenten smækkede pengekassen i for det arbejde. Filmholdet har bestræbt sig på at gøre det så forståeligt som muligt, da det fra starten ikke var tænkt, der skulle være undertekster. Derfor er det også “modereret sønderjysk” som manuskriptforfatteren sagde i et interview i Politiken. Grundideen med det sønderjyske var at skabe så meget autencitet som muligt i bestræbelsen på at skabe et stykke Sønderjylland anno 1971. Desuden mente skaberne at historien egnede sig bedst til at blive fortalt på dialekt. Noget med den grumme humor. Og så en sidste ting: Man må ikke glemme at sønderjysk er mange forskellige ting. Der er det så selvfølgelig lidt kikset at alle ikke taler helt ens i filmen, men på den side har jeg selv mødt familier, hvor folk har udviklet sproget forskelligt. Personligt synes jeg, at den sønderjyske dialog gør filmen meget levende, uanset at sproget ikke er helt præcist alle steder.

Skriv et svar

