Wowoweewa…very nice

Lad det være sagt med det samme, jeg elsker humor og meget gerne den engelske, som på mange måder ligner den danske. Bare lige bort set fra, at den fra tid til anden, kan være noget mere kugleskør, rappelende og mere underfundig end hvad jeg har set på dansk.

Noget af det første inden for engelsk humor, som jeg har været glad for lige siden, er ingen andre Monty Python med deres gakkede gangarter, animerede små film midt inde i en spillefilm osv, deres leg med ordne, galskaben. Bedst er deres film, som indeholder alle facetterne i Monty Pythons univers. Bare tænk på film som “Monty Python and the seek for the Holy Grail”, “Life of Brian” og “The Meaning of Life”.

Et andet eksempel på engelsk galskab, er TV-serien “Bottom” fra BBC, som kom frem i starten af 90’erne og noget mere gakket og anderledes sort end Monty Python. Og lige som Monty Python også opført som teater med skuespillerne fra serien i hovedrollerne som hhv. Richard Richard og Edward Elizabeth Hitler. De stod også bag serien The Young Ones.

Nyeste gren på min egen personlige humorliste, er Borat Sagdiyev eller bare Borat, som de fleste nok kender denne fiktive person, der er skabt og spillet af Sacha Baron Cohen, som også står bag Ali G. Kort fortalt er Sacha Baron Cohens figurer mindst lige så skøre som forgængerne. Samtidig forstår han også at spille på nogle helt specielle tangenter, som de andre ikke formår. På et tidspunkt i filmen følger vi Borat i hans hjemland som journalist der skal dække et såkaldt “Jødeløb”, som svarer til det årlige tyreløb i Spanien. Det kan kun lade sig gøre, da Sacha Baron Cohen selv er jøde. På et andet tidspunkt, hvor vi følger Borat i “US and A” (som figuren selv vil kalde landet), besøger han et rodeo, hvor han skal synge nationalsangen. Inden da snakker han med lederen af det og får på den måde afdækket noget af den antisemitisme som findes i landet efter 11. september 2001.

Hvis du endnu ikke har set Borat vil jeg gerne anbefale den… not!

For at give et indtryk af de forskellige komedieserier, kommer her lidt smagsprøver:

Monty Python inkl Star Wars:

Bottom:

Borat:

10 responses to “Wowoweewa…very nice

  1. Borat er fantastisk. Tænkte at man måske i år på Amager Strand skulle afprøve hans bademode…..NOT!…

  2. @Therese: Jeg har skam købt det samme slags badetøj som Borat for at følge moden på netop Amager Strand…NOT!

  3. Pudsigt nok har jeg netop i dag selv set Borat-filmen, men jeg kan ikke rigtig blive enig med mig selv om jeg kan lide den eller ej.

    Monty Python, derimod er jeg ikke i tvivl om! De holder hele vejen!

  4. @M-alo: Sådan havde jeg det dengang, filmen gik i biograften og jeg ikke kunne blive enig med mig selv om, jeg skulle se de på det store lærred eller ej. Det ente med, at jeg først den at se for en uge siden, da jeg købte den på DVD.
    Monty Pyton er vi helt enige om, at de bare holder 🙂 – tilgengæld er der ikke nogen, som har forholdt sig til Bottom…

  5. Hej Jørgen…

    Jeg kan så bestemt også anbefale Little Britain, som virkelig laver grin med briterne.

    Læs eventuelt mere på http://www.bbc.co.uk/comedy/littlebritain/

    /Leif

  6. Borat var bare rigtig god, da han bare bestod af smaa indslag i et komedieprogram, men jeg saa filmen den anden aften – og skoent der givet var nogle sjove episoder, saa synes jeg faktisk ikke den var ret morsom. Jeg kan ikke rigtig pege paa hvad der var galt, men tror maaske hver scene var lidt for lang. Manden er et geni, men han er bedst i smaa portioner. Som Leif Carlsen kan jeg paa det varmeste anbefale “Little Britain”. Den er skoen!

  7. @Tina – omme i London: Det minder som lidt af det samme med mr. Bean, som også skal ses i små bidder i stedet for de nu to film…
    Forskellen, tror jeg, ligger i at “Little Britain” er sketch frem for reelt skuespil?

  8. Borat er hylesjov. Alene den scene hvor han slås med sin fede bodyguard, eller stopper pamela Andersson i en sæk. – Men hvis man tænker over hvordan filmen er lavet kan man godt få en dårlig smag i munden. Borat filmen er lavet ved at udnytte folks tillid og bilde dem ting på ærmet, feks. blev den rumænske sigøjner landsby der spillede Borat’s hjemby i kazakhstan bildt på ærmet at filmholdet var ved at lave en dokumentar om sigøjnernes forhold i Rumænien, men i virkeligheden blev de rent til grin. Det samme gælder alle de amerikanske medvirkende… ingen af dem vidste de var med i en biografkomedie. Filmen brander også Kazakhstan som komisk tilbagestående, incest-befængt, racistisk jødehade nation.

    Det er også disse ting der gør filmen sjov… meeen…. på bekostning af folk. Det er tvivlsomt om den metode er OK, synes jeg.

  9. @Anne: Folk lader sig altid manipolere i et væk, hvad enten det er medierne, talkshow, Stjerne for en aften… Men, man kan altid diskutere om det er vejen frem. På den anden side, hvis de ikke havde gjort det, havde de mon så fået lov til at lave filmen? Rent personligt synes jeg ikke, at filmen brander Kasakhstan som “komisk tilbagestående, incest-befængt, racistisk jødehade nation”, da jeg som beskuer godt kan gemmenskue fiktionen.

  10. Yep, men her stod de ude i en muddermark med et æsel (for nogens vedkommende) og havde ikke den fjerneste idé om hvad de medvirkede i.

    Naturligvis kan vi godt gennemskue fiktionen. Men de mange medvirkende følte sig rent faktisk trådt på da filmen kom ud (surprise) i det de klagede / nogen truede med at anlægge retssag. Det ved jeg nu ikke om de kom ret langt med.

    Men ja – hvis de ikke havde gjort det, havde de helt sikker ikke fået lov til at lave filmen, og pointen var jo også gået af hvis folk vidste de blev filmet. Det sjove bygger jo også på skjult-kamera effekten.

    Men det er så også dét… Hvis man har et kamera på skulderen og laver underholdning, er man så hævet over almindelig moral, respekt for menneskers tillid osv. Det synes jeg i grunden ikke…

Skriv et svar

