Dylan og Mille

I mandags havde jeg fornøjelsen at være til min første Bob Dylan nogen sinde. Da jeg først lige er blevet introdukseret til hans musiske univers, havde jeg ingen specielle forventninger til koncerten på nogen måde. Bevares, jeg kender selvfølgelig sange som “Knocking on Heavens Door”, “All Along The Watchtower”, “The Times They Are A-Changin´” og “Like a Rolling Stone” mest af alt, fordi andre kunstnere har fortolket Bob Dylans sange. Tænk bare på U2, Guns ‘n’ Roses, Brian Ferry og Rolling Stones, de har alle haft fingrene i de kendte klassikere fra Bob Dylan’s hånd og fortolket dem vidt forskelligt, men med stor respekt.
Så, sammen med Mikael og en af hans kollegaer, mødtes vi foran Forum sammen med 9 – 10.000 andre forventningsfulde mennesker, hvor en stor del af publikum var på mine forældres alder eller deromkring. Dog var der også en del omkring de 30 – 40 år.

Da Bob Dylan gik på lige omkring kl. 20, var publikums forventninger ret så høje. De første 3 – 4 sange stod Bob Dylan med fronten mod publikum, mens han spillede på det instrument som de fleste nok sætter i forbindelse med ham, nemlig guitaren. De musikere som fungerede som band denne aften, var de samme som medvirker på det nyeste album fra Bob Dylan.

Efter de første sange slap Bob Dylan guitaren og gik hen til et keyboard, hvor han stod med siden til publikum under resten af den lidt mere end 2 timer lange koncert, hvor godt 20 sange blev disket over scenen publikum. Da jeg ikke havde de samme forventninger til koncerten som Mikael og M-alo (som jeg stadig har til gode at møde), anede jeg ikke, at Bob Dylan har for vane at bruge koncerterne til at jamme sammen med musikerne, hvilket resulterer i nye fortolkninger af hans egne sange. Dog kunne jeg genkende “All Along The Watchtower”, “Highway 61 Revisited” og “et par andre, som jeg kendte i forvejen, samt de nyeste fra albummet “Modern Times”.

Alt i alt var det en kæmpe oplevelse at opleve en af musikkens helt store koryfæer i livende live. Jeg har før og efter koncerten fået købt følgende albums: “Highway 61 Revisited”, “The Times They Are A-Changin´”, “Slow Tran Coing”, “The Essential Bob Dylan”, “Love And Theft” og “Modern Times”, så jeg skulle have noget at lytte til de næte par dage…

Hvis nogen undrer sig over, hvad titlen har med Bob Dylan at gøre, kommer forklaringen her. Min kat, Mille, har siden i fredags rendt rundt med en plastikkysse på grund af operationen samme dag for at forhindre såret i at springe op. Naturligvis er det ikke ligefrem noget en kat bliver glad for at have på, hvilket inkluderer Mille. Da jeg kom hjem fra koncerten, kunne jeg hverken se eller høre hende nogen steder, hvilket får alarmklokkerne til at ringe hos mig, da hun som regel kommer mig i møde, når jeg åbner døren.

Efter at have brugt 5 – 10 minutter på at gemmensøge lejligheden, kalder jeg på hende igen og svagt “mjav” lyder inde i soveværelset uden at jeg kan se hende nogen steder. Godt nok har hun tendens til at gemme sig inde bag nogle skuffer i mit klædeskab, men der var ikke min første tanke at hun kunne have gemt sig der. Men, det var det. Problemet var bare, at kyssen er formest som en tragt, hvor det smalle sted er det punkt, som rør ved hendes hals lige bag hovedet, mens det brede stykke er der, hvor hun kigger ud, når hun har den på. Det forhindrede hende i at kunne komme ud fra hende gemmested bag skufferne inde i klædeskabet. Derfor måtte jeg skrue en skuffe af dens glideskinne for at få hende ud igen.

3 responses to “Dylan og Mille

  1. Stakkels kat da! Men en god “far” hun har… !🙂

  2. Pas på Maltesen, lige pludselig kan man slet ikke stoppe med at købe cd’er med Bob Dylan!😉

  3. @Brian: Jeg ved ikke, om man kan bruge stakkels kat i den sammenhæng, da hun selv havde valgt at gemme sig der i ren og skær protest…

    @Mikael: Jeg prøver at fordele indkøbene hen over tid😉

Skriv et svar

