Enden er nær

Siden 1921 har min familie været bosiddende i det samme hus på Amager, som er opført af min oldefar på møderne side. I starten lå der marker lige over for, vejen bestod af grus og jord, rendestenen bestod af en grøft og der var hverken strøm eller TV i huset. Vaksemaskinen var indtil mine forældre overtog huset efter min mormor, en grukedel.
Ud af til fremstår huset i dag som det samme som i 1921, da der ikke er føjet nogen udvidelse til selve huset ved hjælp af mursten, mens det har gemmengået en lang moderniseringer hen over årene. Uden for er der føjet to terasser til haven, som er en pryd for øjet.

De sidste 38 år har mine forældre boet i huset, men på søndag er det så definitivt slut. En ny æra begynder for huset, da en helt ny familie overtager huset efter familien har beboet huset i 86 år.

8 responses to “Enden er nær

  1. Snøft. Holder I en stor farvelfest i huset? 🙂

  2. @Mikael: Det bliver lidt svært, da huset er tømt; møbler, bøger, lamper osv. er pakket ned og kørt på lager for de næste 6 måneder inden deres lejlighed er helt færdig. Tilgengæld er jeg sikker på, at der nok skal blive holdt noget til den tid.

  3. Det er noget mærkeligt noget med slægtsgårde… Jeg tror at vores generation har lidt svært ved at sætte sig ind i de følelser der er omkring det. Men det var nok på samme måde en æra der sluttede da min farmor og farfar sidste sommer flyttede ud af Møllegården, som havde gået i arv gennem 5-6 generationer.
    Times are changing.

  4. @Schjelde: Nu er mine forældres ejendom “kun” et hus, men jeg kan så sandelig godt sætte mig ind i de følelser, der driver de af jer jyder, som stammer fra en slægtsgård. Følelserne er det samme, men min søster og svoger og jeg har hverken tiden eller overskudet til at drive huset videre. Derfor er det godt, at en ny familie vil drive huset videre…

  5. Hej Jørgen,

    Pas nu på med, at skrive at huset er tomt: Der er jo stadig en flok unge, der savner et ungdomshus og måske er i bz-humør lige pludselig :o)

    /Leif

  6. @Leif: Jeg er helt sikker på, at de næppe vil bryde ind i mine forældres hus – de er der stadig. Desuden vil den ene nabo helt sikkert skræmme dem bort igen, hvis de endelig skulle finde matriklen 🙂

  7. …har da heldigvis huset på video! 😉

  8. @Brian: Jeg har en bunke billeder, som jeg har taget de sidste dage…

Skriv et svar

