Lærdom skal der til

Oven på gaven bestående af en camcorder fra Canon, har jeg fået investeret i forskelligt udstyr til brug, når jeg skal ud og filme. Først og fremmest er det blevet til et stativ, så kameraet kan stå helt stille, ekstra bånd (5 stk.), firewire kabel og ikke mindst en bog om, hvordan man bliver en bedre filmfotograf. Her i eftermiddags var jeg forbi den lokale boghandel i Amager Centret og fik investeret i Politikens Bog Om Digital Video af Kira Paulli Pravato.

Sidst jeg for alvor har brugt et videokamera, er sådan ca. 20 år siden, da jeg gik i skole. Dengang havde en af lærerne et kamera, som vi brugte til at optage de teaterstykker, som eleverne optrådte med én gang om året. Og jeg fik opgaven med at optage det. Jeg kan huske, at kameraet var 4- 5 gange større end mit og brugte et rigtigt VHS-bånd. Og redigeringsmulighederne var ikke de samme som i dag, hvor man kan kyle det hele ind i computeren og redigere digitalt og efterfølgende spytte det ud på DVD (nogen, som kender et godt program, please?).

Siden da har jeg faktisk ikke rigtigt beskæftiget mig med at filme med video, så jeg skal have brugt noget tid på at lære det at kende. Derfor passer det mig fint, at jeg er blevet udset til at filme møderne i Fodspor 2007, som tidligere nævnt (måske ses vi?).

4 responses to “Lærdom skal der til

  1. Det tror jeg vist nok vi gør!

  2. Prøv med pinnacle hvis du har pengene til det. Den indbyggede windows moviemaker er også ok til de fleste opgaver. Re-encod til divx eller lign. mpeg-4 så det ikke fylder så meget efterfølgende på HDD.

  3. @Jay: Jeg sidder faktisk og rodder lidt med Pinnacla i en 30 dages version, hvilket giver mig lidt indblik i, hvordan programmet virker på trods af, at ikke alle funktioner virker.

  4. Jeps, sådan er det med try-ware:-). Windows moviemaker er helt klart ok til langt de flestes “amatørbehov”, jeg har brugt det til næsten alt det private video stuff jeg har rodet med. Pinnacle er jo et pro software værktøj, og har næsten alle de funktioner man kan tænke sig. Downsiden er så, at man skal bruge noget mere tid på at sætte sig ind i videoediting principperne og encoding – og betale for sw.
    Hvis du vil lave DVD image (til brænding til DVD senere) kan jeg anbefale Alcohol120%. Det er et virtuelt clone drive program, dvs. du kan “loade” virtuelle DVD images du har lavet, uden at skulle bruge en skive til det. På den måde kan man også teste om imaget virker, inden man brænder over.
    Tip! Hvis du vil gøre dit DVD drev “regionsfrit”, kan jeg anbefale AnyDVD: http://www.afterdawn.com/software/video_software/dvd_rippers/anydvd.cfm
    rigtig smart hvis man køber DVD skiver fra US sites😉
    Encoding sw til Divx/Xvid kan du find her: http://www.divx-digest.com/
    Et god program her er også: AutoGK (GK=Gordian Knot)- Convert DVD/MPG to DivX or XviD. Typisk vil dit output MiniDV fra eks. Pinnacle være MPEG-2 eller MPEG-1 og det fylder en bondegård. Encoding er derfor et must og de fleste DVD no name maskiner kan afvikle formaterne.
    Håber du kan bruge forslagene, god fornøjelse.

Skriv et svar

