Klog på ord

I dag på arbejdet fik jeg lært lidt om, hvor et af de mest brugte udtryk blandt min egen generation og dem, der er yngre, rent faktisk stammer fra. Det drejer sig om det meget simple udtryk “ok”, som de fleste bruger i større eller mindre grad.

Oppe hos en ældre mand, som er professer udi arkæologi, fik jeg det fortalt. Han havde åbenbart bemærket, at jeg brugte det, måske mest uden at tænke specielt meget over det. Han kunne fortælle, at under den græske borgerkrig, flygtede mange grækere til USA, hvor de fleste slog sig ned i New York. Her fik mange af dem arbejde i havnen på Manhattan. Når de havde pakket containerne, skulle andre vide at de var klar til at blive losset ombord på skibene, der skulle sejle dem ud i verden. Derfor skrev grækerne det græske ord for “all right”, som forkortes “O.K.” Ola Kala (Όλα Καλά, ΟΚ).

Siden hen er det blevet mere almindeligt i først USA, hvorefter det har bredt sig ud over verdenen.

Sådan bliver man klog på ord…

2 responses to “Klog på ord

  1. Det lyder da som en meget rimelig forklaring. Jeg har dog hørt flere andre!

Skriv et svar

