DanskerQuiz

Normalt har jeg intet imod quizzer og gerne med, hvis jeg ved et tilfælde ser en i fjernsynet. Ovre i Integrationsministeriet har de nu fået lavet en quiz til dem, der gerne ville være danskere. Der er spørgsmål om dan­ske samfundsforhold, dansk kultur og dansk historie plus nogle aktuelle tillægsspørgsmål, hvilket bl.a. kan være inden sport eller andet.

Efter selv at have gemmengået spørgsmålene, kan jeg være stærk i tvivl om, hvor mange danskere der ville være bosiddende i landet, hvis samtlige her til lands skulle tage quizzen.

Derfor har jeg ikke mig at deltage i den quiz. Tilgengæd kan du selv se quizzen ved downloade den her: testversion_af_indfoedsretsproeve.pdf

10 responses to “DanskerQuiz

  1. Jeg synes idéen med en indfødsretsprøve er rigtig god! Jeg tror også det at have bestået prøven vil give nogle invandrere mere selvtillid, og viden skader jo ikke.

    Men når det er sagt, synes jeg en del af spørgsmålene er ret fjollede. For eksempel navnet på det danske flag, at “Danmarks regerende monark” (når alle danskere ved at hun ikke regerer!) er Magrethe II og ikke I (who cares), hvad årstal Island løsrev sig fra Danmark, og Harald Blåtand.

    Derimod synes jeg de spørgsmål der handler om retskultur, myndighedsalder, demokratiske principper, etc, er fornuftige (og også geografi). Det er vigtigt at kende de grundlæggende spilleregler hvis man skal undgå problemer der går ud over indvandrernes ry og selvtillid, og den danske landshusfred.

    Men du har ret i at der ville blive renset godt ud i også de etniske danskere hvis vi alle skulle bestå prøven. Der ville nok stort set kun være Dansk Folkeparti tilbage i landet hvis man skulle svare rigtig på alle spørgsmålene, men der kræves jo så heldigvis kun 28 ud af 40.

  2. Oven i det vil alle, som ikke er sportsideoter, falder fra på spørgsmål om, hvornår Danmark vandt EM, mens alle republikanerne vil falde på spørgsmål omkring kongehuset.
    Selvfølgelig er det vigtigt at sætte sig ind i det land, som man nu engang bor i – spørgsmålet er så bare om man blive mere eller mindre dansk af at skulle svare på 40 spørgsmål i en quiz?

  3. Hvad er det at være dansk?
    Hvordan kan det vurderes, om man har et danskhedspotentiale?

    Er vi interesseret i at have danske klummermikler frem for højtuddannede iranske stræberborgere? når bare de er dansk-agtige, så er det godt?

    Hvad relevans har ens viden om samfundet, hvis bare man forstår at bidrage til det? og hvis bare man respekterer samfundet alligevel?

    Jeg sætter store spørgsmålstegn ved den test, – som om det ik er svært nok at komme ind i landet i forvejen.

  4. @Lars: Jeg tror der er stor enighed omkring den test. I går så jeg ved et tilfælde Go’aften Danmark, hvor der var besøg af bla. Flemming Jensen. Han sagde noget i retning af, at hvis alle skulle tage testen, ville der opstå kø ved grænsen. Ikke for at komme ind i landet, men for at komme ud.

  5. Jeg prøvede at tage den udgave af testen som figurerer i Berlingske Tidende i dag. Jeg fik 39 ud af 40 rigtige! 🙂

  6. Var i øvrigt positivt overrasket over hvor relevante de fleste af spørgsmålene var – selvom jeg stadig stiller mig tvivlende over for selve ideen med sådan en danskhedsprøve.
    Der var for resten en vox pop i Berlingeren hvor de havde stillet 3 udvalgte spørgsmål til 3 etniske danskere som fik henholdsvis 1, 2 og 3 rigtige. Et af de tre spørgsmål drejede sig om navnet på den del af Danmark der er en halvø, og den 21-årige blondine de havde spurgt, havde svaret Sjælland…

  7. Jeg prøvede den også på berlingske.dk, hvor det også gik rimeligt godt.

  8. @Lars Dorland,

    Hvad er det at være dansk?
    Hvordan kan det vurderes, om man har et danskhedspotentiale?
    Er vi interesseret i at have danske klummermikler frem for højtuddannede iranske stræberborgere? når bare de er dansk-agtige, så er det godt?

    Fair argumenter… Jeg er enig i at testen ikke viser om en person har gode menneskelige egenskaber.

    Men testen skal heller ikke forestille at teste personers egenskaber. Den er en ansporing til at sætte sig ind i historien og spillereglerne i det land man søger statsborgerskab i. For det er jo statsborgerskab, testen er knyttet til – ikke opholdstilladelse!

    På den negative side, kan man tilføje at testen tilgodeser personer som er gode til at kringle den og lære “dansk svarene” udenad, og måske akademikere som er gode til at finde og sætte sig ind i informationer.

    Når jeg alligevel mener det er godt med en test, er det fordi den viden, som testen ansporer til at hente, giver en fælles referenceramme som jeg tror er både praktisk og psykologisk gavnlig. Det vil gøre det lettere for en invandrer at forstå f.eks hvad der skrives om i medierne (det meste står jo altid mellem linjerne), og hvordan land og lov er skruet sammen, som modvægt til de rygter og konspirationsteorier der sommetider florerer i invandrermiljøer.

  9. Der står tit noget fornuftigt i Kristeligt Dagblads lederspalte. (Det sker også at der står noget ufornuftigt, men lad det nu ligge). I går stod der fx: “[Danskhedstesten er] for overfladisk, fordi kvikke hoveder kan finde og lære alle svarene udenad uden på nogen måde at skulle anstrenge sig intellektuelt. Det er en noget lettere opgave end at lære koranvers udenad for eksempel. Og integrationsminister Rikke Hvilshøjs (V) udtalelser om, at en sådan test automatisk vil føre til loyalitet over for Danmark, savner dokumentation. Omvendt kan man også hævde, at testen er for svær. Den indeholder en række kulturhistoriske spørgsmål, som halvdelen af de såkaldte gammeldanskere ikke ville kunne svare på. Testen sorterer på forhånd en række analfabeter og bogligt svage kandidater fra, selvom de måske knokler med et rengøringsjob og ellers har hjertet på rette sted.”

  10. Hm, det er forsåvidt rigtig nok, spørgsmålene kunne forbedres. Hvad med resten af konceptet – forberedelser til testen… er der et godt kursus ell lign, eller bliver testen bare smidt på bordet. I sidste ende afhænger projektets succes/fiasko jo nok af kvaliteten snarere end intentionerne.

Skriv et svar

