Smagsdommeren kommer

Jeg kan goddt lide steder, hvor det er brugerne som skriver anmeldelserne og ikke smagsdommere fra f.eks. aviserne eller TV, som giver deres anmeldelse af et spisested, koncerter eller teater. Personligt tror jeg næppe på, at jeg deler smag med dem langt hen af vejen og vil hellere høre andre ganske almindelige mennesker, hvad de synes om stedet.

Derfor jeg har selv fået meldt mig til som anmelder på mitKBH, som netop er et brugerdrevent sted. Selvom det kun er blevet til forløbelig to anmeldelser af hhv. Gunnar Madsen Vinhandel og Københavns Lufthavn, Kastrup (man er vel lokalpatriot, ikk’), skal der nok komme flere hen af vejen. Ellers vil jeg få “skudt” nogle billeder til brug på sitet, hvilket f.eks. er gjort til Amager Centret og Café Bizzaro. Dog var ejeren af Café Bizzaro ikke meget for at jeg tog billeder af hendes café, før jeg havde fået fortalt hende, hvad billedet skulle bruges til.

Bor du i København, så overvej lige om du ikke skulle melde dig til som anmelder og/eller fotograf.

10 responses to “Smagsdommeren kommer

  1. der er bare en tendens til at det er enten/eller… folk skriver fordi de er vildt begejstrede, eller det stik modsatte… det er i hvert fald mit indtryk fra f.eks. amazon og imdb, så der kan være langt mellem de mere neutrale betragtninger… men jeg gider heller ikke selv reagere på en jævnt tilfredsstillende oplevelse…

  2. @Klaus: Det er fordi, man ikke tvunget til det ene eller andet som bruger på mitKBH, selvom jeg selv vil gøre brug af begge dele🙂

  3. Hej Maltesen

    Tak for rosen og opfordringen🙂

    Hej Klaus

    Det troede vi også, inden vi gik i gang. Men her er lidt statistik over stemmer: På mitKBH.dk er der i skrivende stund afgivet 4236 stemmer på stederne.
    Skalaen går fra 0-6 (hvor 6 er bedst) og middelkarakteren derfor er 3,00.
    Gennemsnittet af de afgivne stemmer er 3,67 og de er fordelt således:
    0=200 stemmer
    1=266 stemmer
    2=410 stemmer
    3=799 stemmer
    4=1164 stemmer
    5=950 stemmer
    6=447 stemmer

    Folk skriver altså hellere positivt end negativt, men allerhelst gennemsnitligt. Sjovt.

  4. Hej Maltesen,

    Den her kommentar er ikke relateret til posten, jeg vil bare lige rose dit nye blog design. Det er sådan lidt “apple feel” agtigt! Godt.

    Anne

    PS. Det er ligesom at få ny frisure, er det ikke?

  5. @Morten : Tak for det

    @Anne: Tak for roserne. Så er det godt, man ikke har nogen frisure😉

  6. Nu kan jeg ikke så godt lide ordet “smagsdommer” – det minder mig for meget om vores statsminister.
    Men du har ret i, at det er temmelig interessant at vide, hvad andre mennesker som du og jeg synes om et spisested, en film, eller hvad det nu er.
    Jeg har nu også stor fornøjelse af at læse “professionelle” anmeldere. Efterhånden ved man, hvad hver enkelt står for, og så kan man jo lægge til og trække fra ud fra det. Eller man kan råbe og skrige med fråde om munden, hvis man synes, de bliver for hellige og politisk korrekte eller “for fine på den”. Jeg tager det lidt som underholdning. Hvis jeg vil se en film, så ser jeg den.

  7. Jeg nyder hader eksempelvis at læse Thomas Treos anmeldelser, når han en sjælden gang anmelder en koncert som jeg også har overværet. Det er stort set altid dårlige anmeldelser han giver disse koncerter, og jeg synes som regel altid at netop disse koncerter har været specielt gode… Som regel afføder hans anmeldelser da også en masse læserbreve. Jeg bedømmer en Thomas Treo anmeldelse omvendt (dvs. hvis han har syntes at koncerten var god, ved jeg at det ikke har været noget for mig; og omvendt). Næh, så vil jeg også langt hellere høre hvad “almindelige” mennesker synes…

  8. @Conny: Ordet smagsdommer var nu mest taget for det ironiske og ikke så meget andet. Og nemlig fordi det minder så meget om den nuværende statsminister, som i den grad har gjort sig til smagsdommer.
    Jeg har efterhånden bare læst så mange anmeldelser af de professionelle, hvor jeg ikke har været enige med dem, hvad enten det har været film, kultur eller teater. Derfor har jeg valgt at blive brugerdrevent anmelder på netop MitKBH, som nu også får modstand fra AOK, som er Berlingske Tidendes pendant til Politikens Ibyen. Hos AOK har de dog været så frække, at lave et design, som minder lidt for meget om MitKBH.

    @M-alo: Jeg googlede lige Thomas Treos og sjældent har jeg set så mange personer være så sure på en bestemt anmelder. Nu er han vist også på EB, som jeg ikke læser😉

  9. @Maltesen – Du har ret, man kan ikke få en ny frisure hvis man ikke har nogen.

  10. @Anne: Nemlig😉

Skriv et svar

