Top 5 over politisk ukorrekt

Det er politisk ukorrekt at synes, at:

1. Danmark også har plads til muslimerne

2. Danmark er et intolerant sted at opholde sig

3. Danmark var et bedre sted at leve før 2001, da Dansk Folkeparti blev regerings støtteparti

4. Danmark er et sted, hvor flygtninge og indvandrere ikke blive behandlet godt

5. Danmark vil være et bedre sted at opholde sig uden intolerance og racisme

21 responses to “Top 5 over politisk ukorrekt

  1. Så tror jeg ikke at jeg har noget imod at være en smule politisk ukorrekt!

  2. @M-alo: Ditto her 🙂

  3. Hm… sikke da et godt indlæg! Hvor mon du fik den idee fra? 😉

  4. @Brian: Det vides ikke 😉

  5. Og sådan går det faktisk tit: At en propagandamaskine formår at skælde nogle holdninger så meget ud for at være “politisk korrekte” at vi der har de holdninger, ender med at føle os som paria. Skarpt observeret, Maltesen! (Eller skulle jeg skrive Brian?) 🙂

  6. @Nikolaj: Brian fik bare ideen til en Top 5 på egen blog og jeg fik så ideen til denne post.

  7. @Nikolaj: Mangler der ikke et “u” i din kommentar – eller er det bare mig, der er dum?

  8. Tror faktisk jeg vil være uenig. Det er altså ret politisk korrekt at sige de fem ting du nævner. Det er ret politisk korrekt at være uenig med Pia. Det er i hvert fald lige så politisk korrekt, som det er politisk ukorrekt.

  9. @Brian: Her er ingen dumme, ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar 😉

    @Mikael: Det er faktisk meningen, at det skulle være lidt sarkastisk, da jeg håbede på at få nogen af dem, som jeg har haft nogle gevaltige diskutioner med omkring flygtninge og indvandrere, frem i lyst ved denne top 5. Men, indtilvidere er det endnu ikke sket.

  10. Hej – jeg har lidt mere om samme emne her: http://ydmyghed.urbanblog.dk/2006/09/23/afsl%c3%b8ringen-af-den-politiske-korrekthed/

    Er du i øvrigt opmærksom på Blogbot – Kristentro?

  11. @Maltesen: Jeg er også enig med Mikael – de 5 holdninger du lægger frem er i mange af de kredse jeg færdes (især på uni) det eneste sande, og mener du noget andet, er du dømt ude som paria og yderst politisk ukorrekt.
    Og sådan havde jeg det også med nogle af Brians.

    Hvem sætter normen for politisk korrekthed? Jeg vil mene at den afhænger af hvilket miljø man færdes i. Så længe vi stadig har ytringsfrihed, synes jeg det virker lidt som klynk og offermentalitet at fremhæve sine egne holdninger, som politisk ukorrekte.

  12. @Kristian: Jeg er tilmeldt Kristentro på blogbot.

    @Schjelde: Jeg tror du misforstår både Brian og mig, for jeg går selvfølgelig ind for der skal være plads til muslimerne på lige linie med kristne og alle andre.
    Tilgengæld mener jeg, at tonen over for specielt muslimerne er blevet noget kedelig både blandt mange politikere og blant en del ude i blogland, hvilket fik mig til at tage dette emne op, da landet er blevet temmelig intolerent sted at opholde sig. Og så er der lige noget af al den racisme, som flyder ud over blogland, som der skal gøres noget ved. Du kan bare logge på under adminstratordelen på worddpress.com, som finder du hurtigt nogle af dem, som oversvømmer blogland med deres racistiske tendenser.

  13. Schjelde: Ja, hvad der er politisk (u)korrekt, afhænger nok af miljøet. Jeg tror jeg har tænkt det lidt sådan, at man måske kan sige at noget generelt er politisk ukorrekt, hvis den brede danske befolkning er uenige det. Men ved ikke om det egentlig er muligt. Der er jo nok store “miljø”mæssige, geografiske og sociale afvigelser.
    Ydermere ved jeg slet ikke om jeg helst vil være politisk korrekt eller ukorrekt. Tror egentlig bare jeg vil stå ved hvad jeg mener, og så må folk mene om det hvad de vil. Jeg er da ligeglad om 90% af den danske befolkning er enig med mig, eller kun 10%. Det ændrer ikke på hvad jeg mener.

  14. @Schjelde: Ah hvad? Er det ikke netop, når en opfattelse bliver betragtet som “den eneste sande”, som du skriver – at det kan kaldes politisk ukorrekthed at mene noget andet?

    Det var i hvert fald det, jeg gerne ville sige med denne top 5 på min blååg!

    Jeg er enig i, at Maltesens top 5 her er lidt tvetydig.

  15. @Brian: Jo, det har du ret i.
    @Mikael: Jeg tror også det afhænger af miljøet, hvad der er politisk korrekt og ukorrekt at mene, derfor tror jeg heller ikke at der kan laves en sådan generel liste…
    @:Maltesen: Ja, måske var der noget som for hen over hovedet på mig 🙂 Jeg undrede mig i hvert fald over at du kalder det at være imod intolerance og racisme for politisk ukorrekt… Med det siger du jo at visse mennesker opfatter racisme og intolerance som værende godt i sig selv, og den går jeg ikke helt med på. Jeg har hørt lidt her og der om at blogland skulle være det nye, smarte sted at lufte rabiata synspunkter af den ene eller den anden slags, men har ikke selv opsøgt blogs af den slags, det lader jeg politisk engagerede mennesker som dig om 😉
    Men for lige at få det på det rene – så mener du at din liste er politisk ukorrekt i forhold til hvem? Politikerne? Den generelle tone i medierne? Højreorienterede bloggere? Flertallet af danskere? Eller noget helt andet?

  16. @Brian: Jeg synes nu selv, at jeg er meget klar i meldet omkring med hvad jeg mener 😉

    @Schjelde: Det er godt at høre 🙂 -der er del høreorinterede blogs derude i blogland, og det er dem, som jeg er gået i kødet på. Hvis jeg skal tage nogle eksempler på, hvem der kunne opfatte min top 5 som værende politisk ukorrekt, kan jeg både tage medierne i form af bl.a. EB, BT og de højreorienterede blogs, som mildest talt giver et meget unuanceret billede af muslimerne, for at sige det pænt..

  17. Jeg synes vi i den grad begynder at mangle en definition. Hvad betyder politisk ukorrekt egentlig?
    Betyder det bare at en gruppe/ et miljø, synes noget og derfor er dem som mener noget andet politisk ukorrekte?
    Jeg er ved at være forvirret over al den brug af et ord som vist ikke har en helt klar definition på.

  18. @Mikael: Måske er politisk ukorrekt også gået hen og er blevet en pendulord. I denne omgang er det vist en bestemt, politisk gruppe af befolkningen som definerer os andre som værende politisk ukorrekte…

  19. @Brian: Jeg har bestemt ikke indtryk af at du er dum 🙂 – men der mangler altså ikke noget “u” i min kommentar! Jeg har altid opfattet “politisk korrekthed” som et skældsord der anvendes om systemer hvor holdninger og sprogbrug der afviger fra normen, per definition stemples som paria. “Politisk ukorrekt” har jeg tilsvarende altid opfattet som en rosende selvbetegnelse anvendt af personer der modigt stiller op til verbale øretæver fordi de mener noget som flertallet mener at det ikke er i orden at mene. Jeg har også opfattet det på den måde at den “kulturkamp” som den nuværende regering erklærede tilbage i 2003 (var det vist), blev set som et opgør med “den politiske korrektheds” kvælertag på den offentlige debat i Danmark. Og så opfatter jeg Maltesens Top 5 som et udsagn om at de der tidligere var “politisk ukorrekte”, nemlig de “højreorienterede”, efterhånden har sejret ad h… til således at de holdninger der engang var de eneste “tilladte” nu identificeres så meget med skældsordet “politisk korrekt” at de (i visse kredse!) er blevet uacceptable. De der engang var “politisk ukorrekte”, har med andre ord tillagt sig deres gamle fjenders vaner og forsøger nu selv at pariastemple deres politiske modstandere, således at de holdninger som de kritiserer for at være “politisk korrekte”, i praksis er blevet politisk ukorrekte. Tag for eksempel 24-års-reglen som intet anstændigt menneske ville have drømt om at finde på for 15 år siden. Dengang Marianne Jelved stadig turde tale denne regel midt imod, blev hun på lederplads i Berlingske Tidende af den grund beskyldt for at have placeret sig selv på “den yderste venstrefløj”. (Og betegnelserne “højrefløj” og “venstrefløj” er jo altid bekvemme at have ved hånden til at “pariaficere” sin modstander med hvis man løber tør for argumenter). Et andet eksempel er Tøger Seidenfaden som for 20-25 år siden blev skældt for at være højreorienteret, mens han i dag bliver skældt ud for at være venstreorienteret, på trods af at han mener det samme som han hele tiden har ment!
    Nå, hvis jeg skal gøre mig håb om at nogen vil læse min kommentar, må jeg hellere til at sige “amen”! 🙂

  20. @Nikolaj: Tak for den forklaring. Jeg tror nu, at det er dig, der er helt skarp i denne sammenhæng. Du har i hvert fald formået at vende det her lidt på hovedet – og det er faktisk berigende og tankevækkende. Jeg har ikke før anskuet den politiske korrekthed vs. ukorrekthed på den måde.

    Dog – min egen top 5 over politisk ukorrekthed er udarbejdet fra en lidt anden definition, end den du giver her. Politisk ukorrekthed er i min bog ikke en hædersbetegnelse, men et udtryk for holdninger, der af masserne er vedtaget som – på den ene eller anden måde – uholdbare. Korrekthed og ukorrekthed siger derfor heller ikke noget om, hvad der er sandt og sundt – men blot hvad der er afgjort ved en flertalsafgørelse. Derfor citerede jeg på min blog også den nu afdøde pave Johanne Paul II for at sige:

    Sandheden er ikke altid det samme som flertalsafgørelser

    God søndag aften

  21. @Brian: Det var også din definition på politisk ukorrekthed jeg arbejdede ud fra… Så ved vi det 🙂

Skriv et svar

