Et litterært problem

Jeg er nået til det problem, at jeg har så mange bøger på matriklen, at mine bogreoler ikke kan rumme dem. Så enten må jeg anskaffe mig flere bogreoler med fare for at jeg anskaffer mig endnu flere bøger og dermed med fare for, at problemet vil bide sig selv i halen. Eller skaffe mig af med nogle af bøgerne…

Hvis nogen har et godt løsningsforslag, hører jeg gerne om det.

22 responses to “Et litterært problem

  1. Overvejet at dele ud af din overflod? Hvor mange bøger genlæser du? Prøv at mærke efter – gavmildhed smitter🙂

  2. @Mette: En overvejelse værd🙂 – et andet problem er, at jeg har det oven i alt det andet, som i forvejen er skrevet, med at læse dem jeg har, i stykker og derefter købe mig nye udgaver af dem. Hvis det ikke kan lade sig gøre hvis den pågældende bog udgår, så rykker nye forfattere ind på bogreolen. Derfor har bla. Dan Brown overtaget noget af pladsen fra Tom Clancy og et par andre.

  3. Jeg har jo altid ment, at man aldrig får for mange bøger, men at reolerne bare slipper op med jævne mellemrum. Så flyttede jeg fra 96 til 48 kvm løb tør for vægge at stille reolerne op ad.

    Til gengæld er her højt til loftet, så min løsning blev hylder ca. 30 cm under loftet på de tre af stuens fire vægge. Min variant er massivt fyrretræ med profilerede hyldeknægte – fordi sådan bor jeg nu engang. Men hylder og -knægte fås jo i alle mulige varianter.

    Projektet stod mig i små tusind kroner, fordi hyldeknægtene var ret dyre. Men hvis en metaludgave passer til ens indretning, er de væsentlig billigere.

    Det er selvfølgelig ikke lige de opslagsbøger, man bruger tit, der skal derop – i hvert fald ikke, når man er 1,65 på strømpesokker. Men det fungerer fint til gennemlæste romaner og biografier, der bare skal gemmes. Plads til et par gamle skolebilleder af ungerne og lidt andet “nips” blev der såmænd også. Så længe det varer. For det er selvfølgelig planen, at det viger pladsen i takt med, at bogsamlingen vokser.

  4. Den med hylder op højden kunne godt tiltale mig, da jeg er 186 cm fra fodsål til kranium og derfor ikke vil have noget problem med at sætte bøgerne op i de højre luftlag🙂

  5. Nåja – så har jeg da forresten også ca. to meter bøger oven på mit klædeskab – helt ind mod væggen…

  6. Fr. Møller: Er der nogen steder, hvor du ikke gemmer bøger?

  7. Ja. Der er ingen i badeværelset. Men det er da kun, fordi det er så lille, at alt skal ud, når jeg skal i bad *G*.

    Og så passer det ikke helt. For der ligger faktisk en lille bog med “Buddhas tanker” derude. Opbyggelig læsning, når man alligevel sidder dér og – sidder og ikke lige har fået et bundt reklamer med sig.

    Da jeg i sin tid troede, jeg skulle have kørekort, havde teoribogen fast plads i badeværelset. Hvor jeg havde svært ved at koncentrere mig om det tørre stof, når jeg satte mig i sofaen med bogen, gik det såmænd fint, når jeg nu alligevel sad der på tønden og ikke rigtig kunne lave andet. Jeg bestod da i hvert fald teoriprøven i første forsøg😉.

  8. @Fr. Møller: Jeg have nok overvejet denne bog i stedet grundet lokalet😉 – men sådan er vi så forskellige🙂 – reklamer slipper ikke ud på badeværelset, da jeg ikke modtager .denne form for spam.
    Teoribogen blev flittigt læst, da jeg boede hjemme og derfor kunne gøre brug af eget værelse til at læse i – ikke badeværelset, da de andre familiemedlemmer også skulle til fra tid til anden.

  9. Jeg kan godt følge logikken. Engang havde jeg såmænd blok og blyant hængende, så folk evt. kunne skrive deres egne lokumsdigte😉.

    Reklamerne vil jeg ikke undvære. Jeg bor i en by med benhård konkurrence på dagligvarerne og henter nogle hundrede kroner hver måned på at lave prioriterede indkøbssedler. De penge, jeg dermed sparer, bruger jeg jo så til bøger😉.

  10. @Fr. Møller: Den med lokumsdigte er ikke prøvet på matriklen grundet rovdyret, som bare vil kradse blokken og kuglepinden ned, hvis de hænger i en snor🙂
    Jeg bruger stort set aldrig indkøbslister, hvilket kan give nogle interessante oplevelser fra tid til anden, når jeg køber ind. Desuden bruger jeg et eller to steder til at købe ind (Føtex og Irma i Amager Centret), så jeg kender efterhånden butikkerne godt🙂

  11. For mange bøger ? Begrebet synes mig ganske ukendt, kan man overhoved tale om for mange bøger – med mindre der selvfølgelig er tale om Barbara Cartlands samlede værker – et hån mod alle os bogelskere. Nej, gå du ud bare glad ud og anskaf nogle flere hyldemeter. Det er ikke pladsen, men pengene til de lækre sager som kan være et problem for visse – og her må endelig gøres opmærksom på, at du naturligvis kun skal købe de bøger du har råd til – og ikke som Johann Tinius, der følte sig nødsaget til at blive massemorder for at kunne tilfredsstille sit behov😉.

  12. @Harning: Det er jo det, der er mit store dilemma, da jeg elsker bøger ved at læse dem, udvide min horisont, finde fælles træk ved en given forfatters forskellige litterære værker som f.eks. Stephen King som genbruger navne, personer, steder osv i forskellige bøger. Nogen gange bytter han endda rundt på navnene. Grundet priserne på bøgerne, har jeg meldt mig ind i en bogklub

  13. Uha.. Det med bogklubber har jeg også prøvet, de lokker altid med de bedste tilbud, men snart har man jo alle de bøger som de har, ihvertfald af dem man vil ha, og så er man ligesom lidt på den igen. For ikke at tale om ventetiden… Selv er jeg gået over til næsten udelukkende at købe bøger via nettet – typisk er der kun et par dages leveringstid, og så kan man få alt hvad hjertet måtte begære til rimelige priser og uanset sprog. Især fordi man (jeg) ofte mangler en enkelt bog eller to af en bestemt forfatter for at få samlingen komplet. Stephen King er forøvrigt, ifølge min ringe opfattelse, en af vor tids bedste skønlitterære forfattere med alltid lige spændende psykologisk dybde. For ikke at tale om hans samfundskritiske repetoar- “Firestarter” er da også uden sammenligning den mest lasede bog i min reol.

  14. Hej Jørgen…

    Måske skulle du overveje:

    http://ravenholm.dk/ProductDescription/ProductDescription.asp?ProductDescriptionID=44715

    Jeg kan skaffe dig det til en god pris :o)

    /Leif

  15. hvis du vil sælge ud af din bogsamling, så er der fx http://www.bogbasen.dk. Men det tager jo lidt tid…

  16. Har du overvejet http://www.bookcrossing.com. Det er en fed maade at “dele” ens boeger paa.

  17. @Harning: Fordelen ved bogklubber er, at bøgerne ganske automatisk havner i postkassen – men mit primære sted at købe bøger, er nu engang er boghandlerne🙂

    @Leif: Puha, hvis jeg skulle omdanne samtlige bøger til pdf-filer, skulle jeg nok have løn for det, da jeg kommer til at bruge resten af mit arbejdsliv på det🙂

    @Capac: Sælge? Ikke hvis jeg løse problemet på en anden måde…

    @Tina – derovre i London: Kan det ikke bedst betale sig med engelske bøger?

  18. Maltesen, jeg ser Tina kom mig i forkøbet og der er ingen grænser for hvilke sprog den slags kan være. Du bliver sikkert nødt til “kun” at frigive dine bøger i DK, men er det ikke også rigeligt?

    Jeg kan varmt anbefale bookcrossing!

  19. @Irene: Puha, jeg vil have det svært ved at give slip på en bog, som står på mine reoler. Og så får jeg en kasse bøger fra forældrene i morgen…

  20. Lad energien flyde og se hvad der sker …

  21. Det er da ikke kun i DK folk kan laese dansk…
    Jeg plejede heller ikke at kunne give slip paa mine boeger og havde (laes: HAR!) ogsaa en del, men saa skulle jeg flytte og saa skal jeg ikke sige andet end der blev ryddet ud i samlingen. Joesses, hvor var der noget meget gammelt hoe i blandt!

  22. @Irene: Det gør jeg i forvejen i denne uge, hvor jeg har ferie og samtidig kæmpet med en omgang forkølelse halvdelen af tiden…

    @Tina: Sålænge, jeg kan finde den mindste plads til en bog, får den stadig lov til at være i lejligheden. Så et program i går på DR2 om en ældre dame, som havde lejligheden fyldt af bøger. Man, hvor kunne jeg godt bruge den plads hun havde🙂

Skriv et svar

