Gentager historien sig selv?

Historien har det åbenbart med at gentage sig selv, når det gælder selvbiografiske værker. De fleste kan sikkert huske opstandelsen omkring Jørgen Leth’s bog “Det Uperfekte Menneske”, hvori forfatteren delagtiggjorde læserne omkring nogle seksuelle tilnærmelser til en eller anden ung 17 årig pige på Haiti, hvor Jørgen Leth på det tidspunkt var konsul.

Dengang endte det med, at Jørgen Leth blev fyret som kommentator på TV2 Sporten, hvorhan i mange år havde dækket Touren. Samtidig valgte Jørgen Leth at fratræde posten som konsul på Haiti oven på en mediestorm, der ikke er set magen til i lille Danmark, hvor vi er gode til at fordømme andre mennekser uden at have sat os ind i, hvad sagen drejer sig om.

For at vende tilbage til nutiden og min grund til at trække Jørgen Leth og hans bog ind i denne post, skal vi have fat i Knud Romer, som nogle nok vil kende fra bla. Smagsdommerne på DR2. han har nemlig begået bogen “Den Som Blinker Er Bange For Døden”. Her næsten et år efter udgivelsen, er borgerne på Falster, hvor Knud Rømer er opvokset og, hvor bogen tager sig udgangspunkt, blevet oprørte over indholdet. Faktisk er en boghandler i Nykøbing Falster blevet så oprevet, at han udtaler sig, at “mange er blevet kede af bogen”.

Det kan undre mig til stadighed, hvorfor personer som kun kender bogen af omtale, hvad enten det er Jørgen Leth’s bog eller Knud Rømer’s, har så travlt med at fordømme noget, der er delvis fiktion og delvis biografisk. Som forfatter har man vel en hvis frihed til at skrive historien ud fra sin egen fantasi uden man behøver at frygt for at blive jagtet til døde af meningsmand og Ekstra Bladet?

Jeg er udemærket klar over, at der er en vis forskel på det Jørgen Leth foretager sig i sin bog i fiktionens verden og det, som Knud Romer beskriver omkring Falster. Men, der er dog visse ting der går igen omkring forfatternes brug af fantasien og den opstandelse, som det bagefter medfører.

Jeg har på nuværende tidspunkt ikke fået læst nogle af bøgerne, men har i dag fået bestilt Jørgen Leth’s “Det Uperfekte Menneske”, så jeg selv kan få læst den.

7 responses to “Gentager historien sig selv?

  1. Giv mig endelig lige en melding om den bog er værd at kaste et par kroner efter!

  2. Nykøbing F. er et ganske udmærket sted, uanset hvad en eller anden Knud Romer skriver (jeg har selv været der). I øvrigt behøver man vel ikke læse en hel bog for at have en kvalificeret mening om, at en en ældre herre, der går i seng med husholderskes 17-årige datter er en (gammel) gris. For som der står skrevet: “Men ud over det: Min søn, lad dig advare! Der er ingen ende på de mange bøger, der skrives, og den megen læsning bliver man træt af.”

  3. @Brian: Det skal jeg nok, når jeg har fået den inden for de næste 14 dage…

    @Feldbech: Jeg har selv lige været der for mindre end en uge siden, altså på Falster. Mth. Jørgen Leth’s bog, så er det jo fiktion. Ikke andet, hvilket Jørgen Leth heller ligger skjul på. Og derfor fatter jeg ikke den opstandelse, som bogen medførte på det tidspunkt.

  4. Øhh? Jeg er lidt forvirret. Hvis det var fiktion, hvorfor kom der så al den virak ud af det? Det ku’ Leth da ha’ stoppet (men så ville det selvfølgelig ikke gavne hans bogsalg;-).

  5. @Feldbech: Fordi han nok havde regnet med, at EB og en del andre nok havde læst selve bogen, når den udkom og ikke et referat fra bogen. Og så er EB nok ikke den skarpeste den skarpeste avis på det område.

  6. Altså, mere fiktion er det ikke end at Jørgen Leth, så vidt jeg har forstået på udtalelser fra de mennesker der har forsvaret ham, rent faktisk havde en seksuel affære med sin kokkkepiges 17-årige datter, hvilket ville have været kriminelt hvis det var foregået i Danmark (fordi den seksuelle lavalder er 18 år hvis der er tale om personer som man står i et myndighedsforhold til). Og jeg mener ikke at en person som begår handinger der ville have udløst en plettet straffeattest herhjemme, er værdige til at beklæde et embede som honorær konsul. (Dermed være ikke sagt at jeg støtter den klapjagt som der blev drevet på Jørgen Leth i pressen).

  7. @Nikolaj: Jeg referer kun til, hvad jeg har læse og hørt mig frem til. En endelig bedømmelse vil jeg først give, når jeg har læst bogen.

Skriv et svar

