Film på mobilen

I går, da jeg var hjemme at besøge en af mine venner og hans kone, fortalte min ven mig om et program, som han havde fået anbefalet af sin lillebror, der kan rippe DVD film, så de kan ses på mobiltelfonen i telefonens videoformat .3GP. Han viste mig et eksempel, hvor han selv havde rippet en Disneyfilm og afspillede den for mig på telefonen. Det så faktisk godt ud og billedet var bedre end lige forventet.

Oven i det, kan man downloade programmet, så man kan rippe sine film til iPod, MP3 (kun lyden), PSP osv.

Og for det ikke skal være løgn, er programmet faktisk et freeware program…

27 responses to “Film på mobilen

  1. Interessant… Det må prøves!
    Ved du hvor meget en 1½ times film fylder i .3gp-formatet?

  2. Nemlig – ca. 80 MD, så det er faktisk ikke så slemt…

  3. det er mig en gåde at mennesker, frivilligt, vælger at se en hel spillefilm på en telefon..! mine øjne ville udvandre efter fem minutter, men jeg er selvfølgelig også bare blevet for gammel til den slags (siger min datter)…

  4. @Klaus: Teknologiens fremskridt lader sig ikke stoppe af alderen😉

  5. Film på mobilen? – arh, det er da noget flueknepperi!🙂

  6. @Brian: Tilgengæld slipper man for at slæbe DVD afspilleren med på turen og dermed 365 km. forlængerledning😉

  7. @Malte: Alternativt kunne man jo undvære film, når man er på farten? ;-0

  8. @Brian: At ikke kunne se film, når man er på farten vil være det samme som et fly uden vinger. Begge dele vil være utænkeligt…

    @m-alo: Filens størelse ahænger hvor meget du vil kompromere filmen.

  9. @Malte: Arh…. jeg er ikke helt sikker på, at “film på farten” er en del af menneskets basale behov.

    Måske skulle du, Malte, overveje at faste fra film og tv i den kommende fasteperiode😉

  10. Film er en god ting på turen, og til det plejede jeg at bruge min bærbare.
    Spørgsmålet er vel om det er lovligt at rippe film.

  11. @Steffen: Til eget forbrug er det ganske lovligt…

  12. Så fik jeg prøvet det. En 2 timers film i bedste opløsning fylder 289 mb. Det kan godt være ok i en snæver vending, og jeg er overbevist om at det nok skal komme til sin ret næste gang jeg skulle finde på at tage afsted uden den bærbare. Nu ligger “V for Vendetta” på hukommelseskortet og venter indtil jeg skulle få brug for lidt underholdning på farten…

  13. Pingback: M-ALO's Monologer

  14. Altså jeg er virkelig maskinstormer, når det gælder mobiler. For mig skal den bare kunne ringe op, kunne høres når den ringer hos mig, kunne skrive og modtage smser. Hvis der så er radio eller evt. et kamera i, så er min lykke gjort. Jeg har endnu ikke overgivet mig til alt det der nymodens halløj med, at alle elektroniske apparater skal kunne gøre alting! Jeg skal jo i så fald bruge briller i højere grad end nu.
    Nå – det er muligvis kun et spørgsmål om tid, før også jeg må overgive mig til fremtiden – men jeg kæmper endnu🙂

  15. @Conny: Teknologiens fremskridt lader sig ikke stoppe😀

  16. Jeg nød også ret godt af min iPod 3G i dag.. Jeg er da glad for, at jeg er blevet født så sent i denne verdens tidsalder, at vi kan have den slags som helt almindelige mennesker (eller næsten da) .. men selvfølgelig lidt nederen med klimaforandringerne og de andre ting og sager.

  17. @Lars: Måske en overvejelse at se Al Gore filmen “En Ubekvemt Sandhed”, som jeg skriver om et andet sted på bloggen…

  18. jeg sidder og leder efter en mobil der kan afspille film. hvilken kreterier skal den opfylde?

  19. @Thor: Den skal have en indbygget videoafspiller, som kan køre formatet .3gp – som f.eks. Sony Ericsson’s modeller K800i, K790i, Nokia N73 osv. – oven i vil det være en god idé at købe et hukommelseskort på minimum 1GB alt afhængi af, hvor meget du komprimerer filmen…

    Håber, det var fyldestgørende nok. Ellers må du bare vende tilbage…

  20. maltesen: tak for hjælpen, nu ved jeg da hvad jeg skal se efter. glæder mig til at sidde i toget og se film. ved du forresten om det er det samme format der bruges til psp og alle de andre?

  21. @Thor: lDet var så lidt🙂 – linket oppe i posten henviser til siden, hvor du kan downloade de forskellige programmer til hhv. mobiltelefon og PSP, som er to forskellige. Du skal vist nok betale for det til PSP.

  22. maltesen: ved du om nogen af disse formater er til film? MP3, MIDI, AAC, AAC+, enhanced AAC+ og WMA

  23. @Thor: De fil formater du skriver der, er kun til lyd…

  24. maltesen: hvad med “3gpp” tror det har noget med browsing at gøre. har kigget på en nokia 6288

  25. @Thor: Formatet hedder 3.gp og kan kun bruges til videoformat, hvilket Nokia også gør opmærksom på .

  26. @Thor: Formatet hedder 3.gp og kan kun bruges til videoformat, hvilket Nokia også gør opmærksom på på hjemmesiden.

  27. Thor (11:22:37) :

    maltesen: ved du om nogen af disse formater er til film? MP3, MIDI, AAC, AAC+, enhanced AAC+ og WMA

    Jay: Hmm korrekt, her lidt mere info. AAC/AAC+ m.v. er alle audio formater (codecs) til 3gpp håndsæt (3rd Generation Partnership Project). MP3, MIDI og AMR (Adaptive Multi-Rate) er ligeledes audio codecs.
    Videoformater til mobile håndsæt baseret på 3gpp er typisk CIF eller QCIF (aspect ratios), mens de anvendte video codecs idag vil være H-263, MPEG-4 og H-264. Sidstnævnte er det nyeste codecs og giver iøvrigt bedst kvalitet, understøttes kun af nyere håndsæt. Typisk vil videofiler til mobile håndsæt (3G/UMTS) have en bitrate på 100-120 kbit/s, og fps på ca. 12-15, altså noget under PAL standarden. Med HSDPA (high speed downlink packet access) og MBMS (Multimedia Broadcasts Multicast service) kan du opnå højere båndbredder. Fremtidens mobil TV hedder iøvrigt DVB-H i EU og har fps som PAL, dvs. 25. DVB-H kan klare opløsninger i 360×288 og max bitrates på 384 kbit/s og er broadcast/multicast fremfor unicast som 3G/UMTS pt. er. Så bliver det altså ok at se mobil tv. Iøvrigt har TDC mobil TV, 6 kanaler til 69 kr./md. (DR1, DR2, TV NEWS, Kanal4, Voice TV). Ok tilbud synes jeg, virker også ok (har prøvet)…:-)

Skriv et svar

