Den ubekvemme sandhed

Det er ikke hver dag, at jeg får set en dokumentarfilm, som i den grad sætter en finger på det, jeg går og gør i min hverdag som ganske almindelig forbruger. Men, det var lige til at jeg fik set filmen An Inconvenient Truth, med bl.a. tidligere vicepræsident Al Gore i hovedrollen som foredragsholder for at give seeren en øjenåbner for jordens og civilisationens fremtid, da den globale opvarmning, hvad enten vi vil det eller ej, er en realitet og dermed den ubekvemme fremtid.

Filmen får mig til at tænke over den hjemmelige diskussion omkring, hvad vi gør for at bremse brugen af CO2, udstødningsgasser fra bilerne, hvordan vi kan spare på strømmen, hvilke typer af vindmøller der kan afløse kulkraftværkerne. Problemet er bare, at der mangler en bedre perspektivering omkring hele spørgsmålet, som af nogen bare omhandler økonomi og dermed om det overhovedet kan betale sig at gøre noget ved forureningen. Faktisk mener jeg godt, at der kunne blive plads til at diskutere andre former for energi end lige hav- og vindmøller og den slags. Personligt så jeg gerne hele diskussionen omkring atomkraft kom igang – igen. Og hvorfor så lige atomkraft. Jo, atomkraft i sig selv forurener ikke og flere steder i Europa, herunder i Finland, bliver der bygget helt nye og sikre anlæg, der ikke kan nedsmelte.

Hvis du endnu ikke har set filmen, så kan den kraftigt anbefales. Køb den gerne hos din lokale pladepusher…

Og en enkelt smagsprøve:

3 responses to “Den ubekvemme sandhed

  1. Har set dokumentaren, den er uhyggelig go’. Og jeg vil give dig ret i at den kan anbefales…!! Jeg synes der er utroligt mange foruroligende aspekter som bliver fremstillet i den og jeg synes virkelig Al Gore argumenterer for sin sag og sine “holdninger” til emnet! jeg ville ønske der var flere der gik / ville gå lige så meget op i det som han gør!

    Er dog ikke helt enig i forhold til det du mener med atomkraft, men kan godt se fordelene ved det at bruge atomkraft som energiform… men stadig hvis der sker en ulykke så kan det have utroligt store konsekvenser for det område ulykken rammer (Hiroshima & Nagasaki atombombe angrebene, men værst af alt atomulykken i

  2. Tjernobyl). Dette synes jeg virkelig man skal huske! og de samme skræk senarier har man dog ikke når det kommer til vindmøller og “havet”…

    ( Ps. dit link til klippet fra dokumentaren virker altså ikke c”, )

  3. @Sally: De nye generationer af a-kraftværker, som bliver bygget i bl.a. Finland, er meget mere sikrere end den generation som Tjernobyl og vores egen nabo, Barsebäck. Jeg har nu aldrig forstået den modstand, der har været imod a-kraft herhjemme, hvor vi i et væk har brugt kul, der jo forurener langt være end a-kraft. Jeg skal se, om der findes et andet link som virker i stedet for.

Skriv et svar

