Ringenes Herre vender tilbage

Den er god nok, Peter Jacksons mesterværk, Ringenes Herre, vender tilbage på det store lærred om mindre end 14 dage, hvor bla. Imperial viser alle 3 film lige ud i et med nogle korte pauser indlagt. Desværre er der kun tale om de normale biografversioner, som førhen har været vist på det store læred og ikke de mere tro-mod-bøgerne-versioner, som kun findes på DVD.

Selve historien stiftede jeg første gang beskedntskab med efter 10. klasse, da jeg fik bøgerne som gave af mine forældre.  Og lige siden har bøgerne været læst indtil flere gange, hvilket har betydet køb af nye udgaver, da det er lykkedes mig at læse dem i stykker af to omgange.

I bund og grund handler Ringenes Herre om kampen mellem det gode og det onde, men i forhold til yngre udgaver af forfattere i fantasy generen, formår J. R. R. Tolkien at blæse noget kristendom ind i historien omkring frelse og tro. Noget som hans samtidige forfatterkollega og ven, C. S. Lewis også gjorde i specielt Narnia-serien.

12 responses to “Ringenes Herre vender tilbage

  1. Jeg er nu ikke så vild med at tolke kristendom ind i Ringenes Herre – omend jeg ikke er blind for nogle gennemgående kristologiske træk ved nogle af karakterene i historien.

  2. Enig, dog vil jeg anbefale de bøger, somTolkien har skrevet, som beskriver skabelsen af hele det univers, der omgiver Midgård. De giver et godt indblik i, hvor inspirationen kommer fra.

  3. Du tænker på “Silmarilion”? – jeg har den stående, men har ikke fået den læst endnu. Desværre.

  4. Den kan godt anbefales. Dertil er der skrevet en række bøger af andre forfattere, som går i dybden med hele universet og dets beboere, hvilket også kan anbefales uden det nødvendigvis bliver nørdet😉

  5. Lidt nørdet er det vel. Jeg har selv tæsket LOTR igennem i bogversion op til flere gange… men på et tidspunkt får jeg ligesom nok. Så trænger jeg til noget solidt teologisk litteratur😉

  6. Brian: Håber ikke du tænker på Rosenius der!😉

  7. @Mikael: Det kunne jeg undtagelsesvis godt finde på!😉

  8. @Brian: Det er faktisk 5 år siden, jeg sidst har læst LOTR, så det må snart være på sin plads at gøre det igen😉
    @Brian+Mikael: Jeg synes jeg har hørt den diskution et andet sted…

  9. Maltesen: Jeg tror også det er ved at være 4-5 år siden jeg læste bøgerne. Tror ikke lige de står forrest i køen.. men de skal da læses igen. Det er jo ikke lige nogen man læser hver dag, de er da pænt lange.🙂

  10. @Mikael: Længden på en bog er underordnet for mig. Lige nu er jeg igen i gang med Stephen King’s Det Mørke Tårn serien, som er over 7 bøger og er i gang med 4. bog. Den slår faktisk Ringenes Herre med et par længde i antal sider😉

  11. Extended = 11 timer og 40 minutter.
    Har prøvet dét fra cirka kl. 18 til kl. 6, og som om det ikke var nok, så sluttede vi lige af med lidt South Park. Og så sov vi.

  12. @Lars: Stort🙂

Skriv et svar

