Forstand og tro

En af præsterne i den kirke, som jeg kommer i, fortalte i går søndag en ganske god historie om det at tro, som er hentet fra Sovjetunionen om en soldat ved navn Ivanov, der bekendte sig som kristen. Og som de fleste sikkert kan huske fra historietimerne, var det at være kristen på det tidspunkt, ikke lige det mest smarte.
Ivanov blev bedt om at træde frem for hele kompaniet og chefen for delingen spurgte delingen:
– Kan alle se Ivanov?
– Javel hr. kommandant, svarede delingen
– Kan alle se mig?
– Javel hr. kommantant, svarede delingen
– Kan nogen af jer se Gud?
– Nej hr. kommandant, svarede delingen
Ivanov tænkte sig om og svarede:
– Kan alle se kommandanten?
– Ja, svarede delingen
– Kan alle se hans kasket?
– Ja, svarede delingen
– Kan I se kommandantens forstand?

10 responses to “Forstand og tro

  1. Den dér, den sad da lige i skabet! Jeg griner endnu.
    😉

    Og i øvrigt tak for inspirationen. Måske drister jeg mig til at offentliggøre en lille vittighed om samme emne i morgen.

    God mandag

  2. Hvad er resten af historien? Ivanov blev skudt som følge af en administrativ beslutning? Ja, der plejer jo at være kort proces.

    Ved godt, ved godt at det ikke var pointen.

  3. @Brian: Der blev også grinet af den i går, da jeg var i kirke…

    @Lenore: Essensen af historien er det, som jeg skrev og det, vi fik at høre i kirken i går.

  4. Med andre ord: Hverken Gud, eller kommandantens forstand eksisterer! Skræmmende at få at vide i en kirke!😉

  5. Kender præsterne også nogle morsomme historier om de forfulgte kristne i de muslimske lande?
    De har det værre end de kristne i Sovjet!

  6. @Harry: Hvad med historier om forfuldte muslimer i kristne lande? Og hvad kender du til forholdne i Sovjet?

  7. Du svarede ikke på mit spørgsmål. Men du bør vel spørge dem først.
    Hvis muslimer blev forfulgt i kristne lande, ville de nok ikke komme strømmende hertil. De påstår oven i købet, at det er en straf at blive sendt hjem, – altså ud af et kristent land.

  8. @Harry: Det synes jeg nu nok jeg gør. Men, jeg kunne nu godt tænke mig at vide, hvorfor muslimer altid skal blandes ind i noget, der omhandler religion? Og dermed gøres til syndebukke for alt, der har med forfølgelelse at gøre?
    Personligt kender jeg ikke nogen, der vil diske op med racistiske vittigheder. Og måske fordi, de slet ikke er morsomme, fordi de er racistiske.

  9. Den historie egner sig vist fint som en kommentar på Per Fløngs blog😀

  10. Er skam under overvejelse😉

Skriv et svar

