Hvem snyder hvem?

Coca Cola, der er en af verdens største udbydere af læskedrikke, er åbenbart ude på at snyde dem, der drikker deres læskedrikke. Hvis man drister sig til at læse bag på etiketterne og læse det, der står med småt, er der tydeligvis ingen forskel på Coca Cola Light og Coca Cola Zero. Begge læskedrikke har fuldstændig det samme næringsindhold pr. 100 ml:

  • Energi: 1,4 KJ/0,3 Kcal

  • Protein: 0- 1 g

  • Kulhydrat: 0 – 1 g

  • Heraf sukkerarter: 0 g

  • Fedt 0 g

  • Heraf mættede fedtsyrer: 0 g

  • Kostfibre: 0 g

  • Natrium: 0 g

Hvis indholdet er det samme, hvorfor så langere det samme indhold som noget bestående? Eller skal verden bare have lov til at snyde sig selv på samme måde som Keiserens Nye Klæder af H. C. Andersen?
Bemærk venligst, at jeg altså drikker Pepsi Max

26 responses to “Hvem snyder hvem?

  1. Ydr! Jeg nægter at drikke sukkerfri sodavand, uanset om de så hedder diet,light, zero eller max!
    De kan bare ikke komme op på siden af deres sukkerfyldte varianter! Skal det absolut være sukkerfrit, så nøjes jeg med ganske almindeligt postevand (bare ikke fra Køge!)

  2. @M-alo: Der var engang, hvor jeg udelukkende holdt mig til de sukkerfyldte sodavand. Det lige indtil vægten begyndte at stige…
    Enig, vand fra hanen kan også være godt så længe det ikke kommer fra Køge😉

  3. Det kan godt være at det kan ses på vægten, men jeg vil ikke gå på kompromis med smagen, så hellere de par kilo ekstra!

  4. Helt ærligt, Malte! Pepsi er da noget udrikkeligt stads! Ligeså vel som der kun findes én fodboldklub – BIF – ligeså findes der også kun én cola: Coca Cola.
    😉

    Coca Cola – drikkes af så prominente folk som Helmut Lotti, B.S. Christiansen og Rambo. Yes sir!

  5. @M-alo: Vægten ville jeg ikke gå på kompromis med, så sukkervandet blev udskiftet med noget uden sukker. Dog skal man lige se sig for, da nogle af nogle af disse non-sugar sodavand gør brug af bestemte sødestoffer, som virker på samme måde som sukker. Og så er man lige vidt, hvis man gerne vil tabe sig.

    @Brian: En rigtig stand-up guy tør gå mod strømmen og drikke det, han finder rigtig – uanset om han holder med Drengene fra Vestegen eller ej😉
    Yes, sir.

  6. @ Brian: Hørt!

  7. Pepsi over Coca Cola til enhver tid!

    Men Maltesen, det er altså ikke næringsindholdet men ingredienserne du skal kigge på for at se om to produkter er ens😉 Pepsi har også både en light og en max med samme næringsindhold – ingredienslisten adskiller sig svjh ved at der i den ene er 2 slags syre (citronsyre og en mere) mens den anden kun har den ene af dem…

  8. @Henrik: En rigtig stand-up guy, som Dolph vil sige det. Jeg har ingen ingredinsliste at gå gå fra, da flaskerne er afleveret i nærmeste flaskeautomat…

  9. Henrik: Det er korrekt, og netop det jeg beskriver her: http://www.prebstar.dk/wordpress/?p=411

  10. @Preben og Henrik: Det er ikke så meget ingredienserne, som udgør problemet i sidste ende. Det er nærringsindholdet, som påvirker vægten eller ej…

  11. – som i tilsætningsstoffer aka. E-numre?

  12. @Preben: E-numre kan dække over hvad som helst, hvad enten det i sidste ende er godt eller skidt at indtage🙂

  13. Jeg holder nu på en alm. Coca-Cola. Jeg drikker sodavand for at blive kvikket op, så der skal være både sukker og koffein i. Ellers kan jeg jo lissågodt drikke et glas kernesundt, dansk postevand🙂

    PS: Der er dihydrogenmonooxid i sodavand.

  14. @Feldbech: Som er den kemiske betegnelse for vand😉 – nogen af os kan godt huske kemi, selvom det snart er 10 år siden, jeg sidst stod i et kemilab.

  15. Men Maltesen, det er altså ikke næringsindholdet men ingredienserne du skal kigge på for at se om to produkter er ens

    Nemlig🙂 Næringsholdet er formentlig det samme i alle light sodavand, men derfor er der alligevel nogen der smager af ananas, og andre af appelsin…

  16. @Anne: Smagsstofferne er vel ikke det afgørende for, om en sodavand er light eller zero?

  17. Coca Cola, der er en af verdens største udbydere af læskedrikke, er åbenbart ude på at snyde dem, der drikker deres læskedrikke. Hvis man drister sig til at læse bag på etiketterne og læse det, der står med småt, er der tydeligvis ingen forskel på Coca Cola Light og Coca Cola Zero. Begge læskedrikke har fuldstændig det samme næringsindhold pr. 100 ml

    Jeg har lidt svært ved at forstå din pointe. Hvorfor er det snyd, at der er samme næringsindhold i deres to slags light sodavand? Som sagt, er der formentlig samme næringsindhold i alle light sodavand. Der er ikke sukker i nogen af de to – zero sukker, med andre ord. Der er formentlig kun smagen til forskel. og hvad er der snyd ved det?

  18. Jeg undrer mig som forbruger over, hvorfor samme læsedrikfrabrikant fremstiller to light? sodanvand med fuldstændig samme næringsindhold og har dem på samme marked. I min verden vil det betyde, at de skal konkurere mod hinanden. Hvorfor ikke nøjes med én sodavand og dermed brande den?

  19. Formentlig fordi den er branded til to forskellige målgrupper.

    Dermed konkurrer de ikke nødvendigvis om de samme kunder.

    Light kan for nogle være forbundet med teenage tøser på skrump, hvorimod Zero måske er et mere maskulint brand … Det er min opfattelse, ved ikke om det er rigtigt.

  20. @Anne: Jeg har faktisk smagt dem begge og kan ikke smage den store forskel ud over at de smagte af ingen ting😉 – jeg tror jeg holder mig til Pepsi Max i stedet for.

  21. Hej Maltesen

    Næringsindholdet er det samme i Coca Cola Light og Coca Cola Zero, men den stor forskel er hvordan man har valgt at søde colaen. Som de flest ved inde holder Coca Cola Light kunstige sødestoffer så som Aspartam, hvor imod Coca Cola Zero indeholder sukker.
    Pga. af den smagsforskellen på Coca Cola og Coca Cola Light, har Coca Cola lavet et produkt som indeholder sukker og derfor smager mere som “rigtigt” Coca Cola end Coca Cola Light.
    For at få den sukker holdige Coca Cola Zero, til at være lige så “slankende” som Coca Cola Light, har de fundet en måde hvor på de kan ændre bindingerne i sukker molekylerne så enzymerne i vores krop ikke kan nedbryde sukkeret, og derfor heller ikke optage det.
    Det betyder at vi får smagen af sukkeret, men ikke optager det, og derved ikke skal forbrænde det igen for ikke at tage på.
    Det virker faktisk rigtigt smart, og kunne godt overføres til andre sukkerholdige varer, hvis ikke lige det var fordi det har en stor ulempe.
    Lige som vores krop ikke kan nedbryde sukkeret, er der helle ikke noget i rensningen af vandet, hverken den naturlige eller den der sker på rensningsværkerne, der kan nedbryde disse sukkermolekyler. Det betyder, at hver gang vi indtager en Coca Cola Zero, skyldes det unedbrydelige sukkermolekyler ned i vores grundvand, hvilket vil resultere i at vores grundvand på et tidspunkt vil komme til at smage sødt, fordi det vil blive til sukkervand. Det er man sikker ligeglade med i lande hvor man alligevel ikke srikker grundvandet, men jeg synes nu personligt postevand direkte fra hanen er at foretrække. Så de tre forskellige former for Coca Cola har hver deres ulemper:
    Coca Cola – Indeholder sukker, som hvis det ikke forbrædes sætter sig som fedtvæv.
    Coca Cola Light – Indeholder kunstige sødestoffer, som har vist sig ikke at være sunde for vores krop, ikke engang i små mængder.
    Coca Cola Zero – Indeholder sukker molekyler, som ikke kan nedbrydes i naturen og vil gøre vores grundvand sødt.
    Så må det være op til folk egen samvittighed hvad de vil drikke, men jeg vil helt sikker anbefale at holde sig fra Coca Cola Zero.

    Håber det gav lidt svar…
    Ha en god sommer
    \\ Zalene

  22. stine&caroline

    Hej Maltesen vi er igang med en opgave.. hvor vi selv skal lave cola og få avide hvad det består af…

    men må vi få hjælp så er du vildt sød hilsen Stine & Caroline.

    hvor kommer du fra ?
    her er nogle spørgsmål vi går i 5.a

    1.hvad er der i cola

    2.hvad er det farligste stof i cola

    3.hvem kan vi snakke med

    4.hvarodan laver man cola

    5.hvilken land kommer cola fra

    6.er der gift i cola

    7.feder cola

    8.hvor mange sodavand må børn få om ugen

    9.basser det at light er usunder ind cola

    10.kan man få en sygedom af cola

    11.kan man blive avhængi af cola

    Kan vi komme i kontakt med dig eller en anden der ved så meget om cola eller mere ind dig… hvis kan det så blive i den her uge.

    venlig hilsner fra caroline & stine. fra Rønde Skole..

  23. Hej Stine & Caroline.

    Det må jeg indrømme, at det er et felt, som jeg ikke ved det store om. Prøv evt. at rette henvendelse til Harboe eller Coca-Cola Danmark (det er Carlsberg, der laver Coca-Cola på licens i Danmark), som er blandt de største coca-cola producenter herhjemme. Mht. livstilssygdomme forbundet med det at drikke cola, vil jeg rette henvendelse til en læge, som måske ved noget.

    Held og lykke med projektet.

  24. stine&caroline

    jeg mener ligger det ikke på Sjæland

  25. Jo, men I må meget gerne lade være med at oversvømme min kommentarfunktion, da det betragtes på samme måde som spam. Og er det noget, som bloggere hader, er det den slags.

    Og spam bliver slettet, så I så bare ikke kan kommer ind og skrive kommentarer fremover på denne blog…

  26. Mikkel Jensen

    Kunne da aldrig drømme om at drikke kemikaliebomber!

    Sukker ved man hvad er – det er trods alt et naturprodukt!

    Men dyrker man meget som – som jeg gør – har man slet ikke lyst til den form for oversødet sukkervand!

    Jeg foretrækker kildevand samt tørret frugt hvis jeg skal have noget sødt.

Skriv et svar

