Meningspoliti?

Tænk på, at næste gang du tænder for P3, så strømmer det ikke ud med moderne rock, pop, dance eller elektrononisk musik af højtalerne. I stedet for, hvis det står til den Dansk Folkeparti udpegede Ole Hyltoft i DRs bestyrelse, skal de unge lytte kendte schlagere som “Jens Vejmand”, “En sømand, han må lide” og “Jeg ved en lærkerede”. Grunden er i følge Ole Hyltoft, at den nuværende stil, har “et nærmest krigerisk, menneskefjendsk og fascistoidt præg” og “jeg kalder det piskesmældsmusik ,og denne del af rocken bryder jeg mig ikke om at høre. Jeg synes, man bør skrotte det. Jeg mener, det har en dårlig virkning – og jeg tror ligefrem, det opildner unge i Ungdomshuset til at gå i klinch med politiet”.

Hvis man tænkte den tanke til ende, vil P3 som station være dødsdømt, hvis det havde været en kommerciel radiostation, der havde tale om. Både De Sorte Spejdere og God Morgen P3 har prøvet at efterleve forslagene fra Ole Hyltoft, til stor morskab for værterne, der har taget Ole Hyltoft’s meningspoliti lidt med et grand salt.

Det er helt fint, at Ole Hyltoft giver sin mening til kende over for omverdenen, men det er ikke bestyrelsesmedlemmerne i DR, som skal bestemme hvad der bliver sendt ud til lytterne. Det har man redaktionerne til.

Samtidig giver det igen nogle overvejelser omkring måden, hvorledes bestyrelsen bliver sat sammen på. Om det ikke skal være op til nogle andre at stå for det?

4 responses to “Meningspoliti?

  1. For min skyld må de gerne spille det på P3, jeg hører alligevel ikke radio!😉
    Jens Vejmand og Jeg ved en lærkerede er forøvrigt ret fede sange. Jeppe Aakjær(som vist nok har skrevet begge) kunne virkelig nogle ting.
    Men Ole Hyltoft skyder da helt forbi med hans karakteristika af det musik der bliver spillet i P3.. gad vide hvad det er han har hørt…

  2. @Mikael: Det er skønt at lytte til God Morgen P3, når man kører på arbejde om morgenen -B-menneske eller ej. Det samme om De Sorte Spejdere med Anders Lund Madsen og Anders Breinholdt, der begge er nogle krøllede hjerner på den fede måde🙂
    Jeg har intet mod sangene som sådan, men det skal bare fungere ind i den rigtige kontekst. Desuden har Ole Hyltoft ikke lyttet efter, hvis de unge ikke har hørt om Højskolesangen. Der er flere unge, som i dag tager et ophold på en højskole. Jeg gjorde det selv for snart 15 år siden… (og så ikke et ord om min alder, tak!!)

  3. Hyltoft må enten være super sær i knoppen eller kandidat til stand-up scenen…

  4. @Henrik: Jeg ved godt hvad jeg mener om ham…

Skriv et svar

