Til kamp for troen

I de sidste på måneder har jeg bevæget mig ind på et politisk og religiøst spændingsfelt af flere grunde. Den første er, at en del blogs smider poster ud – den ene efter den anden, hvor især muslimerne bliver sværtet til i en grad, som jeg ikke har set mangen til. Den anden er, jeg personligt kender en del muslimer, herunder på mit arbejde. Som kristen, som demokratisk  og politisk funderet, harmes jeg på deres vejne, når de bliver sværtet til og ikke har muligheden for at svare igen.

Hvis man som jeg går ind på at give den ydre højrefløj modsand ord for ord, skal man være forberedet på lidt af hvert, da det nok ikke er alle som kan tåle tonen på disse blogs. Den er hård, barsk, bedrevidende og nogle gang direkte racistisk. Jeg tager bare ikke det, der er blevet rettet mod mig, særlig personligt. Og nej, jeg udleverer ikke de blogs, som jeg er gået til kamp i mod, for åben skærm. Men, nogle af dem vil være mulige at finde blandt de mest læste, hvis man er bruger af wordpress.com.

Det spøjse ved nogle af de højrefløjs blogs er, at skribenterne sjældent skriver deres egne, personligt holdninger, men cut & paster fra aviser, nyhedsudsendelser og andres blogs, der deler deres holdninger. Og nogle af dem dækker sig bag ved synonymer uden at give deres egen identitet til kende.

Ved at skrive på nogle af disse blogs, er jeg blevet kaldt alt muligt, lige fra racist fordi jeg tillader mig at bakke muslimerne på og lige til at få opfordringer til at hænge mig selv. Og nogle har moret sig over, at jeg ikke længere er medlem af Kristendemokraterne.

Personligt har jeg intet imod, hvad den enkelte tror på eller ikke tror på. Det skal ses i lyset af, at vi lever i et land, hvor retten til at have sin egen tro, er lovfæstet. Og det skal der på ingen måde røres ved. Jeg vil til enhver tid gå til kamp for den enkeltes ret til at tro, hvad vedkommende vil inden for de lovfæstede ramme. Hvad jeg så mener som en kristen person i denne sag, er ganske underordnet.

Derfor har jeg intet imod, hvis muslimerne på lige fod med jøder og kristne også fik deres hus, hvor de kan tilbede deres gud.

Jeg er ikke enige med muslimerne om, hvad de tror på. Men, jeg vil til enhver tid forsvare deres ret til at tro.

22 responses to “Til kamp for troen

  1. Jeg er helt med dig, Malte. Fuld opbakning herfra!

  2. Gerda Petersen

    Hvorfor prøver du ikke at fremkomme med argumenter mod disse “skrækkelige” mennesker.

    Ingen, og formentlig heller ikke dine klakører her på blog’en, kan vel se noget formål i, at du overdænger andres blog’s med spam i en uendelighed. Spam med samme indhold og ordlyd dag efter dag, efter dag, efter……….

    Vi har trosfrihed, ingen bestrider det. Men vi har også ytringsfrihed og den bekæmper du ved at producere spam frem for argumenter.

    Såmænd bare et venligt råd.

  3. Antager vi den gængse definition på spam, hører de af Maltesens indlæg jeg har læst, ikke under denne kategori. Og jeg har efterhånden læst et par stykker.
    Antager vi din (Gerda Petersen) definition af spam, kan det du netop har skrevet her også kategoriseres som spam.

    Ja, vi har ytringsfrihed, men vi har den under ansvar. Den lille drejning, ‘under ansvar’, er der mange der vælger at glemme når ytringsfriheden bruges som skjold.

  4. Gerda Petersen

    “Under ansvar over for loven” er vist formuleringen (Jens)?

    Og altså ikke under ansvar over for hverken Maltesen, Jens eller andre, der føler sig stødt.

    Så igen. Kom med argumenter – eller anmeld en lovovertrædelser, hvis sådanne findes.

    Og lad os så være fri for barnlige private spam hævntogter som middel til at undertrykke ytringsfriheden. Tak.

  5. Jens Vestergaard

    Jeg prøvede såmen heller ikke at antyde andet.

    Du kræver argumenter… For hvad ? Maltesen har lavet et indlæg hvor han beskriver sine oplevelser på andre blogs. Vil du anfægte disse oplevelser ?

    Og lad nu være med at spille ytrings-kortet. Det er godt slidt og har brug for hvile😉

    PS: Jeg føler mig ikke stødt, bare for lige at få det på det rene.

  6. Gerda Petersen

    For klarhedens skyld –

    Jeg kommenterer først og fremmest på det spam indehaveren af blog’en afleverer på andre blogs. Det er der jeg ønsker argumenter og ikke spam.

    Hvad han i øvrigt skriver på sin egen blog, skal jeg så undlade at kommentere.

  7. @Gerda Petersen: Mon du ikke føler dig stødt over, at jeg kommer med argumenter, som du og dine ligestillede ikke kan argumtere over? Hvis du kommenterer på denne blog, altså mig, forholder du dig ti, hvad jeg skriver – uanset, hvad du så end mener hér. Jeg er ikke ude på nogen form for hævntogt, da jeg ikke har til hensigt at befinde mig på så lavt et nivau. Grunden til, at jeg skriver denne post er, at jeg forsvarer min muslimske medmmennsker og deres ret til at tro på.hvad de tror. Det er hverken ensbetydende med, at jeg nødvendigvis er enig i deres holdninger, gudsopfattelse. Det er de samme argumter som jeg bruger andre steder i blogverdenen. Problemet er bare, at der sidder nogen derude og afgør, hvad der efter deres holdninger, er ‘sande værdier’. Det er dem, som jeg gør op med og som du åbenbart føler dig stødt over for.

    @Jens Vestergaard: Tak for diskututionen. Det er rart at se nogen ville tage bolden op på en eftermiddag, hvor jeg selv ikke havde muligheden for at deltage.

  8. @Brian: Tak for opbakningen. Det er godt, der er nogen som tør at stå frem🙂

  9. Jeg sidder ofte med den samme følelse, når jeg bevæger mig ind på nogle af de populære blogs. De gør sig virkelig meget i copy-paste og i at link’e til udvalgte nyheder som for at bakke et eller andet tvivlsomt og generaliserende postulat op. Ikke noget jeg egentlig vil bruge min blogging-tid på..

  10. @Lars: Jeg gør det kun fordi jeg har mine kollegaer m.fl. jeg er føler mig tvunget til at bakke op pga. de nævnte blogs…

  11. Top-bloggere er et sært folkefærd. Halvdelen er hyperaktive kristne og halvdelen er anti-muslimer/anti-invandrere. Og jeg har stadig ikke gennemskuet, hvad det betyder for eller er et tegn på i blogosfæren. Men det er interessant.

  12. @Tvesok: Måske er vi sat til at dæmme op for de andre😉

  13. @maltesen: “Kristi legeme har mange lemmer”, og de arbejder nok lidt forskelligt alt efter, hvad de er beregnet til, men vi har jo i hvert fald hovedet tilfælles.

  14. @Tvesok: Jeg er ret sikker på, at muslimerne ikke regner Kristus for deres hoved…

  15. @maltesen: Mit “vi” var det samme vi som “vi”‘et i dit indlæg. Jeg er (også) ret sikker på, at Muslimerne ikke regner sig som en del af det “vi”.

  16. Sikke en fremragende post… Dette er vi mange der har tænkt gennem tiden og det er fedt at du tager kampen op!

    Thumps up!

  17. Trist at du censurerer kommentarer du ikke er enig i.

  18. Holme > Som dit?😀

  19. @Holme: Jeg har overhovedet ikke censureret noget som helst. Tror du ikke jeg har andet at foretage mig end at fjerne noget fra ‘demokratiets bannerførere’?

  20. Ja, larsdorland, som mit.
    Jeg skrev en længere kommentar om Maltesens egen retorik, hvor jeg henviste til hodjas blog. Den kommentar blev åbenbart aldrig accepteret.
    Den det er selvfølgelig let for maltesen at sige, at han aldrig har fået den kommentar, lige så let som det er at censurere upassende indlæg.

    Det er beklageligt.

  21. @Holme: Men, du forholder dig ikke til det, som jeg skriver…

Skriv et svar

