Kald en skat for en skat

Nu er der gået 16 dage siden den nye Medielicens trådte i kraft. Principelt har jeg intet i mod at betlale for det jeg bruge, heller ikke for at se gode, danskproducerede TV-programmer. Men, det skærer i mig, når stort set alle danskere skal betale medielicens, bare fordi man tilfældigvis har en computer med internetforbindelse, en mobiltelefon eller et TV (sidst nævnte kan jeg godt forstå, at man skal betale for).

Kulturministeriet har valgt at kalde det for en medielicens, mens jeg vil kalde det for en skat.  Desværre er der med den nuværende regering ingen mulighed for at få rettet i ordet og ændre det til medieskat, hvilket det er, når det er stort set alle indbyggere i kongeriget som skal betale.

En del af medielicensen kunne falde bort, hvis DR ligesom TV, valgte at tage sig betalt for at se programmerne. På den måde vil danskere bosiddende i udlandet, også være med til at betale til den fælles TV kasse.

11 responses to “Kald en skat for en skat

  1. Ja, det er i den grad noget svineri. Gad vide om der ligger en regning til mig derhjemme, naar jeg kommer hjem fra Peru. Eller skal man selv tilmelde sig?

  2. Hvis du i forvejen har betalt licens, overføres du til den nye ordning så vidt jeg kan forstå det. Ellers helt enig…

  3. For høvlan det blir svært at undslå sig fra nu af… Du har ret, kald det dog skat i stedet…

  4. Medielicens er ikke en skat. Det er en afgift for at være til.

  5. det mest latterlige er dog påstanden om at man kan se tv på sin pc blot man har en 256kbs-forbindelse…

  6. *suk* Det er sørgeligt… jeg er så træt af at betale til DRs skandalebyggeri!

  7. @Szabo: Det har du ret i. Hele familien Danmark er nu licensbetalere…

    @Feldbech: Jeg vil kalde det ordkløveri efter som stort set alle bliver ramt. Og samtidig vil betalingen over skatten betyde en større indtægt til DR og TV2 Regionerne, P!, P2, P3 osv i sidste ende.

    @Klaus: Vi har en 8 mb forbindelse i ejendommen og når alle er på på en gang, er jeg tvunget til at bruge andre trådløse forbindelser i området. Så jeg har slet ikke tænkt mig at gøre brug af det. Dem, der gerne vil se DR på computeren, skal være så hjertelig velkomne til at betale for det. Kontant.

    @Brian: Jeg er bange for at medielicensen var kommet uanset, hvordan byggeriet i nabolaget var gået😉

  8. Hvordan afgør man egentlig båndvidden, når flere husstande deler en forbindelse?

  9. @Feldbech: Det er den samlede forbindelse, som man går ud fra.

  10. Jeg forstår i hvert fald ikke, at vores regering, som ellers på fornuftig vis hylder princippet om, at man selv skal kunne vælge, accepterer denne “skat”, som på ingen måde er et valg.

    I en moderne verden, hvor der er rigeligt med tv-stationer, synes jeg at det er ved at være på tide, at DR kommer til at fungere fuldt ud på markedsvilkår og uden, at befolkningen (for med “medielicensen” gælder det jo alle og ikke kun “seerne”) skal være tvunget til at bruge kr. 2.000 om året på noget som efter min mening slet ikke er kr. 2.000 værd.

    /Leif

  11. @Leif: Jeg er ikke specielt imponeret over Regeringens “frit-valgs-politik”, der virker som spredt fægtning. Mest af alt pga. Regeringens støtteparti. Et eller andet sted er det OK med en TV station a lá DR, som ikke er påvirket af markedet på nogen måde, men kan tage de kritiske briller på og give seerne et uvildigt TV-program om et eller andet emne – uden at stationen har noget i klemme hos dem, som de laver TV-programmer om. Dermed ikke sagt, at DR fra tid til anden “ikke kunne gøre det lidt bedre?”
    Jeg mener ikke man som TV-seer kan tvinges til at betale for noget man ikke ser på…

    @Henrik: Bare fordi en lov definerer, hvad det enkelte menneske skal/skal ikke gøre, er det ikke ensbetydende med, at vi mennesker skal rette os efter loven, hvis den er bund uretfærdig. Civil ulydighed må være vejen frem😉

Skriv et svar

