Det går fremad

For en gangs skyld vil jeg skrive en post, der stort set ikke omhandler mig, men mine forældre. Det sidste 1½ år har mine forældre vist, at de en skønne dag skulle flytte fra deres nuværende hus, hvilket er min søsters og mit barndomshjem på Amager, og ind i en helt sprit ny lejlighed. Huset er solgt til et ungt par bosiddende på Frederiksberg med barn.

Før selve byggeriet af den pågældende ejendom kunne gå i gang, har deres været lidt tvister mellem bygherre og bank, hvor banken at de havde ret til at tjene mere på grunden end aftalt med bygherre. Det måtte lige en tur i retten, hvilket bygherren vandt på.

Der har dog været almindelig mangel på materialer, som man også mærker andre steder i byggebranchen. Alt sammen dog inden for de parametre, som bygherren kunne love i forbindelse med denne type byggeri.

Siden er det gået stærk, rigtigt stærkt, da mine forældre skal flytte ind i lejligheden til september. Og bygherren følger tidsplanen. Det første billede er taget d. 5. juli 2006:

im000884.JPG
Mens det forløbelige sidste er taget i dag d. 13. januar 2007:

im000341.JPG

2 responses to “Det går fremad

  1. Det er nogle pæne billeder af moderne byggeri — egentlig ikke superhurtigt, men det går an. Uden at have meget forstand på det, så er det første billede taget på et tidspunkt, hvor det væsentligste arbejde, fundament, vand, strøm og kloak var udført, og resten kan klares på forholdsvis kort tid, hvis man da ikke skal gå og lave døre og vinduer med håndkraft.
    Det er nogle interessante mønstre der er på billede to, jeg gætter at huset har en struktureret overflade, som kommer til at spille i lys og som på en eller anden måde danner striber på billedet? Eller er der malet mønster på husene?
    Det skal nok blive rart for dem at bo der.

  2. @Donald: Når grunden først er gjort byggemodnet, går det super hurtigt, hvis man lige ser bort fra nogle enkelte parametre, som er beskrevet. Betonen leveres jo som store byggeklodser, badeværlset kommer næsten færdigbygget (skal bare sluttes til bygningen, før de sætter den næste etage på) og det samme med altanerne. Vinduerne sættes i seperart. Nu er de ved at smide rockuld og mursten på bygningen. Det er det sidstnævnte, som spiller et puds🙂

Skriv et svar

