Et frisk pust over landet?

Det er nu sjældent at en fra annoncekampagne fra Dansk Folkeparti kunne få mig til at more mig. Men, det har det gjort denne gang, hvor kampagnen fik en noget alternativ vending end, hvad spindoktorne hos Pia & Co. nok havdet regnet med.

Tilbage i december måned, nærmere torsdag d. 28. blev blev ti togstationer ryddet for de plakater med overskriften ‘Et frisk pust over Danmark’, som har mødt de rejsende på vejen hjem fra en ellers hyggelig juleferie, under overskriften ‘Ingen racister på vores togstationer’.

Lad mig slå fast, at jeg er imod en hver form for hærværk, især når den er politisk motiveret. For enhver person har ret til at ytre sig under ansvar. Men, her ligger ironien i, at hærværksmændne, hvem de så end har været, har villet tage Dansk Folkeparti på ordet og har renset luften på de omtalte togstationer.

Efterfølgende har konspirationsteorierne blomstret på nettet, hvor de, der støtter Pia & Co., har rettet den anklagende pegefinger mod den ydre venstrefløj. Selvom det kunne være det nemmeste at rende rundt og lege politimand og på den måde ‘afsløre’ de skyldige, så er enhver uskyldig indtil det modsatte er bevist. Derfor må det være op til de rigtige politifolk at finde ud af, hvem de skyldige er, så de kan blive dømt for deres ugerninger.

30 responses to “Et frisk pust over landet?

  1. Tja, det kan nu godt være at Pia og hendes håndlangere kalder det “et frisk pust”. I mine følsomme næsebor er der dog ikke så meget frisk over det, men mere en ækel stank af et råddent menneskesyn og en uanstændig politik.

    Om jeg fatter, hvorfor vælgerne ikke forlængst har gennemskuet DF. Som Uffe Elleman sagde før jul i Meyerheims: “Det var vist godt nok, at jeg ikke blev statsminister. Jeg kunne ikke have været så høflig overfor Pia Kjærsgaard, som man jo skal være, for at holde sig ved magten!”

    Den udtalelse får vist lov at stå for sig selv!

  2. Og det gør hele ironien endnu mere spøjs🙂 – selvom jeg ikke ligefrem er venstramand, har jeg altid hold af Uffe Ellemann-Jensen for hans skarpe kommentarer. Som til f.eks. ministerrådsmødet, hvor han var iklædt et landsholdstørklæde og sagde til pressen: ‘If you can’t join them, baet them’.

  3. @Maltesen: Lige en opklarende kommentar til det sidste du skriver: Uffes kommentar faldt lige under EM i ’92, hvor DK som bekendt netop havde sagt nej til Maastricht-traktaten. Og så kommer Uffes kommentar:

    ‘If you can’t join them, beat them’. – humor på højt plan!

  4. Ved det og kan sagtens huske det ganske tydeligt, hvor han står uden for rådsbygningen med et kæmpe rævesmil på læberne og piben i hånden…

  5. Yes, det var altså klasse… ! hæ hæ

  6. Sjovt du nu ligefrem begynder at forsvare hærværk – så længe det bare går ud over dine politiske modstandere…

  7. @Hernrik: Som jeg selv skriver det, er jeg imod hærværk også især den politisk motiverede. Det fremgår også, at jeg gerne ser hærværksmændne straffet. Det er ironien i det hele, som jeg fremhæver, hvor Dansk Folkeparti proklamerer ‘Et frisk pust over landet’, hvilket nogn åbenbart har tolket som værende i orden med at udøve hærværk mod plakaterne…

  8. Ja, ja kære jeg-glæder-mig-over-hærværk Maltesen, vi har skam fattet din afstumpethed.

  9. @Anna: Hvad i alverden har det med afstumpethed at gøre? Kan du ikke se ironien? “Et frisk pust over landet”, siger Pia Kjærsgaard – “ok”, er der nogen der så siger, “det friske pust ville så være, hvis vi slap af med Dansk Folkeparti”.

    Det er da god humor. Det har da ikke en hujende fis med afstumpethed at gøre!

    Afstumpethed er, når socialdemokraten og tidligere bormester i Århus, Flemming Knudsen, får malet et ekstra “A” på sine valgplakater, så der står “AA” – “Anonyme Alkoholikere”.

  10. @Brian: Anna er åbenbart den type personlighed, som mener man er en bestemt type person, når man foretager sig bestemte ting. Humorgenet er ikke slået igemmen hos hende…

    @Anna: Læs ovenstående kommenttar – det er lige så meget et svar til dig…

  11. Maltesen – den er for sen at redde nu. Du fryder dig over at dine politiske modstandere udsættes for hærværk. Måske du skulle genoverveje om du er værdig som folketingskandidat.

    Brian – at ødelægge plakaterne er hærværk uanset hvem det går ud over, ville du også synes det var iorden hvis det var dine egne plakater der blev “udrenset” fordi nogen mente at det ville være et friskt pust?

  12. Henrik, hvad i alverden har det med hinanden at gøre? Jeg fryder mig ikke over, at mine politiske modstandere bliver udsat for politisk hærværk. Prøv lige at læse det hele igen, hvor det fremgår, at jeg tager stærkt afstand for det. Det er selve ironien, som jeg finder morsomt. Ikke noget andet.

  13. Jeg synes nu altså også det var lidt humor at tilføje det der ekstra A på Flemming Knudsens valgplakater. Har lidt svært ved at se hvorfor det ene skulle være mere eller mindre afstumpet end det andet, selvom det i tilfældet med Dansk Folkeparti går ud over politikere med afstumpede holdninger.
    Må i øvrigt indrømme at jeg selv har fjernet klistermærker som nazistpartiet havde sat op. Dér går min personlige grænse for hvad jeg vil tolerere i det offentlige rum.

  14. @Nikolaj: Og så ser det ud til, at EU med Tyskland i spidsen vil afskaffe hagekorset fuldstændigt. Det passer mig fint.

  15. @Henrik: Plakaterne er ikke ødelagt – men pillet ned. Jeg hylder – i lighed med Maltesen – heller ikke hærværk, men kan nu alligevel godt se ironien i denne sag.

    @Nikokaj: Jeg syntes nu forskellen på de to ting er klar nok. Det ene ting går ud over et parti, mens den anden går ud over en privatperson, som i landets største by bliver hængt ud som alkoholiker. Manden har familie og børn, som også må bære noget af den ydmygelse, det må have været. Jeg syntes, at forskellen er markant! Og jeg syntes, at det sidste er afstumpet.

  16. Edit: Jeg mente selvfølgelig landets næststørste by! *doh*

  17. @Brian: Mente nok, der var skrivefejl😉 – København er jo landets hovedstad og naturligvis den største og flotteste🙂

  18. “flotteste” kan vel i sagens natur godt diskuteres!🙂

  19. Kom til byen og oplev den🙂

  20. Brian – pillet ned, og hvad skete der så med dem bagefter ?

    Maltesen – du skriver selv “Under normale omstændigheder er jeg imod en hver form for hærværk” – det kan jeg altså kun tolke sådan at du ikke er imod det i dette tilfælde.

  21. @Henrik: Hvor skulle jeg vide det fra? Måske hænger de på væggene i Pias førerbunker… ?!

  22. @Henrik: Det var måske skrevet på en måde, som kunne misforståes. Men, jeg er imod politisk motiveret vold også mod Pia og Co. selv jeg er politisk uenig med dem. Dog kunne jeg godt se ironien i det skete. Et udslag af den sorte humor, som bor i mig.

    @Brian: Jeg gad godt vide, hvor den skulle være gravet ned😉

  23. Brian – dvs, du tror ikke at de bare er blevet smidt ud og altså destrueret?

    Maltesen – Jeg tror man skal være enig med dig for ikke at kunne “misforstå” det. Specielt når man ser dig anbefale licenssnyderi andre steder…

  24. @Henrik: Der er forskel på at tage noget ironisk og anbefale politikerne til at kalde en skjult skat/afgift for en for en reel skat. Desuden er teksten rettet, så intet skulle blive misforstået af nogen – heller ikke dig😉

  25. @Henrik: Jeg aner det ikke og gider ej heller spekulere i det. Om de så er blevet brugt til underlag i Amin Jensens to-mands-telt, så kunne jeg ikke være mere ligeglad. Sorry. Jeg konstaterer bare, at jeg godt kan se ironien i denne sag, uanfægtet at jeg ikke går ind for hærværk af nogen slags.

    Så er den egentlig ikke længere.

  26. Maltesen – jeg ved ikke lige hvad du hentyder til med skjult skat. Jeg hentyder til den kommentar du lagde på min blog hvor du skrev at jeg jo bare kunne melde licensen fra. Og sammenhængen? Vi har to ulovligheder, politisk motiveret hærværk og licenssnyd, du har givet udtryk for støtte til begge dele (selvom du siger det i det ene tilfælde ikke var ment som sådan).
    Og så noget helt andet – du har en stavefejl i din blogroll som jeg gerne ser rettet ASAP.

  27. @Henrik: Jeg mener, at som licenssystemet er bygget op nu, hvor langt de fleste vil skulle betale medielicens, kan man lige så godt kalde det ved sit rette ord, skat, hvilket det lige precis er. Problemet er, at vi har en regering som ikke har den store lyst til at pille ved skatteområdet, da det vil få indflydelse på deres primære vælgere nord for København og i store dele af Jylland. Ellers var indlægget nu ment som et ironisk indlæg.
    Mange mennesker, her under mange studerende, som har købt sig en computer, hvilket rammer dem, hvis de tilfældigvis har en internetforbindelse. Kan du fortælle mig, hvorfor de i alverden skal betale til DR’s skrantende økonomi, fordi de nu tilfældigvis kan komme til at se DR’s programmer på nettett pga. en computer og en internetforbindelse?
    DR kan jo, lige som TV2, opkræve betaling for at se programmerne over nettet. På den måde får de danskere, som sidder i udlandet og nyder denne gratis servide, også lov til at betale. De slipper ganske gratis på nuværende tidspunkt.

  28. @Henrik: Hvilken stavefejl tænker du på ud over et ‘o’, som skal rettes til et ‘O’?

  29. Jeg er fuldstændig enig med dig i at den nye medielicens er ligeså dårligt lavet som deres reklamer for den er elendige. Men det ændrer ikke på at den skal betales FORDI loven siger sådan.

    Stavefejl – du havde stavet mit navn forkert.

Skriv et svar

