Dårlig behandling af passagerene i Metroen

Måske er det bare mig eller er det ikke. Under alle omstændigheder havde jeg en rigtig dårlig oplevelse i Metroen i eftermiddags, da jeg skulle hjem fra arbejde.

Siden i søndags har jeg døjet med en omgang forkølelse, hvilket nærmest er et tilbagevende fænomen hvert eneste år på denne tid af året for mit vedkommende. Derfor havde jeg planlagt at tage Metroen hjem, da jeg bare ikke have energi til at cykle hjem efter arbejde.

Ankommende til Lindevang Station på Frederiksberg, bliver jeg råbt an af en af Metroens vagter, som ikke vil lade mig komme med Metroen på trods af, at der næsten er 10 minutter til spærretiden begynder for cyklerne. Selvom jeg prøver at forklare ham sagens sammenhæng, virker han nærmest ubehagelig og han skal åbenbart bare køre på mig, hvor han blandt andet truer mig med bødeforlæg, hvis jeg vælger at tage Metroen.

Til trods for truslerne, vælgerne jeg så alligevel at klippe et klip på klippekortet og købe en billet til 10 kroner og dermed tage med det næste metrotog til Christianshavn og stige af der, da det kører mod Vestamager og ikke Lergravsparken, som er min rute.

Da jeg ankommer til Christianshavn, stiger jeg af og bevæger mig hen af perronen. Halvvejs henne mod elevatoren, bliver jeg råbt an af en ny Metrovagt, som på det nærmeste giver mig en skideballe for at køre med Metroen med en cykel inden for spærretiden. På trods af, at jeg forklarer ham, at jeg stod på på Lindevang kl. 15.27 og derfor inden spærretiden, forlanger han at se klippekort og billet, hvilket jeg naturligvis viser. Men, efterhånden også under protest, da filmen efterhånden er hoppet af. Efterfølgende får jeg igen en trusel om bødeforlæg, hvis jeg medbringer cyklen i Metroen inden for spærretiden.

Et eller andet sted mindede det mig om heksejagt, bare rettet mod os sagesløse passagerer som vælger at medbringe vores cykler i Metroen, hvor man skal betale en mindre formue for at medbringe den, mens passagerer med f.eks. barevogne kan køre gratis med. Og de fylder for det meste mere…

Hvorfor det lige skulle ske i dag, har jeg ingen anelse om. Og jeg må også have virket noget chokkeret over den behandling, som Metrovagterne udsatte mig for i eftermiddags. Sagen er videregivet til Metroservice, for jeg vil ganske enkelt ikke finde mig i at blive svinet til på den måde af de ansatte, mens vi andre bare skal smile til personellet jfr. den igangværende kampagne

I følge Metro Kundeservice kan der gå op til 5 arbejdsdage, før der foreligger et svar fra dem.

21 responses to “Dårlig behandling af passagerene i Metroen

  1. og så 2 gange på samme dag… afsted med den klage

  2. Er sendt så hurtigt som jeg kunne komme til tasterne. Der var nemlig lukket for deres telefonservice klokken 16.00

  3. Sikken ringe service. Syntes sommetider de kan være noget grove, jeg ved godt de (inkl. DSB’s folk) måske ofte får smidt en gang møg i hovedet, men det berettiger vel ikke til at opføre sig på den måde.

    Jeg ville også have klaget.

  4. Jeg har aldrig oplevet en decideret dårlig opførsel fra ansatte i DSB – tværtimod.

  5. Altså problemet er vel, at cykler skal være ude af toget inden 15:30, mens billetten gælder fra sidste påstigning. Men i øvrigt er det dybt underligt at barnevogne er gratis når cykler koster. Barnevogne burde koste en cykelbillet!

  6. Og på den måde hænger tingene så heller ikke sammen, hvilket jeg også gjorde opmærksom på i min klage over de to vagter.

  7. Jeg har oplevet en mor og søn er med toget, da billetkonduktøren kommer opdager hun hendes pung er væk og bryder grædende sammen. Lidt efter kommer en kvindelig konduktør til, kvinden bliver trøstet, får lov at låne mobiltlf. så hun kan ringe. Flere gange under turen kom en konduktør forbi hende og sikrer sig, hun har det fint. En anden gang er det en ung pige, som ikke kan finde sit klippekort, hendes rejsekammerater bevidner, at hun har klippet inden hun stod på toget. Det arme pigebarn bliver overfuset godt og grundigt mens en bøde bliver udskrevet og hun bryder da også grædende sammen. De rejser sig for at stå af, da min yngste opdager et klippekort på gulvet under det sæde, hvor den unge pige sad. Så vi går ud i gangen og giver hende det (vi skal iø. af samme sted), 1 min. efter kommer konduktøren forbi igen, hun viser ham sit klippekort og bliver endnu en gang overfuset og beskyldt for at ville snyde sig fra bøden. Der blander jeg mig og siger vi lige har fundet det på gulvet under hendes sæde, så det der kan han altså godt droppe. Pigen står grædende af toget. Jeg håber, at hende og hendes forældre klagede!
    Den første oplevelse var jo positiv nok, men med de 2 oplevelser holdt op mod hinanden knækker filmen altså. Hvorfor var den første mere troværdig end den anden?
    Mine unger var chokerede, da de oplevede, hvordan det arme pigebarn blev overfuset. Jeg må da også tilstå, at jeg ikke har været helt tryg, de par gange min ældste har rejst alene med toget, hvis det der er standard overfor børn/unge mennesker.

  8. Sådan Malte. Fint at klage. Gad vide om de to har ringet sammen efter du sted på Metroen? – At ham der først antastede dig, kontaktede kollegaer på de næste stationer og bad dem holde øje med dig? Jeg tror den holder … konspirationsteorien🙂

    Hvad har responsen fra Metroservice været?

  9. @Krebseinde: Jeg har en enkelt ud af de mange gange, hvor jeg har kørt med DSB, en konduktør, der havde en dårlig dag og derfor skulle overfuse os andre. Sådan kan jeg bare ikke have det, hvis vedkommende gør det mod mig. Jeg arbejder selv inden for et servicefag, nemlig hjemmeplejen, på Frederiksberg. Hvis vi i hjemmeplejen opførte os på samme måde over for for klienter/borgere som de to fra Metroservice i går, ville vi meget hurtigt stå med en fyreseddel i hånden. Samtidig ville der nok heller ikke gå så lang tid, før sagen ville blive omtalt i medierne. Dog må pårørende åbenbart godt opføre sig frækt over for de ansatte i hjemmeplejen og tiltale dem som om, de ikke er specielt kloge oven i deres hoveder. Det oplevede vi faktisk i dag, hvor en pårørende ægtemand ringede til kontoret og snakke med min chef for at brokke sig over, at jeg var forkølet. Han talte mildest talt ikke særligt pænt til min og sluttede af med at smække røret på.

    @Mojo: Jeg gjorde mig faktisk samme overvejelse i går på vejen hjem med Metroen, hvor jeg på et tidspunkt også oplevede en 3. vagt stå og holde øje med mig i selve toget. Det må være lige til en omgang X Files, hvis sandheden vitterlig er derude…

  10. Malte, det er trist når det skal være sådan. Det er ikke helt fair, når de folk der yder service for andre (hvad enten det er hjemmepleje, dsb, metro eller et andet serviceorgan), skal lægge ører til en masse bras, desværre er der nok ikke meget at gøre ved det.
    Går det den anden vej, så er der da heldigvis noget at gøre ved det.

  11. @Krebseinde: Det er desværre noget, vi oplever fra gang til gang. Men, heldigvis i meget få tilfælde. De fleste pårørende er utrolig hjælpsomme og forstående.

  12. Jeres ‘konspirationsteori’ holder skam. Alle metrovagter/stewarder har en radio som de jævnligt kommunikere med. Hvis en metrovagt sender en besked ud over netværket og siger at der er en passeger inkl. cykel med toget fra Lindevang station, som der skal holdes godt øje med. Så opsnapper de andre metrovagter den selvfølgeligt også.

    Jeg forstår heller ikke hvorfor en cykel billet skal være så dyr. Specielt ikke når det er ekstremt begrænset hvornår du kan have den med dig og hvornår du ikke kan.
    Som om billetterne ikke er dyre nok i sig selv.

  13. Det er virkeligt store og for vort land vigtige spørgsmål, der drøftes her på blog’en!!

  14. @Gert: Tænker du på konspirationsteorierne, som nordensblod kommer med😉

  15. @Nordensblod: Du ser vist konspirationsteorier alle vejende efter at have læst din blog…

  16. Du skulle have stukket en arm ned gennem svælget på den første, grebet fat i et eller andet og så trukket til, indtil han vendte med vrangen udaf. Dét er den eneste rigtige måde at gøre den slags på.

  17. Såvidt jeg forstod på jeres egne udtalelser er det jer der har fat i den lange ende af metro-konspirationen. Jeg bekræftede ganske enkelt bare at det var muligt.

  18. Ironi er en del af det…

  19. Jeg har ofte oplevet sagesløse buschauffører blive overfuset af tilsyneladende mindrebegavede passagerer. Enkelte gange har jeg også oplevet det gå den anden vej. 2 gange har jeg klaget til HUR over en ubehøvlet buschauffør, og den ene gang resulterede det faktisk i at jeg fik det svar at chaufføren var meget ked af at han havde tabt hovedet, mens HUR i den anden situation forsvarede chaufføren.

  20. @Nikolaj: Jeg har nu aldrig oplevet buschaffører, som verbalt overfaldt deres passagerer. Tilgengæld har jeg flere gange indberettet buschaffører til det nu hedengangne HUR, som har været usansynligt tæt på at køre mig ned ved Amager Centret, når de kommer fra Ålandsgade og skal ud i Wittenberggade. Der kører de mange gange helt ud i fodgængerovergangen, før de stopper.
    For at tage det sjove med, kan jeg engang huske en chaffør på den hedengangne linie 9, som var meget morsomt. Da vi kom til Knippelsbro, bad han os alle om at holde på hatte og briller, mens vi fløj over broen. Han var faktisk i godt humør hele vejen, hvilket smittede af på passagerne.

  21. Nedim Prguda

    Nu når i snakker om konduktører og service, har jeg en spørgsmål angående det. Jeg har fået en byde i Metroen for ikke at have en gyldig billet med. Til gengæld lå mit månedskort der hjemme og da kondukøren gik hen til mig, ragede jeg i mine lommer for at finde den og da fandt jeg så ud af at den faktisk lå derhjemme. Det sagde jeg så til konduktøren og hans respons var at hvis jeg kunne bevise at jeg havde en gyldig billet derhjemme, så kunne jeg få min bøde slettet. Fair nok. Jeg skriver til Metroens kunde service to gang uden nogen respons. Jeg ringede til dem lidt over 7 gange og der var ingen der to sig af TLFEN. En måned senere får jeg en ny bøde af Metroen; altså den orginale samt 100 kr. oveni fordi jeg ikke har betalt til tiden. ER DET FAIR?! Jeg mener; jeg har skrevet beskeder og prøvet at ringe til dem men uden held og konduktøren sagde bare at jeg KUNNE FÅ MINE PENGE IGEN HVIS JEG HAVDE EN GYLDIG BILLET MED! Nu anser jeg de fleste metro konduktører som løgnere og vælger en anden transport middel i stedet (bilen). Det ser ud som om at Metro har slet og ingen medarbejdere som er professionelle. De enste Metroen tænker på er den almægtige Krone.

    Jeg håber at få lidt respons. MVH Nedim Prguda.

Skriv et svar

