Et snarligt farvel til politik

I lidt over 10 år har jeg været medlem af det samme parti, hvor jeg har været aktivt medlem de første 9 år. Siden formandsskiftet i 2005, hvor den nuværende landsformand overtog formandstjansen, synes jeg det er gået godt tilbage for partiet. For det første fik formanden nedlagt en række udvalg under Hovedbestyrelsen i forbindelse med skrukturændringen, hvilket godt kan være udemærket på en række områder. Problemet er bare, at man også nedlage de velfungerende udvalg, herunder Internationalt Udvalg, hvor jeg selv har været medlem i nogle år uden at spørge medlemmerne i disse udvalg, om de ville deltage i de nye tænketanke. Nej, i stedet kører man bl. a. nogle personer ind, som ikke har haft fingeren på pulsen omkring udenrigspolitik.

Efter at have gået nogle måneder uden at have nået at foretage mig i partiet efter denne nedlægning af udvalgne, valgte jeg at tage kontakt til Landsformanden, da jeg ærlig talt var træt af den nuværende situation, hvor jeg flere gang ellers havde gjort opmærksom på, at jeg gerne ville lave noget aktivt for partiet. Det resulterede i et møde med partisekretæren, hvor jeg blev opfordret til at prøve at stable noget på benene, der kunne blive sparingspartner til tænketankene. Det resulterede i to halvforkølede svar fra medlemmer i hovedstadsområdet, mens resten overhovedet ikke svarede tilbage på at deltage. Landsformanden selv hørte jeg slet ikke fra på noget tidspunkt.

Sommeren gik og efteråret kom uden, at jeg havde noget at foretage mig rent politisk i det parti, som jeg ellers har været aktiv i siden 1996. Igen skrev jeg til formanden for at gøre opmærksom på min situation. Indtil i dag har det resulteret i et par mails, der er røget frem og tilbage mellem formanden og mig selv.

Nu er der så gået et år, hvor jeg ikke har haft noget at foretage mig i partiet, hvilket bl.a. resulterede i manglende deltagelse i det netop overståede landsmøde, da jeg for at sige det helt ærligt, er skuffet over måden tingene blive hånteret på i partiet. Først og fremmest er det en kritik af formanden og formandsskabet, som ikke har formået at holde de medlemmer, der gerne vil være aktive, aktive. For det andet finder jeg formandens mangelnde respons på mine henvendelser, yderst skuffende.

Hvis ledelsen vedbliver med at køre denne stil, gruer jeg utroligt meget for det kommende folketingsvalg, da jeg ærlig talt har mistet troen på, om KD overhovedet blivet repræsenret i Folketinget efter valget, når det engang kommer.

Samtidig finder det spøjst, når det på hjemmesiden fremgår, at strukturændringen af lavet for at give de menige medlemmer endnu større indflydelse. Hvis manglende aktivitet er lig med større indflydelse, kan jeg godt bruge tiden på at gøre min indflydelse gældende andre steder, hvilket er under kraftig overvejelse, hvis dette er vejen frem fra formandsskabets side.

Skriv et svar

