CD’en er død længe leve…

Ifølge dagens udgave af berlingske.dk er CD’en, hvis det står til EMI Music, uddød i den form, som de fleste kender den.

Tillad mig at tvivle på den påstand, da jeg kun ser MP3-downloads som et supplement til f.eks. CD´en eller, hvis vi skal være rigtig hardcore, LP‘en. Selv et medie som LP’en lever stadig på trods af, at den blev udlagt til at være død inden for nogle få år, da CD’en fik sit store gemmenbrud i 1990’erne, da mange stadig holder af den lyd, som kun en LP kan afgive.

Selvom mange og nok især yngre mennesker vil benytte sig af downloads fra nettet, tvivler jeg stadig stærkt på, at CD’en vil lide døden. Til dels fordi, der er en bedre lyd på CD’en i forhold til MP3 formatet, dels fordi mange downloade filer ikke kan flyttes fra den ene MP3-afspiller og ovre i en anden, hvis det vel og mærke drejer sig om to forskellige mærker. Sidst, men ikke mindst, er der indholdet på coveret om indspilling, medvirkende musikere, producere osv. Og skal man lige ligge mærke til, at man ikke bare lige kan afspille en MP3-fil, med mindre den er brændt over på – en CD.
Det kan godt være, at jeg på det punkt er lidt gammeldags, men jeg vil fortsætte med at købe mine CD’ere hos den lokale pladepusher

10 responses to “CD’en er død længe leve…

  1. Jeg er et samlermenneske og holder meget af at se mine cder linet fint op på række.
    Den glæde kan man jo ikke få med mp3

  2. Glæder mig at finde en lidelsesfælle, når det gælder et medie som CD’en 🙂

  3. Mine 4 LP’er udgør desværre en sølle samling. Der var jeg lige lidt for ung.

  4. Jeg må indrømme, at jeg solgte hele min samling af LP’ere for nogle år tilbage, da jeg ikke ejer en pladespiller… 😦

  5. Indrømmt – jeg har klædt mig i sæk og aske lige siden…

  6. Jeg tror ikke CDen dør foreløbig, jeg tror der er rigtig mange der nyder at have skiven og coveret stående. Jeg ripper straks nye CDer til min PC – det gør det hele nemmere – men jeg gemmer da skiven og coveret, det er som regel dem der gør det værd at betale penge for musikken istedet for at købe super billige MP3er fra Rusland.

  7. Længe leve cd’en! :D:D
    Lad os håbe at rygterne om dens død er stærkt overdrevne.

  8. Der gik ca. 10-11 år fra CD-afspilleren bliv introduceret i 1983 inden, at CD’en begyndte at overhale salget af LP’ere – folk skulle jo nå at udskifte såvel pladespilleren som LP-pladesamlingen.

    Så mon ikke, at der under alle omstændigheder kommer til at gå en del år, før at vi finder ud af, hvem der har ret :o)

    /Leif

  9. Det er altid svært at spå – især om fremtiden 😉

Skriv et svar

