Gået under jorden

Jeps, det har jeg. Faktisk har jeg været omkring 35 meter under jorden i den nu overstået weekend, som blev holdt i Struer for at besøge nogle venner. Før afgang var jeg over Valby efter arbejde for at hente en bog, der skulle hjem til Struer, købe noget god kaffe med til vennerne, da der ikke findes Irmabutikker i Jylland.

Selve turen til Jylland gik stille og roligt på trods af lidt knas med at komme rettidig frem til endestationen. Faktisk endte turen kun med at være 8 minutter forsinket i forhold til det, den skulle have varet.

Resten af fredagen blev stille og rolig med plads til at snakke om, hvad der er sket siden sidst.

Efter morgenmaden gik Jakob og jeg igang med at skære træ ud til pindebrændeovnen, da vinteren på papiret nærmer sig. Og det er som bekendt billigere og noget sundere at fyre med træ frem for olie. Det fik vi resten af formiddagen til at gå med, mens vi kunne nyde det gode og forholdsvise lune vejr.

Frokosten blev nydt sammen med resten af Jakob’s familie. Derefter havde Jakob og jeg planlagt at tage til Møntsted Kalkgruber og se på Daubjerg Dås på vejen.

Jeg skuer over Jylland…

Som det kan ses på billedet, var vejret ganske godt med god plads mellemm himmel og jord. Og samtidig ganske varmt efter årstiden, så de korte bukser blev luftet…

Fra Daubjerg gik turen så videre til vores endemål, Mønsted Kalkgruber, hvor jeg så vidt vides aldrig har været før. Selve gruben ligger ca. 35 meter under jorden, hvortil man kommer ved at gå ned af en temelig stejl grusvej. Allerede ved indgangen til gruben mærkes temperaturforskellen i forhold til inde i gruben og udenfor. Efter sigende skulle selve gruben have ca. 60 km. gange i forskellige nivauer, men kun et par af de mange kilometer er mulige at betræde.

Og jo, selv 35 meter under jorden holdes der holdt Halloween

Halloween 35 meter under jorden

Ud over en masse kalk, en kølig luft på 8 grader, er gruben også vært for flagermus og en god ost, hvilket man godt kan lugte rundt om i gangene.

Efter turen 35 meter under jorden, gik turen tilbage til Struer, hvor den stod på kaffe inden inden aftensmad og en tur en tur i biografen.

Søndag stod den først på kirke, en lang spasertur i det flotte vejr inden det var tid til at tage tilbage til landets hovedstad.

3 responses to “Gået under jorden

  1. Lyder som en rigtig hyggelig tur.🙂
    Jeg kan ikke huske om jeg har set Mønsted kalkgrube. Har vist nok set en af de der ting. Indgangen kunne faktisk godt ligne det jeg så.

    Udsigten fra Daubjerg Dås ser fantastisk ud. Det er altid fascinerende når man kan se total langt ud over fantastisk natur!🙂

  2. Pingback: Sommeren slut « ::: Maltesen :::

Skriv et svar

