Jeg har set giraffen

Weekenden var dårlig nok gået i gang i fredags, før jeg drog til sydhavsøerne, nærmere bestemt til Falster for at besøge nogle gode venner, der har valgt at rykke teltpælene uden for lands lov og ret. Fredag blev brugt til ren hygge sammen med familien og nogle venner, som jeg kender tilbage fra en LMU Ø-lejr på Endelave for ca. 10 år siden.

Lørdag morgen blev vækket af familiens drenge, der kom ned for at se børne-TV. Da jeg ligesom lå på stuegulvet, havde jeg intet andet valg end at lade dem se det og dermed vågne. Påforhånd havde vi snakket om, hvad vi skulle bruge lørdagen på, og jeg havde sendt vennerne nogle forslag til, hvad vi kunne se – alt afhængig af vejret. På trods af, at der var blevet lovet (truedet) regn det meste af dagen, valgte jeg at se optimistisk på det og foreslog en tur til Knuthenborg Safari Park, der er Nordeuropas største af sin slags. Så, efter morgenmaden, blev bilen pakket med drikkevarer, børn og voksne og afsted gik det.
Ved porten blev billetterne købt, vigtig information om parken læst og gemmengået med vennernes børn og så var det bare om at nyde turen i parken. Første stop var æslerne, som var godt nysgerrige, men den yngste var ikke oplagt på at gengælde æslernes nysgerrighed, da de efter hans opfattelse nok var lidt for store. Tilgengæld blev vennernes bil vasket af

Æsel gør sig til ved vennernes bil...

æslerne…

Derfra gik turen videre rundt i parken med stop hos nogle løsgående geder, lemuer og kappebavianerne, som vi vendte tilbage til sidst på dagen, da vi skulle køre med Bavianbussen. Så i stedet gik turen videre ud på savannen, hvor vi så forskellige bøfler, zebraer, næsehorn og selvfølgelig – giraffen. Nok et af savannens mest nysgerrige dyr, da den kunne finde på at stikke hovedet ind i selve bilen, hvis ruderne er rullet ned.

Giraffen...

På et tidspunkt blev det faktisk realiten for os, da en giraf stak hele mulen ind af vinduet på den plads, hvor jeg sad uden at jeg overhovedet lagde mærke til det. Det betyd, at jeg faktisk farede noget sammen og dermed fik forskrædede den stakkels giraf, der bare ville hilse på… Ligesom i reklamen for selve Knuthenborg…
Derefter var tid til, at vi selv fik noget føde, nyde solen og lade børnene bruge nogle kræfter i legeland. Det fik vi så brugt nogele herlige timer på.

Herfra var det igen tid til at hilse på flere dyr – herunder kameler, tigerne, næsehorn (igen) og flere aber. Specielt kamelerne var rigtig nysgerrige og havde ikke noget imod at hilse på os mennesker – faktisk nød de det. Derfra var der advarselskilte hele vejen op til tigerburet, hvilket specielt mine venners drenge glædede sig meget til. Stemningen i bilen var noget anspændt, da det er noget af en oplevelse af køre rundt blandt disse store dyr, som kan dræbe en menneske på et splitsekund, mens vi ventede på at komme ind i selve tigerburet. Selve indgangen kan godt minde om indgangen til Jurassic Park…

Tigeren skuer ud over de besøgende...

Til sidst inden vi kørte hjem, var vi en tur i Abegrotten, hvor man kan køre blandt kappebavianerne i Bavianbussen (består af en traktor med to lukkede vogne med store ruder), hvor der er mulighed for at fodre aberne med noget udleveret foder.

Så var det på tide at vende næsen mod Stubbekøbing, hvilket hurtigt fik drengene til at falde i søvn. Lørdag aften blev brugt på at snakke om oplevelserne i parken, mens et større tordenvejr trak ind over byen. Det fik lyset til at gå et par gange…

Søndag blev jeg igen vækket af drengene, da de kom ned for at se børne-TV. Derfra stod den på morgenmad, kirkegang i Nykøbing Falster i Lindeskov Kirke. En af mine venner, som er bosiddende på Amager, er søn af præsten i kirken. Han fik sig noget af en overraskelse, da han og hans kone kom ind i kirkerummet som nogen af de sidste og fandt mig blandt mig kirkegængerne. Sådan kan det jo gå…

Alt i alt en hyggelig weekend. Men, jeg har ikke fortalt mine venners drenge, at jeg stadig har deres næser…

Se turen med Bavianbussen:

[Youtube=http://www.youtube.com/watch?v=Ls_tPgPc0_I]

4 responses to “Jeg har set giraffen

  1. Lyder som en rigtig hyggelig weekend!🙂
    Du kunne da næsten have kommet til at kysse en giraf!😉

  2. Smadder hyggeligt – men jeg kysser kun to-benede giraffer af hunkøn😉

  3. Hmm, kan man tillade sig at være kræsen når man bliver tilbudt et kys af en giraf!?😉

  4. I så fald vil det være noget af en tungeslasker, der er tale om😉

Skriv et svar

