Mig og touren

For første gang i 10 år har jeg ikke tænkt mig at følge Tour de France på TV. Første begrundelse til ikke at se et af årets sportslige højdepunkter skal ses i lyset af den fyreseddel, som TV2 Sporten stak nok den mest vidende person om touren i hele kongeriget Danmark, Jørgen Leth, efter hans udgivelse af “Det Uperfekte Menneske” og den efterfølgende debat om bogen og noget erotisk indhold. Lad det være sagt med det samme, jeg har ikke læst bogen og kan derfor ikke tage konkrekt stilling til indholdet. Min holdning sker kun i lyset af, hvordan sagen efterfølgende blev taklet. Hele sagen blev en ren heksejagt på en person, som tillod sig at stikke næsen frem og efterfølgende fik klø.

Kun dagen før selve touren skal skydes igang, springer en ny dopingbompe, som ryster hele den etalerede cykelverden på trods af dopingskandalen fra 1998, hvor rytterene lovede bod og bedring. Desværre har Den Internationale Cykelunioin ikke været på forkant med noget som helst, hvilket kunne have forhindret en sådan sag. Måske har unionen bare været lige så naive som resten af verden?

Ryttere på et internationalt plan, ødelægger det ikke kun for sig selv, når de bliver taget. De er også forebilleder for en masse unge mennesker rundt om i verden, som deler glæder ved at cykle med de professionelle ryttere. Samtidig sidder en masse mennesker på veje, bjegtoppe og foran TV, som tænker deres, når de ser en rytter i udbrud: “Er han ren eller er han dobet lige som alle de andre, der er blevet taget?”

Jeg ved godt det er hårdt for alle, men cykelsporten trænger til at få renset ud én gang for alle, ellers er den død. Man skal ikke kun gå efter dem, der bruger doping og dem, der fremstiller det. Men lige så meget trænger der til at set efter, hvorfor professionelle cykelryttere overhovedet bruger doping i jagten på en sejr, på sejrens sødme.

Som TV seer kan jeg ikke gøre ret meget – ud over at holde mit TV slukket i de tre uger, hvor touren triller afsted over de franske landeveje på vejen mod Paris. Hvorfor i alverden gør TV-stationerne ikke bare det samme og slukke for signalet og på den måde markerer deres utilfredshed mod dopingspøgelset, som endnu engang er dukket op?

Skriv et svar

