Tanker

Jeg går og gør mig en masse tanker i disse dage kredsende omkring den kirke, som jeg kommer i. Siden december har der været en del debat om, at flytte nogle af de møder, som bliver holdt i kirken til søndage efter gudstjenesten. Et eller andet sted lyder det meget tilforladeligt og meget smart, så man kan lave noget fællesspisningen i mellem gudstjenesten og mødet bagefter.

Men, men. Der er skam også problemer ved at flytte rundt på mødedagene i forhold til det nuværende, hvor onsdagene bliver brugt til at holde ungdomsmøder i ulige uger i år og fællesskabsaftenner i lige uge, hvor det er for hele menigheden. En del af de unge par, som kommer jævnligt i kirken, ser det som et problem, at de ikke kan få familieliv og kirkeliv til at hænge sammen og har så presset på for at få flyttet enten ungdomsmøderne eller fællesskabsafterne til om søndagen, så det passer ind i deres skema og dermed er deres problemer løst.

I december måned holdt vi så møde hos præsten, hvor snakken gik på at få flyttet ungdomsmøderne til om søndagen, men det ville ramme en række mennesker, der vil få svært ved at få det til at passe enten ved, at de bl. a. arbejder i weekenderne eller har familie og/eller venner i Jyllland. Efter en meget lang om konstruktiv snak, blev det vedtaget, at man ikke ville gøre noget ved ungdomsmøderne, da der var for stor modtand i mod at flytte møderne.
Så for nogle få uger siden kom det så frem, at det var blevet besluttet, at man så ville flytte fællesskabsafterne i stedet for, men det ville igen ramme en række mennesker, der igen ville få svært grundet det samme som det ovenstående. Men, denne gang er det besluttet, at man flytter møderne på trods af modstand bland dem, som kommer til møderne.

Hele denne lange debat har tæret på min lyst til at gøre et stykke arbejde i den kirke, som jeg kommer i. Samtidig bevirker det også, at jeg vil have yderst svært ved at deltage i møderne om søndagen grundet mit arbejde, hvor jeg forløbeligt har vagt hver 3. weekend. Desuden har jeg også nogle venner i Jylland, som også skal passes oven i alt det andet.

Det, at børnefamilierne tager magten i et menighedsfællesskab, er noget som jeg har oplevet førhen og det fik det resultat, at der udelukkende sad børnefamilier tilbage, fordi bl.a. singlerne blev presset ud. Og jeg må indrømme, at jeg ikke har den store lyst til at opleve det igen.

Ligenu står jeg i et kæmpe dillemma om, hvad jeg skal gøre i den nærmeste fremtid. Det nemeste vil bare være, at smide det hele på gulvet, hvis det hele fremover skal ske på børnefamilernes premisser. Samtidig er jeg også så gammel, at jeg ikke ligefrem orker at komme ind i et nyt menighedsfællesskab, hvor man skal lære en masse nye mennesker at kende. På den anden side, vil jeg heller ikke give mig uden kamp, da jeg også er utrolig glad for at komme i det menighedsfællesskab, hvor der gerne skulle være plads til forskellige typer af menensker, da det trods alt er en folkekirke. Jeg har skrevet et par mails til de mennesker i kirken, som står med det overordnede ansvar for både ungdomsmøderne og fællesskabsafterne, hvor jeg har gjort dem opmærksomt på de problemer, der kan opstår ved at flytte møderne, som beskrevet. I samme mails har jeg også gjort dem opmærksom på, at jeg som person også meget gerne vil være med til at tage ansvar for, at møderne kan køre videre om onsdagen. På trods af, at det er 1½ uge siden, at jeg skrev mails til dem, har jeg intet hørt fra dem…

One response to “Tanker

  1. Pingback: ::: Maltesen ::: » Blog Archive » Tanker 2

Skriv et svar

