Hvordan skal vi forholde os?

Jeg må indrømme, at jeg er i stærk tvivl om, hvad jeg skal mene om de efterhånden verdenskendte Muhammed-tegninger, som dags dato har medført terrortrusler mod Danmark. På den ene side står ytringsfriheden, som er det aviserne dækker sig ind under, når rabiale diktaturstater i denne forbindelse råber op om, at regeringen, statsministeren og dronningen skal undskylde de famøse tegninger og derefter staffe Jyllands-Posten. Er det slet ikke gået op for dem, at staten ikke kontrollerer medierne her til lands?

På den anden side står en gruppe muslimer, som føler sig dybt krænket af, at deres profet er blevet tegnet på trods af, at det må man ikke jfr. Koranen. Gruppen består af alt lige fra ganske almindelige muslimer og til de mere rabiale af slagsen. Hvis vi forholder os til dem, som en ganske normal tilværelse i landet, kan jeg godt forstå dem, hvis de føler sig krænkede af tegningerne, hvis det går imod Islam.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad du mener derude i blogland – på den positive måde. Alle indlæg, som på en eller anden måde virker krænkende, vil omgående blive slettet af mig. Der skal være plads til alle.

4 responses to “Hvordan skal vi forholde os?

  1. hvis jeg synes muhamed er dum og du så sletter denne kommentar, er der så plads til alle?

    SIC!

  2. Det kommer helt an på indholdet af de enkelte kommentarer…

  3. Jeg deler din tvivl, selvom jeg ikke personligt kan forstå ophidselsen fra muslimernes side. Men som almindelig folkekirke-kristen (næsten) går man nok mindre op i, hvad andre gør ved ens personlige tro. Hvis man skal finde en lignende dansk reaktion, må jeg tænke tilbage på Jens Jørgen Thorsens Jesus-film. Blev den overhovedet til noget? Så godt kan jeg ikke huske så langt tilbage. Men der blev mange danskere også temmelig ophidsede.
    Men i dag (lørdag) hvor vi ser den danske ambassade i Syrien sat i brand, så bliver min ophidselse ganske stor. Og jeg leder efter måder at reagere på uden at ty til samme midler. For basalt set er ikke-vold vel den mest fremkommelig metode.
    så jeg er stadig i tvivl.

  4. For at starte ved Jens-Jørgen Thorsens “berygtede” film, så blev den vist til noget…

    For mig at se har det ikke særlig meget at gøre med religion at gøre, når man brænder en ambassade af i et land, som er så godt gennemkontrolleret som Syrien. At brænde et andet lands ambassade, er bare ikke noget man gør, hvis man vil blive i det gode selskab.

Skriv et svar

