Tanker, del 2

Kan Gud sættes på en ligning?

6 responses to “Tanker, del 2

  1. Uden at vide meget om nogen af de to ville min umiddelbare reaktion være: Nej – for så ville det jo ikke være Gud.

  2. Helt enig – dette var lidt en test på at se, hvor andre bloggere ville reagere på dette indlæg.

  3. Gud er vel noget uhåndgribeligt noget – kan ikke defineres – allestedsnærværende – eller ingenstedsnærværende – svæver over vandene – vil man acceptere det eller ej.
    Dit korte spørgsmål har alligevel sat en lang tankerække i gang. Men det er svært at udtrykke på skrift.
    Jeg vil se frem til flere af dine tanker.

  4. Selvom Gud er Gud er min erfaringer på det personlige plan, at jeg kun har mødt Gud som noget særdeles håndgribeligt eller allestedsnærværende i en række situationer, som ikke kan være sket ud fra tilfældigheder uden jeg skal komme ind på de enkelte situationer hér.

  5. Det må være rart (eller måske nærmere trygt eller sikkert) at have sådan en viden med sig. Jeg mangler endnu den sikkerhed. Jeg kan huske, at jeg som barn nogle gange ville prøve “om der var en gud”. Så jeg sagde til mig selv: Nu er det op til Gud at bestemme, om jeg skal cykle den ene eller den anden vej hjem. – og intet skete. Hvis jeg ikke selv havde taget hånd om beslutningen, havde jeg stået der endnu. OK, billig bemærkning, og dog er det stadig lidt den indstilling, jeg slås med.

  6. Det er det. Dog vil jeg sige, at Gud trods alt har skabt mennesket med dens sunde fornuft og derfor kan vi selv tage hånd om den slags situationer, som du beskriver.

Skriv et svar

