Nytårsfest og rejs ikke med DSB

Måske er jeg bare generelt uheldig eller befinder mig på de forkerte steder, på de forkerte tidspunkt. Anyway, så jeg er næsten lige trådt ind af døren efter en weekend, som både indvoldverer DSB, Banedanmark, et stk. nytårsfest i det jyske, ca. 25 – 30 jyder, to gravhunde og undertegnede…

Fredag eftermiddag efter at have foretaget nogle forskellige ting, som skulle overståes inden turen til Jylland, troppede jeg op i god tid på Københavns Hovedbanegård, da jeg skulle afhente mine pladsreservationer til turen frem og tilbage. Billetten har jeg i forvejen, da jeg normalt kører på klippekort, da det bedst kan betale sig sådan rent økonomisk og så er det også praktisk, da klippekortet kan bruges i bus, metro og tog.

Efter en forholdsvis kort venten i billetsalget, fik jeg mine pladsresevationer – en normal ikke-ryger til fredag og en stille-kupé til hjemrejsen søndag (i dag). Derfra gik turen forbi en af de lokale fastfood-resturanter, som nu engang findes på dette sted, dels for at for at få noget “føde” indenbordes inden ture vestpå og del for at fordrive ventetiden i afgangshallen mod at vente på en råkold perron. Jeg havde på det tidspunkt set på informationstavlen, at toget mod Thisted var forsinket ca. 15 min. fra Lufthavnen, hvor det kom fra. Fint nok, at vi bliver informeret i god tid.

Da jeg var færdig med mit besøg hos den omtalte fastfood-resturant, bevægede jeg mig nu ned på den perron, hvor mit tog mod Jylland gerne skulle afgå fra – ikke klokken 17.00 som annonceret på min pladsbillet, men ca. klokken 17.15. Jo nærmere tiden kom på klokkeslettet, hvor toget gerne skulle komme til perron, dets mere bekymrede blev både togpersonel og passagerer. Heldigvis fik en stemme i højtaleren reddet situationen ved at meddele, at toget endnu ikke var kørt fra Lufthavnen…
Endnu 10 minutter gik, før IC toget langt om længe ankom, personel og passagerer kunne komme ind i varmen og få sat sig til rette. Og “kun” ca. 25 minutter forskinket, kunne vi så køre mod Fyn og Jylland.

Detsværre lykkedes det ikke på noget tidkunkt at få indhentet noget af den tabte tid, da snevejret fra dagen før, havde skabt så store problemer for hhv. signaler og sporskifter, at vi tabte mere og mere tid undervejs. Det betød blandt andet, at passagererne mod verdens ende (Læs gerne Tarm m.v.) måtte stå af på Brande station og blive kørt hjem derfra i taxi, mens passagerne mod Thisted måtte skifte tog i Struer, da IC-toget skulle blive i Struer for at køre mod København næste dag. Objektivt set, skyldes problemerne ikke DSB i denne omgang (og stor ros til dem), men derimod Banedanmark som åbenbart ikke havde fået styr på deres materiel oven på snevejret dagen før. Faktisk klarede personellet på toget det logistiske kaos med stort overblik og venlighed over for de berørte passagerer. Selvfølgelig var der også dem blandt passagererne som bare mente, at det hele bare var DSB´s skyld det hele. Heldigvis hørte de klart til den mindste gruppe blandt de berørte passagerer, hvor flertallet tog forsindkelsen med ophøjet ro og orden, selvom vi fik oparbejdet en forsinkelse på næsten 1½ time, da jeg selv ankom til Holstebro.

Vel ankommet til min rejses destination, kom jeg nogen lunde tidligt i seng, da jeg sammen med mine venenr, skulle til Møborg og hente nogle borde og stole til den nytårsfest som var grunden til, at jeg befandt mig på dette sted. Faktisk var det planen, at vi skulle op og afsted næste morgen klokken 7, da vejret ville byde på sne og snefygning. Desuden skulle mine venners to dejlig gravhunde også på weekendophold samme sted, som vi lånte bord og stole fra.

Efter at have aflagt Møborg et besøg, var vi tilbage i Holstebro og i fuld gang med at få arrangeret bordopstilling med plads til 24 mennesker i stuen med langbord, købe det sidste ind og få klargjort maden, så den var klar til senere. Hen over middag blev der tid til at få et par timers lur før vi gik i gang igen for alvor.

Klokken 15 kom de første gæster og festen kunne begynde… og jeg selv kom i seng klokken fire om morgenen. Sov til klokken ca. 10 om formiddagen iden der kom sådan nogen lunde liv i mig igen.

Da første dag i det ny år er gået med oprydning efter festen, som åbenbart sluttede for de sidstes vedkommende klokken 7 her til morgen, morgenmad og selfølgelig en god gammel nytårstradition: Skihop fra Garmisch-Partenkirchen, mens der også blev tid til at sumpe foran TV.

Sidst på eftermiddagen var jeg tilbage på Holstebro station for at komme hjem til matriklen og rovdyret (min kat). Da toget, som var 15 minutter forsinket, ankom til persson, manglede der ligesom noget meget vitalt. Den vogn, som jeg skulle sidde i i følge oplysningerne på min pladsbillet, var slet ikke med togsættet, som pt. kun bestod af et sæt mod normalt to. Hvor resten var blevet af, kunne man ikke få nogen forklaring på. Der var heller ikke sagt noget som helst over højtalerne om, at toget var blevet reduceret i antal siddepladser og togsæt.

Efter en havl times venten blev jeg så henvist til DSB 1, som det så fint hedder. I den givende situation er jeg ligeglad med, hvor jeg bliver henvist til at sidde, når min købte plads nu engang ikke er med toget. Men, jeg må indrømme, at servicen godt kunne udvides til at gøre opmærksom på, at man kører med reduceret materiel både på stationen og evt. på Tekst-TV.

Hvor er meldingen om, at DSB kører med reduceret materiel??

Skriv et svar

