Inspiration

Ind i mellem kan det være sundt at få inspiration til det, man går og foretager i dagligdagen. I går aftes var jeg til et møde i kirken, hvor jeg kommer, hvor det omhandlede én af de moderne lyrikere, som også kan begår salmer. Den omtalte lyriker, som vi hørte om, hedder Simon Grotrian. Og han er bestemt i orden at stifte bekendtskab med, da han virkelig forstår at bruge det danske sprog med alle dets små finesser. Et eksempel, som vi så på i går, hedder “God verden, godag”, som er en overbygning på en samle skrevet af Thomas Kingo og hedder “Far vel, verden, far vel”, der mere mere eller mindre er en forsagelse af denne verden i forhold til den kommende. Grundtvig lavede selv en modreaktion til Kingos salme, som er mere lys i det og hylder det, vi kan se omkring os i denne verden.

Grunden til, at jeg selv har fået inspiration efter denne aften i går, er, at jeg selv er gået i gang med at skrive nye digte efter en årrække, hvor der ikke er sket så meget nyt på netop den front, da jeg normalt elsker at skrive lyrik eller prosa.

Eksempler på lyrik skrevet af mig selv, kan findes på den udemærket portalt www.digte.dk ved at søge på denne blogs navn, ellers kan man jo læse resten af det, som jeg har skrvet her nedenunder:

En kølig tåge kaldet
virkelighed
river sig løs og kommer til verden
ud for mit fjerdesals-vindue,
dens navne er: synd, forfald og ligegyldighed
mangelende næstekærlighed, menneske.
Min sjæls indre ur ringer
Planten i vinduet går
i ét med mørket fra den ellvte time –
en gylden og stærk sol står op
over os der sover med bud om tilgivelse
og med mulighed for syndsforladelse.

Skriv et svar

