Det perfekte menneske?

Oven på de sidste dages debat omkring filmmanden Jørgen Leth i forbindelse med udgivelsen af hans selvbiografi, Det Uperfekte Menneske, har jeg selv tænkt på, hvordan jeg selv kan være som menneske – ikke bare over for andre mennesker i forbindelse med mit arbejde, min familie og venner eller i helt andre relationer (naboen, en fremmed på gaden osv.)

Hvorledes om det, som Jørgen Leth har gjort, er rigtigt eller forkert, vil jeg ikke bedømme, da jeg ikke kender mere til sagen end det jeg har hørt og læst via pressen de sidste dage. Dog tror jeg, at vi som mennesker skal være påpasselige med at fordømme andre mennesker ud den sammenhæng, hvori de enkelte ting sker og se på det hele menneske. Vi danskere har gjort os selv til verdensmestre i at fordømme andre ud fra, hvad mindretallet gør og siger, frem for at høre på flertallet og lave vores bedømmelse der ud fra.

Jeg skal være den første til at indrømme, at jeg ikke er et hak bedre end alle andre danskere, når det kommer til den deciplin. Men, jeg øver mig dog på, at blive bedre til ikke at gøre brug den, da jeg faktisk finder det usmageligt at fordømme andre mennesker. Faktisk mener jeg ikke, at der lever noget menneske på denne jord, som kan hæve sig over alle os andre og med stolthed sige, at “det kan jeg.”

I Bibelen siger Jesus direkte, at den der er syndfri, skal kaste den første sten på kvinden, som er grebet i hor (dog uden direkte reference til første afsnit i denne post). Lidt efter lidt forsvinder de mænd, som før var så forhippet på at slå denne kvinde i hjel, da de udemærket vidste, at de ikke var syndfri. Og til sidst, da er Jesus alene med kvinden, siger han, at han heller ikke vil fordømme hende. Samtidig opfordre han hende til ikke at begå denne synd fremover.

Vi skal, både som mennesker og danskere, være bedre til at udvise næstekærlighed over for vores næste, uanset hvem personen er. Det er dog ikke en invitation til at handle helt og ærdeles blåøjet over for det lille mindretal af personer, som på ingen måde vil samfundet noget som helt godt. Det er ikke der, jeg vil gribe fat. Men, derimod opfordre til at handle næstekærligt over dem, vi møder på vores vej gemmen livet og dermed gøre livet værd at leve.

One response to “Det perfekte menneske?

  1. Pingback: Gentager historien sig selv? « ::: Maltesen :::

Skriv et svar

