Sverige, Kullen, elg og snaps

Det lyder måske lidt spøjst, men alt i overskriften har trods alt noget at gøre med denne dag, som er ved at lakke mod enden. Engang omkring klokken 11 i formiddags drog mine forældre og jeg ud mod Sverige og nærmere bestemt Höganäs og Kullen nord for Helsinborg. Sidst jeg befandt mig i det område, har nok været for ca. 25 – 30 år siden. Dog skulle vi lige en mindre omvej forbi Birkerød, hvor min far skulle arlevere noget til en, som han arbejder sammen med på Handelshøjskolen i Slagelse, hvilket blev til at god time, da vi blev budt på kaffe og kage inden vi skulle videre til Helsingør, hvor vi skulle med færgen.

På den anden side af Øresund blev kursen sat mod området nord for Helsingborg, hvor der er blevet fremstillet keramik i mange, mange år. I selve Höganäs indtog vi en længe ventet frokost, da klokken på det tidspunkt havde rundet 16.00 og alle var godt sultne efter noget at spise, hvilket blev fisk, da alt andet var lukket, da sommeren jo er ovre…

Mens, vi befandt os i Höganäs blev der også muligt at se på diverse glasprodukter, hvilket også bliver fremstillet i stor stil i samme område. Dér faldt jeg over en flot karafel til min snart færdige snaps, som planen skulle være klar i slutningen af den kommende uge. Prisen for kareflen snakker vi ikke om🙂

Efter Höganäs drog vi videre mod Kullen, hvor jeg sidst har været, da jeg ikke var særlig gammel. Desværre skuffede udsigten lidt, da det var blevet godt diset og godt lunt på samme tid.

Som tidligere nævnt, skal jeg snart til bryllup og i den forbindelse havde jeg håbet på, at jeg kune støve en elgpølse op. Det er en salamini med smag af elg, hvis nogen lige skulle være i tvivl. Det smager faktisk godt, skulle jeg hilse og sige. Mine venner er blevet vilde med elgpølse og derfor kunne det have været sjovt at finde én og tage den med til deres bryllup som en lille overraskelse. Detsværre lykkedes det ikke at støve noget elgpølse op i det lokale supermarked i Mölle, som ligger lige i nærheden af Kullen.

Da Kullen var besøgt gik det ellers bare hjem mod København og noget aftensmad.

Fyrtårnet ved Kullen

Skriv et svar

