En god bog at læse

Der skal ikke herske nogen tvivl om, at jeg som politker er facineret af Bill Clinton som politker og den måde, han har udført sin politik på – både indenrigs, men så sandelig også udenrigs.

Derfor var det med stor spænding, da jeg gik i gang med at læse hans meget omdiskutere selvbiografi, Mit Liv, som nok mest har været relevant for nogle anmeldere pga. Monica Lewinsky- og Whitewater-sagerne, som både har kostet menneskeligt og økonomisk for Clinton-familien og deres nærmeste venner, hvor især Whitewater blev brugt helt grotesk af iæsr den yderste højrefløj blandt republikanerne med den særlige undersøgelsesdommer, Ken Starr, i spidsen for at få demokraterne ned med nakken og i særdeleshed Clinton-familien, hvilket havde mange omkostninger for de mennesker, som bare kendte præsidentfamilien.

Det spændende ved bogen, Mit Liv, er, at den både er en biografi over Bill Clintons eget liv og sideløbende følger bogen også det politiske liv i USA, hvor de to strenge selvfølgelig få lov til at krydse hinanden flere gange undervejs. Dertil kommer det, at bogen er skrevet i en meget personlig stil, hvor man virkelig får indblik de ting, som Bill Clinton har oplevet som menneske og politiker, hvilket gør, at man får et særdeles godt indblik i, hvordan amerikansk politik foregår – guf for én som mig, der selv er interesseret i politik.

Det har været en sand fornøjelse at have læst bogen og jeg kan kun anbefale personer, der interesserer sig for politik at læse Bill Clintons selvbiografi på grund af det, som jeg har skrevet i det foregående afsnit.

Jeg har selv oplevet Bill Clinton – det var på Gammel Torv/ Nytorv tilbage i 1997, hvor han holdt tale på en propfyldt plads en varm sommerdag for jeg ved ikke hvor mange mennesker. En stærk oplevelse at høre den mand, som et eller andet sted står som en mentor for mig.

Skriv et svar

