Matematisk hovedbrud

I dag på arbejdet blev jeg stillet over for følgende matematiske hovedbrud af en af mine kollegaer, som havde fået den fra sin nevø og går ud på følgende:

1. Du har et hus med en række døre
2. Du må kun passere hver dør én gang
3. Du skal gøre brug af samtlige døre på tegningen

Hvis nogen kan løse opgaven, så hører jeg gerne fra dem. Det er også muligt at downloade tegnigen hér.


Hovedbrud 

3 responses to “Matematisk hovedbrud

  1. opgaven er en af dem der ikke kan løses. Jeg har selv fået den får af en ven, jeg bytter opgaver med. Hvis du regner matematisk på den kan du også se at der er for få døre til at det kan gå op.
    Ked af ikke at kunne give dig et svar, men det er jo sådan set svaret.

  2. Gitte: Tak, jeg havde faktisk opgivet den :-)

  3. Hej Maltesen

    Jeg ved, jeg kommer 4 år for sent, men jeg vil lige svare alligevel :-)

    Når et rum har et ulige antal døre, så betyder det, at du enten skal starte eller slutte i det rum (overvej det).

    Det kan kun lade sig gøre at starte i ét rum og slutte i ét rum. Altså må der højst være to rum med et ulige antal døre, hvis opgaven skal kunne løses.

    Da der er tre rum med et ulige antal døre i opgaven, kan opgaven ikke løses.

    Og så lige et bonus tip: Hvis du er har løst til at øve dig på lignende matematiske/logiske hovedbrud, så, så kan du finde den slags opgaver på http://www.erdukvik.dk/

    Venlig hilsen
    Peder

Skriv et svar

