Jeg – en fundamentalist

Jeps, jeg bekender gerne, at jeg fundamentalist når det kommer til, hvad jeg tror på i forbindelse med kristendommen og dermed ligger jeg mig allerede ud med en masse mennesker, da man bare ikke kan være fundamentalist uden at blive sidestillet med fiskerne i Jonannes V. Jensen’s roman af samme navn eller det, der er værre.

Problemet er bare, at ordet fundamentalisme har fået en ekstra negativ klang oven på 11. september 2001 i New York, hvor terror og fundamentalisme mere eller mindre blev kædet sammen med islam, hvilket er en kraftig misforståelse af ordets grundbetydning. Dybest set handler fundamentalisme stort set ikke andet at have sin grundlæggende tro i orden og så handle derudfra.

Som kristen vil jeg have lov til at være stolt over, at være fundamentalist. Jeg vil ikke gå på kompromis med Guds ord på nogen måde. Hvis jeg gjorde det, vil det være det samme for mig, som ikke at stole på Bibelen og dermed ikke stole på Gud.

Update: Sjovt nok er det ganske umuligt at kommentere på dette indlæg, hvis man bruger Mozilla Firefox i stedet for IE. Gad vide, om det har noget med den omtale misforståelse af ordet fundamentalist?

Skriv et svar

